Skummet blir ikke helt som ønsket.

Har brygget 3 batcher nå, og det eneste jeg ikke har vært fornøyd med har vært selve skummet.
På den første var skummet nesten fraværende. Batch nr2 og nr3 hadde endel skum, men dette ble fort oppløst.
Er det noen tips og triks man kan følge for å få en bedre "skumprofil" av mangel på bedre ord.
 
I seksjonen for medlemmer i norbrygg er det en utførlig artikkel om skumdannelse og skumfasthet.

Vil anbefale deg å melde deg inn, mange gode artikler å finne der.
 
God gjæring med nok og frisk gjær og riktig gjæringstemperatur er viktig, men ingrediensene spiller også inn. Om du sier noe om oppskrift og fremgangsmåte (meske- og gjæringstemperatur) blir det lettere å finne feilen. I utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å tilsette noe spesielt for å få godt skum, men enkelte ingredienser kan gjøre det enda bedre. Om du har brygget pale ale og fått dårlig skum ville jeg heller sett på gjæringen enn ingrediensene.
 
Fett dreper skum. Sørg for at alt utstyret du bruker er skikkelig rengjordt og skylt. Ha en oppvaskbørste/svamp som kun er til bryggeutstyr. Steikepanne-kosten bør du holde vekke fra bryggeutstyret. Fettdrypp fra kjøkkenvifte er også en potensiell fare.
 
Kjetil S skrev:
God gjæring med nok og frisk gjær og riktig gjæringstemperatur er viktig, men ingrediensene spiller også inn. Om du sier noe om oppskrift og fremgangsmåte (meske- og gjæringstemperatur) blir det lettere å finne feilen. I utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å tilsette noe spesielt for å få godt skum, men enkelte ingredienser kan gjøre det enda bedre. Om du har brygget pale ale og fått dårlig skum ville jeg heller sett på gjæringen enn ingrediensene.

Helt enig.. de fleste skum-negative faktorer dannes under gjæringsprosessen.
 
Og pass på at glassene du drikker av er rene. De skal helst ikke vaskes i oppvaskmaskin.
 
Selve glasset er ikke problemet, har egene ølglass som aldri har vært i kontakt med andre glass eller oppvaskmaskin.
Utstyret skal det ikke være noe galt med. Det skal ikke være noe fett i dette, var nøye med å rense alt, og har eget utstyr som bare brukes i bryggingen.

Framgangsmåten på dette brygget var ca 6 meskeposer som ble holdt en gjevn temperatur på 65 grader i en time.

10L Lys Lager

Malt: 3.3kg Crystal Malt

Humle:              Aroma humle: Ingen
                        Bitter Humle Chinook pelets 9g ved 40min.

Gjær: WLP800 Pilsner Lager. Gjæret på 9-11 grader i 1 måned.

Andre ting: Hadde i en teskje irish moss når det var 12min igjen av kokingen.
Satt på flasker med en halv teskje sukker. Disse ble satt i et rom med temperatur på ca 12-15grader.

Når ølet blir satt på flaske skal dem kanskje stå varmere enn når gjæringen til alkohol skjer? Jeg mener å ha lest dette et sted?
 
Synes både skum og kullsyre nivå ligger godt under det vanlige nivået. Det virker som øla ikke er skikkelig "mette" med kullsyre og at denne bruker et minutt på å slippe ut av glasset.
 
Hvis det er lite CO2 er det naturlig at det er dårlig med skum. Hvor mye sukker bruker du per liter til ettergjæringen på flasker? Det kan være en fordel å la flaskene stå i et par uker i romtemp for karbonering.
 
Ja naturlig nok :) Bruker en halv teskje per 0.5L. Men det er kanskje bedre stikke om slik at gjærkaken ikke blir med, så blande inn sukker for så å ta det over på flasker?

Har hatt flaskene i et rom som er godt under romteperatur, tror det kanskje er her feilen ligger.
 
Kok opp sukkerlake i et par-tre dl vann. La det koke i et kvarter og hell et i et rent gjærkar. Stikk ølet om til dette og fyll flaskene fra dette. Bruk gjerne 6 g farin per liter øl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp