Sekundærgjæring

thomashagen

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har nå ett par overgjørede øl, en IPA og et juleøl, stående til gjæring i kjelleren. I oppskriften står det sekundærgjæring i 2 uker. Hvordan gjør man sekundærgjæringen? Tapper jeg da ølet over på en ny gjæringsdunk?

Han som solgte meg utstyret sa at jeg kunne ettergjære på brusflasker. Er det andre som gjør dette?

Skal jeg tilsette sukkerlake for karbonering når jeg stikker om til sekundærgjæring?

Hva gjør dere som er litt mer drevne dette?
 
Etter det jeg har forstått er det tre typer gjæring; primær, sekundær og ettergjæring/naturlig karbonering.

For det siste bruker man typisk sukkerlake ved tapping til flasker eller fat. Jeg har holdt meg til ca 6 gram/liter for pale ales/IPA og det har fungert fint. Bare pass på å blande laken godt, feks ved å stikke om til en ny dunk før flasketapping.

Det første - primærgjæringen - skjer i gjæringsdunken tidlig i prosessen, også kalt stormgjæring. Masse plopping, mao.

Det andre - som du egentlig spør om - kan du egentlig se bort fra. Sekundærgjæringen kan nemlig også skje i samme dunk, det er perioden der det plopper lite.
 
Så det du sier er at jeg bare kan la det stå på samme dunken i ett par uker til og så tappe det på flasker? Kjekt da :)
 
thomashagen skrev:
Så det du sier er at jeg bare kan la det stå på samme dunken i ett par uker til og så tappe det på flasker? Kjekt da :)

Stemmer.

Det virker som det hersker en generell anbefalelse på forumet om at 2 uker på gjæringskar for primær- og sekundærgjering er bra, slik får også gjæra får tid til å "rydde opp etter seg". Har lest fleire steder at amerikanerne ofte anbefaler 3 uker til dette.
 
thomashagen skrev:
Så det du sier er at jeg bare kan la det stå på samme dunken i ett par uker til og så tappe det på flasker? Kjekt da :)

Både meg og mange bruker det.
Har en IPA som kommende mandag har stått 4 uker på gjæringskaret, bekymrer meg ikke, men blir nok tappet på fat kommende lørtdag.
 
Knut'en skrev:
En grunnregel er vel: 2 uker med Ale gjær og 4 uker med Pils / Lager gjær.

Jeg har gjæringskarene langt unna og må bare la det stå til muliheten for omtapping byr seg, men det har gått bra og kommer nok yil å gjøre det i framtiden.
 
Dette med "sekundærgjæring" tror jeg kanskje bygger på en gammel misforståelse; Sekundærgjæring har muligens mer å gjøre med virksomhetens effektivitet/praktiske løsninger enn nødevendighet. Dette er trolig noe som har hengt igjen hos hjemmebryggere, særlig i USA. Selv der ser det ut som om flere og flere hjemmebryggere kutter ut sekundærgjæring.

Jeg tror det kan oppsummeres slik: En av de viktigste produksjonsfaktoren for større bryggeri er kapasitet i gjæringskarene. For å skape plass har de tradisjonelt kjørt "primary fermantation" i primærgjæringstankene i kun noen dager. Deretter tapper de ølet over på "bright beer tanks" hvor "secondary fermentation" eller modning, opprydning i grønn smak, og klarning foregår. Deretter filtreres ølet og tappes på flasker og fat.

Vi hjemmebryggere kan jo lett la ølet stå på primærkaret i både 2-3 uker,  så lenge det ikke er en uvanlig øltype. Er vi i knipe og mangler kapasitet drar vi bare på Europris og kjøper et nytt gjæringskar til 100 spenn. Enkelte lager-bryggere og de fleste sur-øl bryggere sverger til sekundær-gjæringskar, men her bruker mange corneliusfatet eller en oksygentett vinballong i glass.
 
Tilbake
Topp