Prøv den. Jeg trur riktignok det er en grunn til at det ikke er vanlig å bruke Mittelfrüh i et sånt øl, men det blir neppe vondt. Kanskje du kan hente inspirasjon her: https://brulosophy.com/2021/07/15/the-hop-chronicles-hallertau-mittelfruh-2020/Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....
Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?
Tar gjerne forlag til tuning......
Vis vedlegget 66476
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
Nei, den har jeg ikke smakt, men den høres spennende ut!Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.
Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.
Husk å bruke økologisk sitron.
Ooh, sitronis hørtes ikke feil ut heller! Den pureen må testes neste gang jeg prøver meg på sitronøl! Tusen takkSitron har en pH rundt 2,5 så vær obs på at mye sitron gjør surølet enda surere. Det kan funke godt med Philly Sour som jeg synes ikke gjør ølet surt nok.
Denne er veldig god, men bare brukt litt av den i en fruktøl sammen med andre frukter. Resten gikk til å lage deilig og frisk sitronis
Heh. Fra Weyermann sine sider:
«Use: baking agents and other foods»
Begge oppskriftene ser ut som veldig kurante amerikansk blondeDersom det er en Belgisk Blond, er det en gjærdrevet øl hvor du bør bruke Belgisk gjær
De gangene jeg har brygget med MJ, har gjæren fulgt med i bryggesett. Har tidvis brygget slike sett på HytteBryggeriet siden jeg der ikke har malt/humle/gjær lager.Mitt inntrykk er at man er mer negativt innstilt til denne gjæren her på forumet enn andre steder.
Dersom du gir beskjed i tide, skal jeg klare å ha klart det meste til deg.De gangene jeg har brygget med MJ, har gjæren fulgt med i bryggesett. Har tidvis brygget slike sett på HytteBryggeriet siden jeg der ikke har malt/humle/gjær lager.
Kan du gjære pilsen kaldt?de siste bryggen jeg har gjæret så har det blitt med Mangrove Jack. men da har jeg gått får M54 som er en California lager gjær. den har jeg hatt til Pils, røykøl. også en boks malt extrakt som var lys, men hadde blitt mørk pga jeg hadde glemt den ut. men for nå skal forsøke meg mer på Mangrove Jack. serien. har en pils som jeg skal forsøke diverse gjær typer. så for jeg se om jeg tester med andre merker etter vært.
M54 er neppe unik for MJ. Slik jeg har forstått det lager de ikke noe gjær selv. Om de kjøper fra Fermentis/ Lallemand eller en annen leverandør er ukjent.Kan du gjære pilsen kaldt?
Jeg spør sida du har brukt M54, og den eneste grunnen jeg kan se til å bruke den til noe annet enn akkurat California Common, er at den er tilpassa ale-temperatur.
Om du ikke kan gjære kaldt , vil jeg ikke anbefale å eksperimentere med ulike typer til pils. Bruk w-34/70, som er kjent for å fikse det. (Det finnes visst andre som tåler det, også, men den er standarden.)
har ikke mulighet til å gjære kald. eneste er at jeg gjære med trykk. har ikke fått noe dårlig pils type. den på bilde er gjæret under trykk, eneste jeg ikke fikk bedre til var co2 tilsettingen. for nå har jeg 25 kg til bruk på den ene pils varianten, har to andre som jeg skal prøve meg på, men vuderer et gjæringsskap med tiden.Kan du gjære pilsen kaldt?
Jeg spør sida du har brukt M54, og den eneste grunnen jeg kan se til å bruke den til noe annet enn akkurat California Common, er at den er tilpassa ale-temperatur.
Om du ikke kan gjære kaldt , vil jeg ikke anbefale å eksperimentere med ulike typer til pils. Bruk w-34/70, som er kjent for å fikse det. (Det finnes visst andre som tåler det, også, men den er standarden.)