Singel hop serie

Rutof

Tenker å lage en singel hop serie.
For å få frem humlen. Bør jeg bruke en enkel malt sammensetning? Forslag?

Tenker å bruke us-05 som gjær

Tok et par av Mikkeller sin single hop-serie i helga. Og han har nå valgt å inkludere både det ene og det andre av spesialmalt av en eller annen grunn. Mener jeg leste krystallmalt, munich og flaket bygg på flaskene. Men det er vel kanskje for at øllene blir litt mer interessante siden de tross alt skal selges?

Selv ville jeg vel kanskje bruke 100% pale malt, eventuelt en liten dose lys krystallmalt (noe jeg hvertfall bruker i nesten alle øl uansett).

Jeg har også fundert på å lage en Single Hop serie etter hvert.
Men et spørsmål til dere som har kommet lengre med dette:

Hvordan balanserer dere humlesmak?

Jeg har sett at enkelte (bla Mikkeller om jeg ikke husker feil) bruker samme vekt av humle i alle varianter.
Da får du enkelte varianter som er veldig bitre og andre som er mye mindre bitre.

Alternativet er da å beregne samme IBU.

Men pga forskjellig oljeinnhold i forskjellige typer humle vil det vel allikevel kunne gi vesentlig forskjell i intensiteten på smak/aroma?
Er alternativet å først beregne mengde smak og aromahumle ut fra oljeinnhold, for deretter å legge på bitterhumle opp til ønsket IBU?

Om noen har erfaringer å dele hadde det vært interessant å høre hva dere har gjort.

bozo skrev:
Rutof skrev:
Hvilke IBU bør jeg ligge meg på for å mest mulig få et bilde av humlen?

mener å huske fra en lignende tråd at IBU på 60 burde være passelig i en slik setting

Ut ifra nest siste Basic Brewing Radri (som anbefales på det varmeste - om humle), så kan ikke mennesker kjenne stort mer enn 60 IBU. Så det er isåfall kanskje litt høyt med tanke på at det er aroma og smak som er det viktigste i en slik serie?

ØysteinM skrev:
Jeg har sett at enkelte (bla Mikkeller om jeg ikke husker feil) bruker samme vekt av humle i alle varianter.

Stemmer det! Hensikten der er vel å kunne vurdere mengde man også trenger for å få ønsket smak og aroma. Så sikkert ikke så dumt det.

Rutof skrev:
Jeg hadde tenkt å justere slik at alle for lik IBU.

Jeg benytter en enkel formel for å beregne hvilken bitterhet jeg ønsker i ølene mine. Selv om det er en single-hop øl, så ønsker du fortsatt en balansert bitterhet. Bitterhet er fortsatt bitterhet om du benytter en humle eller en annen. Mest mulig humle fra 30 min. mot 0 min. er ønskelig for å få frem smaken og aromaen.

Jeg benytter denne som referanse, og det har fungert veldig bra for meg. Se bort fra forslagene til Ray Daniels for IPA og Pale Ale. Jeg personlig mener de er for høye. Bruk heller forslagene til Jamil Zainasheff fra BYO Juli-August.
Han foreslår en ratio på 0,6-0,8 for en APA, og 0,8-1,0 for IPA og 1,0-1,3 for en IIPA.
De andre forslagene til Ray Daniels har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg om.

http://www.hogtownbrewers.org/brewschooldocs/UB-OG-Ratios.pdf

Dette er en oppskrift for en klone av Zombie Dust, per i dag på topplisten over verdens beste APA.
Jeg har brygget etter denne for å lage single-hop øl. Den er kanskje litt ekstrem, men du får virkelig en god indikasjon på hvordan de forskjellige humlevariantene. Det er ikke sikkert denne passer så godt på humler med høyt cohumulone innhold.
Prøv den med Centennial, Citra, Simcoe, Amarillo

Kode:
Batch Size: 6 gallons
Estimated Original Gravity: 1.065
Estimated Final Gravity: 1.018
Estimated Color: 8.5 SRM
Bitterness: 65.9 IBU
Mash Temp: 154 F
60 min boil

Ingredients Amount Item Type % or IBU
11.75 lb 2 Row (2.0 SRM) Grain 81.7 %
1.13 lb Munich Malt - 10L (10.0 SRM) Grain 7.8 %
0.50 lb Carafoam (2.0 SRM) Grain 3.5 %
0.50 lb Caramel/Crystal Malt - 60L (60.0 SRM) Grain 3.5 %
0.50 lb Melanoiden Malt (20.0 SRM) Grain 3.5 %
0.75 oz Citra [12.40%] (First Wort Hop) Hops 17.0 IBU***
1.25 oz Citra [12.40%] (15 min) Hops 21.1 IBU
1.25 oz Citra [12.40%] (10 min) Hops 15.4 IBU
1.25 oz Citra [12.40%] (5 min) Hops 8.5 IBU
1.25 oz Citra [12.40%] (1 min) Hops 1.8 IBU
3.00 oz Citra [12.40%] (Dry Hop 10 days) Hops -
SafAle English Ale (S-04) **
London ESB 1968**

mikslen skrev:
Bitterhet er fortsatt bitterhet om du benytter en humle eller en annen.

Det er enormt store forskjeller i reell bitterhet fra en humle til en annen med identisk beregnet IBU. Men det er selvsagt en av tingene en slik single hop-serie skal vise.

Kjetil S skrev:
mikslen skrev:
Bitterhet er fortsatt bitterhet om du benytter en humle eller en annen.

Det er enormt store forskjeller i reell bitterhet fra en humle til en annen med identisk beregnet IBU. Men det er selvsagt en av tingene en slik single hop-serie skal vise.

Hva mener du med reel bitterhet?
Det er humler som har mye cohumulone og hvis du lager to øl begge med 70 IBU, ene med en humle med lav cohumulone og den andre med en humle med høy cohumulone så vil den med høy cohumulone oppfattes som litt "harskt" i mangel på ett bedre ord.
Men så lenge du får 70IBU i begge, så er de akkurat like bitter. Eller er det noe jeg ikke har fanget opp?

Tilbake
Topp