Skumkontroll?

wohoo, ser du har same magnetrører som jeg kjøpte, er du fornøyd med den?
Har ikke kjøpt kolbe enda, så jeg har ikke fått brukt den enda...
 
Jo røreren fungerer den men med 5 liter i kolben så blir det ikke rare virvelen, så lurer på om den burde vært litt kraftigere for å få blåst ut all CO₂.
Da ville vi kanskje unngått skummproblemer? Kanskje den blir mer effektiv med en lengre rørepinne? Pinnen vi bruker nå er 2,5cm.
Starterene vi har hatt så langt smaker forresten ikke spesiellt surt, så betyr vel at de ikke har blitt skikkelig oksidert?
Starterene smaker faktisk godt syntes jeg, kanskje tilsette litt bitterhumle neste gang;-)
 
røre pinnene som fulgte med min var på 3cm, kjøpte denne siden det var reklamert med at den skulle klare å dra 5 liter uten problemer..
 
Jeg kan varmt anbefale Fermcap-S. Bruker det selv både til å koke opp vørteren til starteren (nesten full 2-liters Elenmeyerkoble) og på magnetrøreren. Ikke noe søl  :ilike:
Bruker det også under koking på bryggedagen (kan fint koke 27 liter i 30-liters gryta mi uten at det koker over). Samt i gjæringsbøtta etterpå. Funker som en drøm og har ikke påvirket det ferdige resultatet!
 
Så vidt jeg vet er både Fermcap-S og Foam Control fra MoreBeer i utgangspunktet like og basert på dimetylpolysiloksan (E900).
 
Veit noen hvor man kan få kjøpt Fermcap-5 eller Foam controll uten å måtte betale skjorta og halve kongeriket? Etter besøk på morebeer si nettside ser jeg at rimeligste frakt til Norge er knapt 98 USD. Når produktet koster knapt 6 USD så er ikke dette alternativet særlig aktuelt (så lenge det fins et annet).
 
FrodeSy skrev:
Veit noen hvor man kan få kjøpt Fermcap-5 eller Foam controll uten å måtte betale skjorta og halve kongeriket? Etter besøk på MoreBeer si nettside ser jeg at rimeligste frakt til Norge er knapt 98 USD. Når produktet koster knapt 6 USD så er ikke dette alternativet særlig aktuelt (så lenge det fins et annet).

Grape and granary har og så kan du fylle på med varer til du når 200kr (div.salter, isinglass, irishmoss og gjærnæring og slikt).. jeg betalte 38 dollar i frakt for to kilo til Norge
 
Jeg finner det ikke i nettbutikken til V&B, men er ganske sikker på at det var i hylla. Ring dem.
 
Mange gode tips  :). Har søkt på norske leverandører sine nettsider uten å finne. Må uansett snakke med Vin & Bar ang noe annet, så skal spørre de da.
 
Kanskje et hint til vår nye superforhandler Bryggselv har vært på sin plass?  :idea:
(kanskje han leser dette  ;D )
 
Foreslo det på facebook-sida til bryggselv, og fikk svar etter få minutter :)

---
Geir Higraff posted to Bryggselv.no
Det er diskutert litt på forumet til norbrygg, og det er sikkert flere som kunne ønske dette - har du planer om å ta inn foam control eller noe lignende til sortementet ditt? Dyr frakt fra usa på en forholdsvis rimelig vare gjør dette ganske ugunstig å importere en og en flaske for hvermannsen...
---
Bryggselv.no
God ide! Jeg har lyst til å prøve det selv også. Skal se hva jeg kan gjøre.
---
 
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=437
Gitt dette ut til noen kunder som prøver med posetive resultater, innholder det samme som Fermcap  , men med en høyere konsentrasjon.
Etc anbefaller 1ml som blandes ut i 50-100ml, så kan man prøve seg fram med 1ml av denne blandingen igjen.
Hvis noen andre vil prøve dette ut, trenger vi noen flere "test personer" for å finne ut nøyaktig blandings forhold, da er det evt bare å nevene dette hvis man er innom lillestrøm butikken. 
 
Tilbake
Topp