Smaksmessig stagnering

Hei godtfolk!

Gjennom de siste 8-10 batchene føler jeg at jeg har stagnert smaksmessig på det ferdige produktet og jeg trenger input fra dere! Ølet smaker ikke slik jeg vil ha det, og jeg føler fortsatt det mangler noe i forhold til de respektive kommersielle variantene. Jeg brygger med en modifisert BIAB metode og har meget god kontroll og konsistens på prosessen, så bryggene er sammenlignbare rent bryggeteknisk. Jeg synes mitt eget øl smaker skarpere enn de kommersielle variantene, uten at jeg klarer å sette fingere på hva det smaker. Det er gode øl, for all del, men ikke godt nok etter mine krav og ambisjoner. Det smaker litt "hjemmelaget". Jeg har også merket at jeg synes det blir veldig liten forskjell på øltypene selv om det er store variasjoner i maltsammensetningen. Det kan tyde på at det er noe som overtar maltsmaken i ølet?

Det er to (åpenbare) ting jeg tror kan forbedres i min brygging: bedre kverning av malten, og bedre temperaturkontroll under gjæring. Jeg kverner meget fint med corona-mølle for å øke utbyttet, noe som kan føre til mye knust "husk" (husker ikke hva det heter på norsk) og dermed få astrigente smaker kanskje. Kan dette gi et mindre "smooth" øl? Det andre er gjæringsforløpet hvor jeg må innrømme og ikke ha full kontroll enda. Der kan nok gjæra både bli utsatt for temperatursvingninger og feil temperatur til tider. Dette kan vel ha mye å si for dannelsen av andre alkoholer enn etanol som kan bidra til en skarpere smak? Synes å kjenne noe alkoholsmak, selv i svake 5% hveteøl noe jeg ikke ønsker.

Jeg har brygget med både tørrgjær og fersk gjær med solide startere med samme resultat, så det er ikke mengden eller typen gjær som er problemet. Mash-out på 75 grader bør heller ikke være for høyt.

Er det andre ting jeg kan se nærmere på, eller er det et greit utgangspunt å skaffe en bedre maltkvern samt få kontroll over gjæringstemperaturen? Dersom det er erfarne bryggere der ute med senior smaksløker i Trondheimsområdet som er gira på å smake på noen av mine øl så rop ut!  :skaal2: Det kunne vært moro og lærerikt å teste ølet mitt på noen med peiling! Kanskje det også er noen med en skikkelig maltkvern som kunne kvernet noen kg for meg så jeg kunne fått testet den teorien også?

På forhånd takk for innspill!  :biersmile:
 
Uten at dette er fasiten, merket jeg tydelig endring da jeg kasserte Coronamøllen min for et par år siden. Trade-offen med å få mesteparten av maltet kvernet, og bedre effektivitet var, som hos deg, å male malten i fillebiter, med oppflerret skall og mel som resultat. Byttet til monster mill og ble helt kvitt problemet med astringens.
Riktig og konsistent gjæringstemperatur (forutsatt at du bruker nok gjær), vil nok ta hånd om de andre problemene du nevner.
 
Takk for den erfaringen, Jørn, det er nyttig å høre! Må nok begynne å jakte etter en skikkelig kvern! Opprettholdt du utbyttet når du gikk fra coronamøllens mel over til "riktig" knust malt med monster mill?
 
Jeg tipper den største synderen er gjæringsprosessen. Dette er kanskje den viktigste prosessen i ølbrygging, og det er her det slurves mest hos hjemmebryggere, virker det til.

Skaff deg en måte å kontrollere gjæringstemperaturen på (temperaturen i ølet, ikke i rommet). Det er verdt å merke at vi hjemmebryggere bør gjære noe kaldere enn bryggeriene, pga mindre volum. Personlig ligger jeg som regel mellom 17-19 grader for ales, de første dagene, deretter setter jeg ølet i romtemperatur.

En annen ting som er viktig å ha kontroll på er rengjring og desinfisering/sterilisering.

Jeg tror ikke maltmøllen har så mye å si. Har selv hatt en slik coronamølle, og fikk bra øl med den.

Hvis du kan fortelle litt om hva du har brygget, OG og FG, hvor lenge du gjærer før flasking osv., blir det enklere å finne "feilen".
 
sstordahl skrev:
Takk for den erfaringen, Jørn, det er nyttig å høre! Må nok begynne å jakte etter en skikkelig kvern! Opprettholdt du utbyttet når du gikk fra coronamøllens mel over til "riktig" knust malt med monster mill?
Ikke noe problem med det!
Er ellers enig i at det viktigste du kan jobbe med er gjæring og hygiene. Min kommentar gjelder bare det enkle faktum at når disse to punktene ble holdt konstant, merket jeg en tydelig forbedring fra en situasjon som minner om den sstordahl refererer til da jeg bytte ut coronaen. Jeg har likevel registrert at folk har forskjellige synspunkter på betydningen av dette, og ser ikke bort ifra at jeg kunne fått bedre resultater med coronaen om jeg hadde vært flinkere til å justere den. Den er uansett en saga blott.
 
Gjæringstemperatur er sikkert viktig det. Men når det gjelder konsistent gjæringstemperatur så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Romtemperaturen hos meg varierer mellom 18 og 21 grader på forskjellige deler av dagen, men tror ikke øllet i dunken klarer å variere like fort. Men av erfaring klarer de fleste ale-gjær å gjære fint i 15-16 graders romtemperatur, så jeg pleier å holde det så kaldt de første dagene.

Har heller ikke merket forskjell på corona-mølla mi og malt jeg får ferdigkverna hos bryggesjappene.
 
Takk for alle innspill folkens. Har en tom fryseboks stående på lager som jeg tenker å bruke som gjæringsboks, men har ikke funnet plass til den hjemme enda. Det blir absolutt prioritert nå, om så sofaen må ut.

De bryggene jeg merker dette best på er milde øl slik som belgisk blond og weissbier. De engeslek pale alene jeg har brygget smaker som the real deal, men det er ikke så rart siden humlesmaken sannsynligvis overskygger de andre usmakene.

Jeg tror min renslighet er på plass. Vasker og styrer med sterkrens etter anbefalinger på forum og er generelt SVÆRT nøye med alt som kommer i kontakt med vørteren. Har hatt tydelig infiserte brygg, og det smaker ikke som det, men det utelukker vel ikke en eller annen form for infeksjon uansett. Tror dog det er andre ting som forårsaker mine problemer.

Ta min siste weissbier da dette er det tydeligste eksempelet.
Har brygget weissbier flere ganger, men den samme smaken går igjen i alle; skarp, noe syrlig som i witbier-syrlig. Jeg har drukket mye både witbier (Hoegaarden, wittekerke) og weissbier (Erdinger, Hacker-Pschorr, Franziskaner) i belgia, og jeg husker witbier som friskere enn weissbier som skal være meget smooth og fruktig, men ikke frisk. Noen som skjønner hva jeg mener?  :jaha: Ikke lett å huske/forklare smak.

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Zindriskaner
Brewer: Sindre
Asst Brewer:
Style: Weizen/Weissbier
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,38 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 27,00 l
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 11,1 EBC
Estimated IBU: 12,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 75,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
1,0 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) Yeast 8 -
4,13 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 1 67,7 %
1,68 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 2 27,5 %
0,21 kg Aromatic Malt (100,0 EBC) Grain 3 3,4 %
0,08 kg Acid Malt (5,9 EBC) Grain 4 1,3 %
30,56 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 5 12,0 IBUs
85,26 g Malto-Dextrine (Boil 60,0 mins) Other 6 -
1,42 tsp Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 7 -


Mash Schedule: BIAB, Full Body
Total Grain Weight: 6,09 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 29,82 l of water at 71,5 C 67,0 C 60 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min

