Skal eg flaske eller dumpe weissbieren?

Flaske eller dumpe?

  • Flaske

    Stemmer: 13 100,0%
  • Dumpe

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    13
Hei hei folkens. Satt mitt andre brygg her for 13 dager siden. Lazy days Weissbier allgrain fra bryggselv.no. Bryggedagen var litt styrete. Stuckmash, kokte over osv. Når eg har kjølt ned vørteren, så viser det seg at eg ikkje har tighta godt nok rundt slangen som leder kaldt vann inn i spiralkjøleren, og at det har sildra udesinfisert vann ned i vørteren. KRISE

På ditta punktet burde eg kanskje bare kokt opp vørteren og kokt i 15 min for å desinfisere, og kjølt ned igjen. Men da var det blitt så jævla seint at jeg pitcher gjæren. Presterer da å presse pakningen til gjærlåsen gjennom det hullet slik at den lander på bunnen av gjæringskaret. Har ikkje flere, så eg sprayer starsan på heile armen min, graver nedi og finner pakningen. Setter på gjærlåser, setter den på 17-18 grader. Der har den kost seg. Ploppet avgårde no i 13 dager dager, planen er å flaske den imorgen. Men spørs om eg burde gjøre det.

Eg traff OG og FG. Har smakt på den en del de siste 3 dagene, smaker godt og den har de klassiske nelliker og banan smakene. Den føles perlende, nesten som at den er karbonert, og lukter forsåvidt godt.

Har lyst å flaske den imorgen, men sjansen er vell stor for at dette ølet er kontaminert. Siden det har endt opp i en del udesinfisert vann og at eg måtte grave nedi vørteren etter gjærlåspakningen. Hva tenker dere folkens? Skal eg flaske ølet eller dumpe den i do?
takk for innspill
 
Sist redigert:
Selvfølgelig skal du flaske! Så får du heller drikke storparten av ølet litt raskt! Det tar ofte litt tid før en eventuell infeksjon viser seg, om det i det hele tatt er infisert. Og så vidt jeg vet er heller ikke en infeksjon farlig. Så selv om bryggingen åpenbart ikke gikk optimalt, så er det langt i fra sikkert at du har fått deg en infeksjon. Kjør på!
Her har du sikkert et nydelig påskeøl å kose deg med!
 
Kjenner meg så godt igjen i dette. Øllet der bare alt skal gå galt! Bryggedagen fra hælvette! Men det har alltid blitt godt øl av de ræva bryggedagene også. Den eneste dårlige ettersmaken er den metaforiske.
 
Kan også nevne at det var to ting jeg trodde kom til å bli et større problem da jeg starta med brygging: Infeksjon og flaskebomber. De henger jo litt sammen.

I starten flaskekarbonerte jeg alle batcher med et håndkle hengende over kassene, i tilfelle det skulle være noen flaskebomber der. Men det skjedde aldri. Har holdt på med brygging i ca. 6 år nå, og har ennå ikke hatt noen flaskebomber. Har heller ikke fått infeksjon på en hel batch. All infeksjon jeg har hatt, har vært i dårlig rengjorte enkeltflasker.

Men det kan skje! Det er bare ikke et så overhengende problem som man får inntrykk av, om man er flink med renholdet. Det er bare veldig kjipt når det først skjer.
 
Hei hei folkens. Satt mitt andre brygg her for 13 dager siden. Lazy days Weissbier allgrain fra bryggselv.no. Bryggedagen var litt styrete. Stuckmash, kokte over osv. Når eg har kjølt ned vørteren, så viser det seg at eg ikkje har tighta godt nok rundt slangen som leder kaldt vann inn i spiralkjøleren, og at det har sildra udesinfisert vann ned i vørteren. KRISE

På ditta punktet burde eg kanskje bare kokt opp vørteren og kokt i 15 min for å desinfisere, og kjølt ned igjen. Men da var det blitt så jævla seint at jeg pitcher gjæren. Presterer da å presse pakningen til gjærlåsen gjennom det hullet slik at den lander på bunnen av gjæringskaret. Har ikkje flere, så eg sprayer starsan på heile armen min, graver nedi og finner pakningen. Setter på gjærlåser, setter den på 17-18 grader. Der har den kost seg. Ploppet avgårde no i 13 dager dager, planen er å flaske den imorgen. Men spørs om eg burde gjøre det.

Eg traff OG og FG. Har smakt på den en del de siste 3 dagene, smaker godt og den har de klassiske nelliker og banan smakene. Den føles perlende, nesten som at den er karbonert, og lukter forsåvidt godt.

Har lyst å flaske den imorgen, men sjansen er vell stor for at dette ølet er kontaminert. Siden det har endt opp i en del udesinfisert vann og at eg måtte grave nedi vørteren etter gjærlåspakningen. Hva tenker dere folkens? Skal eg flaske ølet eller dumpe den i do?
takk for innspill
Akkurat det samme skjedde meg en gang. Det gikk helt fint! :)
 
Mange som har gjort alle de feilene. Ta ørlite forhåndsregler med flaskebomber osv, og som sagt, drikk det relativt fort, så går der sikkert bra :)
Er og fan av "flask, smak og lær".
 
Sist redigert:
Bra. Weissbier er uansett ferskvare og best dei første 6-8 vekene etter flasking. Sånn sett bra du gjorde ein slik bryggedag på dette ølet, og ikkje f. eks. julebokken..
Ja, vi får kvitte oss med det fort. Blir sikkert ingen problem!
Ja takk og lov for det. Tar mye lærdom fra ditta brygget, og skal være meir påpasselig i fremtida.
 
Ja, vi får kvitte oss med det fort. Blir sikkert ingen problem!
Ja takk og lov for det. Tar mye lærdom fra ditta brygget, og skal være meir påpasselig i fremtida.
Hvis du gjer samme tabben igjen med å miste proppen nedi, kan det sikkert være like greitt å stikke om til annen gjøringsbøtte eller slå tilbake i kokekjelen - heller enn å stikke handa nedi.
 
Jeg har vel hatt en hånd og to nedi en bøtte jeg også av og til... kan jeg huske.
Som oftest for å finne den magneten som var med i starteren. Men har nå en neodymmagnet i beredskap så slipper hånden....

Men har sluppet unna med skrekken når det gjelder infeksjon, og benytter noen gode laaaaange bryggehansker som starsanes etter alle kunstens regler før dypp.
 
Ha en drita sterk magnet på lur som man kan bruke til å fiske opp magnetpinnen med opp langs kanten av karet. Aldri stikk hånden nedi. Hjelper ikke å starsane armen. Men det kan gå greit. Men litt starsan på armen hjelper ingenting mot det som starsan ikke når, under negler etc.. Hvis man absolutt må fiske opp pinnen fordi man ikke har flere pinner, kjøp flere pinner.

Pakninger kan forsvinne ned i hullet, hvem har ikke opplevd det.. Ikke stikk ENDA en usanitert greie (arm) nedi der for å fiske den opp... La pakningen ligge og håp at det går greit, i steden for å gjøre potensiell dobbel skade ved en redningsaksjon. Den armen er garantert mye mer bakterieførende enn den gummipakningen hvis man tar vare på og renser/vasker pakningene.
 
Jeg har gjæret noen magneter ja....
Men stappet aldri hånden nedi uten en god bryggenaske(hanske), bare så det er sagt.
 
Sist redigert:
Bra. Weissbier er uansett ferskvare og best dei første 6-8 vekene etter flasking. Sånn sett bra du gjorde ein slik bryggedag på dette ølet, og ikkje f. eks. julebokken..
Det har jeg sagt mange ganger, også - men erfaringer med de siste bryggene er litt annerledes, dvs. at weissbierene mine tåler lengre lagring, og faktisk til og med kan ha godt av det. Det er ikke snakk om noe veldig langt perspektiv, men det er ikke noe poeng i å anstrenge seg for å få drukket opp weissbier'en fort, heller:). De jeg tappa opp i mars, regner jeg med å ha glede av til utpå høsten.

Det kan i alle fall være interessant å gjemme noen få flasker for å se hvordan de utvikler seg. (Jeg forutsetter sjølsagt at de lagres kaldt, altså bys samme betingelser som lyse lagere.)
 
Tilbake
Topp