Slik brygger vi!

Må innrømme at jeg sikler godt når jeg ser bryggeriet deres. Det ser rått ut.
Brygger selv allgrain med 36 liters kjele og kjøleboks, noe som funker veldig bra. Det er selvfølgelig bare så lenge hodet er med og følger med på temperaturer etc. Å ha en duppeditt som holder styring på temperaturen ved mesking virker forlokkende, så derfor er jeg nødt til å komme med et dumt spørsmål. Hva er forskjellen på STC-1000 og en Sestos PID? Gjør ikke de det samme?
Nå bruker jeg gass til oppvarming, så det er ikke relevant for meg enda, men som enhver hjemmebrygger med respekt for seg sjøl, så er jeg langt inne i planlegginga av nytt og større bryggeri før mitt nåværende bryggeri er komplett. Blir de egentlig noen gang komplett?
Har egentlig ikke klart å bestemt meg enda, for hva som er mest interessant med denne hobbyen; brygginga, eller bygging av bryggeri. Begge deler er like oppslukende (noe som dette forumet i stor grad bidrar til. Takk til alle hyggelige bryggere som deler sin kunnskap).  :biersmile:
 
En stc-1000 er en enkel termostag som slår strømmen av og på når temperaturen går utenxor noen grenseverdier som du selv setter. Den gir altså 0% eller 100% effekt.

En pid fungerer såvidt jeg kan forstå i prinsippet på samme måte. Men den kan i tillegg lære seg hvor fort ditt system øker temp og mister temp. Med denne infoen slår den av og på strømmen i en syklus som gjør at den i praksis over en periode kan gi 10% eller 70% eller hva som helst. Når den nærmer seg tempen du vil ha så gir den mindre effekt slik at temperaturen ikke overskyter. Og den gir gjerne litt effekt før temperaturen har sunket under det du vil ha, fordi den vet at det vil være for sent å starte senere. Den kompenserer altså for tregheten i varmelementet (restvarmen som fortsatt er i elementet selv om det er slått av).

Det kan tenkes at en stc-1000 kan gjøre susen i et meskesystem, men jeg antar en pid gjør en bedre jobb. Kanskje andre kan utdype/korrigere meg?

Enig i at en stor del av moroa er utstyret. Slik er det vel med mange hobbyer :) Vi startet med en Beer Brew 30 og hadde, før den røk, mange planer for modifikasjoner og tilleggsutstyr. Når den røk var vi bitt av basillen og visste at brygging var noe vi ønsket å holde på med og dermed bruke tid og penger på. Da var det naturlig å oppgradere kraftig. Moro å bygge noe selv!

Lykke til med eventuelle oppgraderinger!
 
Kort sagt er forskjellen mellom en termostat og en PID-regulator at termostaten skrur utgangen av og på ved gitte terskelverdier, mens en regulator gir et pådrag tilpasset behovet.

Disse små, spesialiserte PID-regulatorene laget for temperaturregulering justerer pådraget med puls-bredde-modulering, som betyr at utgangen enten er på eller av, men i løpet av en på-av-syklus er tiden utgangen er på justert slik at pådraget får riktig verdi i gjennomsnitt (bedre forklart på wikipedia). Har skrevet mer om PID-prinsippet her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,12976.msg124438.html#msg124438
 
Tilbake
Topp