OG: 1.052
FG: 1.011
Brewhouse efficiency: 78%


Kort om prosessen: Mesker melet mitt i 50L kaserolle hvor jeg har +/- 0,5 grader temperaturvariasjon over 70min. Rører ofte. Varmer opp fra 67 til 75 over 10 min og lar meske ut i enda 10 min. Deretter filtrerer jeg mesken i en meskepose (sarita fra IKEA, sydd selv 8) ), jeg brygger altså ikke helt BIAB, siden jeg har ikke posen i kjelen under mesking. Jeg synes dette er mye bedre. Deretter så skyller jeg malten i posen med ca 5L vann @ 75 grader. Klemmer ikke mye på posen, men lar den dryppe av seg. Koker som koking gjøres og heller vørteren i gjæringsbøtta. Oksygenerer med en malingsblander koblet på en drill i 2 minutter @ 3000rpm. Skummer som juling. Før brukte jeg å riste dunken, men merker ingen forskjell i smak pga dette. Så til det sentrale: gjærer i 2 uker i samme dunk. Prøver å starte på 18 grader, deretter guffe opp til 20 etter noen dager og avslutte på 22. Problemet er at dette skjer i et rom som er i bruk, altså døren går opp og igjen og blir noen ganger stående åpen slik at temperaturen nok svinger en del. Ikke bra. Tilsetter sukkerlake i ny bøtte og "heverter" (finnes et godt ord på norsk for å heverte?) ølet over slik at det blandes med sukkerlaken. Karbonerer på flaske i romteperatur i 14 dager før ølet settes kaldt (0-1 grad) til lagring.

En ting jeg har registrert er at det i de siste 5 batchene har vært MYE trub i dunken. Tidligere når jeg brygget med tørrgjær hadde jeg ca 3l trub, nå er det fort 6-8l trub! Alt annet holdt konstant, kun gjær er endret. Kan en skikkelig starter formere seg så mye?

Håper dette gir et bilde på hvordan jeg gjør ting, kanskje er det noe jeg gjør helt på trynet! Hvis det er noe jeg har glemt å fortelle om, så si fra!

Takk for hjelpen folkens, jeg setter virkelig pris på det!
 
Setter også en knapp på gjæringstemperatur.
Vet ikke hvilke(n) gjær du bruker, men du kan regne med at den utvikler noe varme under stormgjæringen. Tempen i ølet vil mao ligge noen grader høyere enn romtemp. For høy temp tidlig i gjæringen kan gi skarpe/varme alkoholer og fenoler. 

En annen ting med passiv/fraværende temperaturkontroll er at temperaturen i øllet vil falle etter stormgjæring, og det er det motsatte av hva du ønsker. Det DU vil er å holde tempen lav i starten for å minske usmaker, og øke tempen på slutten slik at øllet gjærer godt ut og gjæren rydder opp etter seg. 
Bare å rydde plass til fryseren! 

Tror ikke skyllingen din skaper problemer, men tipser likevel. Jeg merket nemlig stor forskjell i smaken etter at jeg sluttet å skylle. Hvis du har plass i meskekjen kan du jo prøve? http://byo.com/stories/techniques/article/indices/9-all-grain-brewing/1407-skip-the-sparge 
 
Jeg har lest at dere i Tr.heim har fått bryggerforretning som selger ferdig kvernet malt. Dette kan du forsøke på ett brygg for å finne ut om det er nødvendig å investere i en ny kvern.

Hvis anstringens er årsaken til usmakene dine tenker jeg på mesketemperatur, du skriver at du har kontroll på dette, men kan du stole på thermometeret ditt? Det var en tråd om disse forleden og jeg har selv observert svært ulike avlesninger med forskjellige thermometer. Jeg har enda ikke funnet det ene thermometeret som jeg er fornøyd med.
 
RawRoffe: Super breakdown av gjæringsprosessen der, greit å få det inn med teskje  :yes: Jeg har bare brukt skylling på de to-tre siste batchene, men føler ikke at det har påvirket smaken noe som helst egentlig. Uansett, takk for tipset! Dette var interessant og noe jeg ikke visst fra før: "Sparging continues until the full boil volume is achieved or the gravity of the runnings gets down to 1.008. If the grain bed is oversparged and the gravity drops below that point, it is likely that harsh tannins and polyphenols will be extracted from the grain husks."

