Små/Fleksible brygg

Jeg har i et års tid brygget på en Grainfather, som jeg synes funker fint, og planlegger å fortsette med. Imidlertid ser jeg at det noen ganger kunne vært praktisk å kunne være litt mer fleksibel på størrelsen på bryggene. Spesielt dersom jeg f.eks. skal lage noen litt eksperimentelle brygg, surøl, kanskje teste å lage cider e.l. Det kunne da vært greit å ha muligheten til å brygge mindre batcher, evt ha et oppsett som jeg kan bygge ut over tid med forskjellige kjelestørrelser e.l. Gjerne litt billig til å starte med, og så heller utvide etterhvert.

Har sett på HERMS-lignende opplegg, men jeg har inntrykk av at man der trenger ganske mye utstyr bare for å komme i gang. Har også lurt litt på å bare kjøre BIAB, men synes kanskje det blir litt lite fleksibelt spesielt i forhold til å ha mange forskjellige bryggstørrelser osv.

Noen som har laget tilsvarende "nummer to sett", som har noen synspunkter på hvilken retning jeg bør kikke?
 
Jeg har BIAB som hovedoppsett, og selv om jeg så langt i min 18 liters kjele har brygget kun 11-13l (ferdig flasket), så ser jeg ingen grunn til at dette oppsettet ikke skulle fungere for mindre brygg (ned til 6-7 liter burde være no problem). Hvis jeg skulle finne på å ønske enda mindre så har jeg vanlige kjøkkenkjeler som fungerer til det uten å investere ekstra.
 
En tanke slo meg akkurat. Kan du ikke bare kjøpe BIAB pose å meske den i ønsket størrelse i Grainfather? Da kan du vel justere vannmengde og maltmengde akkurat som du vil, eller bommer jeg nå? Ville vært et billig alternativ.
 
En passe stor kjele (20 liter?), en meskepose og en bazooka eller en falskbunn. Sett inn kran. Bruk grainfather'n til vannvarmer og kokekjele. Blir veldig fleksibelt, og ganske billig.

Men egentlig skjønner jeg ikke at du ikke skal kunne brygge små nok batcher på GF'en. Den er da ikke så svær?
 
Det der er outsourca til et indisk it-firma. De bruker karma-beregninger. Vet ikke hvordan du ligger an da:).
"Har dere mottatt listen? "Yes, yes"
Og dere har for stått det som stod der? "Yes, yes"
Og det leveres til jul? "Yes, yes"
....
Siden har vi ikke hørt noe.."

Ser ikke bra ut det her, håper du tar feil,@Finn Berger , angående outsourcingen av julegaveleveransen ...
 
"Har dere mottatt listen? "Yes, yes"
Og dere har for stått det som stod der? "Yes, yes"
Og det leveres til jul? "Yes, yes"
....
Siden har vi ikke hørt noe.."

Ser ikke bra ut det her, håper du tar feil,@Finn Berger , angående outsourcingen av julegaveleveransen ...

Nope - har ikke fått en julegave på årevis:(. Bare en mulig forklaring på det der:mad:.

Sjekka GF-løsningen for små batcher. Det der er jo smått genialt - glem alt jeg sa om kjeler og bazookaer.
 
Jeg har i et års tid brygget på en Grainfather, som jeg synes funker fint, og planlegger å fortsette med. Imidlertid ser jeg at det noen ganger kunne vært praktisk å kunne være litt mer fleksibel på størrelsen på bryggene. Spesielt dersom jeg f.eks. skal lage noen litt eksperimentelle brygg, surøl, kanskje teste å lage cider e.l. Det kunne da vært greit å ha muligheten til å brygge mindre batcher, evt ha et oppsett som jeg kan bygge ut over tid med forskjellige kjelestørrelser e.l. Gjerne litt billig til å starte med, og så heller utvide etterhvert.

Har sett på HERMS-lignende opplegg, men jeg har inntrykk av at man der trenger ganske mye utstyr bare for å komme i gang. Har også lurt litt på å bare kjøre BIAB, men synes kanskje det blir litt lite fleksibelt spesielt i forhold til å ha mange forskjellige bryggstørrelser osv.

Noen som har laget tilsvarende "nummer to sett", som har noen synspunkter på hvilken retning jeg bør kikke?
Har som deg en Grainfather, og er veldig fornøyd med den. Når jeg vil eksperimentere eller brygge litt særere ølsorter har jeg et superenkelt oppsett.

Det består av en 15 liters induksjonskjele (600 kr), 20 liters kjøleboks (200 kr) og den gamle meskeposen fra BIAB-oppsettet jeg brukte som fersk brygger. Kombinerer dette med 15 liters gjæringsbøtter fra Jula til noen få tiere.

Fungerer helt suverent. Korte bryggedager, like god effektivitet som GFen – og grei rengjøring. Halverer bare oppskriftene til en vanlig 25-liters batch.

Cooler.jpg
 
De er stivere i plasten enn de dyrere gjæringsbøttene fra Bryggselv. Det er faktisk positivt, spør du meg. De er omtrent 3 liter mindre enn 15-liters bøttene til bryggselv (som har måleskala til 15 liter, men sikkert rommer nærmere 18). Jeg installerte kran i Jula-bøtta, noe som var ganske enkelt (plasten er ikke så hard at den sprekker spesielt lett).
 
Brukte en hullsag på drillen på lav hastighet og boret forsiktig. Mener jeg først lagde et pilothull med et lite bor.

Evt. ujevnheter ble fjernet med en bit veldig fint sandpapir.
 
Har du målt med et målebeger du stoler på
Mnæh... Bruker den til å flaske fra, og den stemmer ganske så godt hos meg. Men det er jo mulig at trykket avviker fra bøtte til bøtte på slike rimelige produkter.

Har du målt med et målebeger du stoler på? Jeg ser for meg at slike skalaer er ganske like, egentlig. Tipper bøttene havner i omtrent samme stilling på samlebåndet hele tiden, uten at jeg har noe særlig peiling egentlig. Mine var iallefall noen liter off ved 12 Liter.
 
Jeg stoler på summeringen av flaskevolumene mine. Flaskene er standardflasker, alle sammen, enten 0.5, 0,355 eller 0,33, og ikke de samme flaskene hver gang. Det stemmer også godt med hvor mye det er i gjæringsbøtta når man sammenligner med hvor mye bunnfall det er igjen. Det er selvsagt ikke finmålt på milliliteren, men det innenfor noen få desiliter, ihvertfall. Jeg opplever ihvertfall "helt ute" som en feilbeskrivelse på min Jula-bøtte.
 
Jeg stoler på summeringen av flaskevolumene mine. Flaskene er standardflasker, alle sammen, enten 0.5, 0,355 eller 0,33, og ikke de samme flaskene hver gang. Det stemmer også godt med hvor mye det er i gjæringsbøtta når man sammenligner med hvor mye bunnfall det er igjen. Det er selvsagt ikke finmålt på milliliteren, men det innenfor noen få desiliter, ihvertfall. Jeg opplever ihvertfall "helt ute" som en feilbeskrivelse på min Jula-bøtte.

Ah. Kanskje det er forskjell da. Hos meg er iallefall 13L der hvor det er merket av 12L.

Var naiv nok til å stole på dette på første brygget med disse bøttene. Sjekket de ikke på forhånd. Forvirringen var total.
 
Tilbake
Topp