Sirkulasjonspumpe

Hei, jeg har lenge lurt på om akvariepumper kan brukes som sirkulasjonspumpe. Det er jo imperialpumper stort sett. Det er jo to faktorer som jeg prøver og finne ut av før jeg tør og kjøpe, det ene er hva slags plastik pumpehuset er laget av og hvor høy temp den tåler uten og gå i stykker?
Har prøvd og finne ut dette men har ikke lykkes enda, kansje noen andre her på forumet hvet?

Vertfall så ville det jo vere en veldig mye billigere en det som selges av bryggeforhandlere
Legger ved en link bare som eksempel:
http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=275
 
Hei, kjøpte sjølv 3 Iwaki pumper på ebay. Er ikkje direkte akvariepumper, men er mykje brukt til det og. Dei er magnetkobla, altså ingen aksling frå motoren og inn i pumpehuset. Dei er oppgitt til å tåle 80º. Det er litt lite til kokande vørter men burde holde til resirkulering av mesken.

Prøv eit ebay-søk på "magnet pump", det er ofte ei og anna pumpe for 220v der.

-protto.
 
Øistein C skrev:
Hei, jeg har lenge lurt på om akvariepumper kan brukes som sirkulasjonspumpe.
Vertfall så ville det jo vere en veldig mye billigere en det som selges av bryggeforhandlere
Legger ved en link bare som eksempel:
http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=275

Jeg fulgte linken og såvidt jeg forstår er de billige akvariepumpene (som fra fra Aquarium Systems og Aquabee) for bruk nedsenket i akvariet.
De dyrere typene leste jeg ikke videre på da de er uansett uaktuelle.
Det var en type fra Aqua Medic som kunne også stå utenfor akvariet og fungere som en ordinær sentrifugalpumpe, men disse modellene hadde en begrensning på max 35°C vanntemperatur og derfor ikke egnet for brygging.......

Det er nok ikke uten grunn at March pumpene er de facto standarden for pumper i forbindelse med hjemmebrygging.
Disse kan kjøpes f.eks fra MoreBeer for ca 165$ + frakt(ca 40$ ??) + moms, antar vi snakker om ca 1500 kr
 
Ja det er vell for godt til og være sant om man kunne kjøpt seg en egnet pumpe på den lokale dyrebuttikken! så du foresten hva slags plastik dem benyttet?
Ellers så jo Iwaki pumpa ut til og være ideal. Ser de har en avdeling på Kollbotten, spørsmålet er om de bare selger til selskaper og ikke til enkeltpersoner.
Skal ringe og spørre på mandag tror jeg.
 
Har sjekket akkurat det samme, og resultatet er desverre at man nok må kjøpe nokså dyre pumper, f.eks March eller Iwaki. Sendte mail til Eheim, de har noen nydelige små akvariepumper, men plasten tåler ikke nok varme.
 
Hei!
Det enkle er ofte det beste.....Jeg kjøpte en pentrypompe på Biltema til ca. en hundrelapp. Har brukt den på de 2 siste bryggingene og det har funket helt fint.
Hvor lenge den holder gjenstår å se men til den prisen er det jo greit. :idea:
 
Kan jo nevne at eg betalte 35,50 dollar for dei tre Iwaki pumpene mine på ebay. Alle tre ubrukte og for 220v. Kor lenge dei virkar gjenstår å sjå, men virkar som om det er kvalitet. Tåler berre 80º, men det går nok bra til resirkulering av mesken.

Og så har eg jo to i reserve sidan eg klarar meg med ei om gongen...

-protto.
 
det viktigste med enpumpe er vel att det ikke kan lekke noen form for olie, altså selvsmørende må jo eine seg? Og det må være laget av matriell som ikke avgir farlige stoffer, ergo hvis det er pumpehus av Messing, ABS plast, PP,PPE, PEHD og så videre. Koriger meg her vis jet tar feil her.
På biltema så er det en Impeller pumpe http://www.biltema.no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Impellerpumpe/ Men jeg vet lite om Nitrilgummi? kansje denne kan eine seg.
 
Hei
Jeg bruker denne kjøpt fra elomek.no
betalte ca 400 kr tilsendt. Står fast på opsettet mitt og har brukt den til å sirkulere mesken og kokende vørter. fungerer enda.Laget 5 batcher hittil.
Laget av PP plast og rustfritt stål. Anbefales. Ulempen er at det må ganske tykke slanger til ca 1"
 

Vedlegg

  • Pumpe.jpg
    Pumpe.jpg
    459,1 KB · Sett: 726
Hei!
Det enkle er ofte det beste.....Jeg kjøpte en pentrypompe på Biltema til ca. en hundrelapp. Har brukt den på de 2 siste bryggingene og det har funket helt fint.
Hvor lenge den holder gjenstår å se men til den prisen er det jo greit. :idea:
Hvordan koblet du denne?
 
Tilbake
Topp