RoganJosh: Skal undersøke det med ferdigknust malt! Hva angår kontroll på mesketemperatur så mener jeg at jeg har stålkontroll på nøyaktigheten av temperaturen. I starten av bryggekarrieren var det så som så, men nå bruker jeg en digital temperaturenhet (K145) koblet til PC med Dallas DS1820 sensorer som er svært nøyaktige. Jeg får også opp en graf over temperaturforløpet under meskingen slik at man kan se i ettertid hvordan det gikk! Denne sensoren sammen med konstant røring i mesken fører til jevn og nøyaktig temperaturmåling. Her har jeg virkelig jobbet for å få det skikkelig :) Men takk for tipset, det er veldig lett å stole på alskens termometere! Mange er nøyaktige i området 0-20 grader, mens oppe på 60-70 er det 2-3 grader feil. Det holder ikke, men dette skal være historie for min del.
 
Å sende inn ølet til evaluering kan være en god ide. Jeg har opplevd, for eksempel, bryggere som har infeksjoner uten at de selv har vært klar over det.

Ellers vil jeg også peke på gjæringstemperatur, eller kanskje gjæringsprosessen som helhet, som det aller viktigste for å få godt øl. Når balansen mellom sødme og bitterhet er riktig, fargen stemmer og vørteren er passelig utgjærbar, er det egentlig bare gjæringa igjen. Selvfølgelig kan det være uønskede smaker i vørteren, som astrigens eller DMS, men det er strengt tatt ikke av de vanligste problemene med hjemmebrygg.
 
Kenneth N skrev:
Gjæringstemperatur er sikkert viktig det. Men når det gjelder konsistent gjæringstemperatur så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Romtemperaturen hos meg varierer mellom 18 og 21 grader på forskjellige deler av dagen, men tror ikke øllet i dunken klarer å variere like fort. Men av erfaring klarer de fleste ale-gjær å gjære fint i 15-16 graders romtemperatur, så jeg pleier å holde det så kaldt de første dagene.
Nei, temperaturen i rommet er på et vis irrelevant. Det er temperaturen i ølet vi måler og bryr oss om. Du har helt rett i at raske svingninger i romtemperaturen ikke vil påvirket ølet så mye, fordi 22 liter øl ikke endrer temperaturen like fort. Men hvis temperaturen i rommet er 20 grader, kan det fort være mellom 22-25 grader i ølet, på grunn av varmeutviklingen fra gjæringen. Gjæringstemperatur (i ølet) er superviktig!

Sstordahl, det virker til at du har god kontroll på ting. Jeg ser at du har en ganske stor andel hvetemalt i hveteølet ditt (Normalen er vel 50-60 %, mens du har 68 %). Jeg er ingen ekspert på hveteøl, men jeg innbilder meg at syrligheten du beskriver kan komme av dette. Andre kan sikkert bekrefte eller avkrefte det.

Så til det sentrale: gjærer i 2 uker i samme dunk. Prøver å starte på 18 grader, deretter guffe opp til 20 etter noen dager og avslutte på 22. Problemet er at dette skjer i et rom som er i bruk, altså døren går opp og igjen og blir noen ganger stående åpen slik at temperaturen nok svinger en del. Ikke bra.
Er dette målt i ølet eller i rommet? Husk at gjæringsprosessen øker temperaturen med 2+ grader under stormgjæring.
 
Har akkurat meldt meg inn i Norbrygg nå, så da skal jeg vurdere å sende inn ølet!

Det er tydelig at det er bred enighet om at det er superviktig med stålkontroll på gjæringsforløpet, så her skal jeg forbedre prosessen betraktelig. Hittil har jeg målt temperaturen i rommet og derfor prøvd å legge meg litt under normal romtemperatur i starten nettopp pga ekstra varmeutvikling i dunken. Men er 18 grader i rommet fortsatt for varmt i starten for wyeast 3038 dersom man ønsker mye banan? Skjønner egentlig ikke at dette kan være så kritisk da man vel må litt opp i temperatur for å få frem karakteristikken fra gjæra?

Hadde vært interessant å vite om den høye andelen hvetemalt har noe å si for syrligheten i ølet, noen som vet?

Takker så mye  for alle innspill folkens, det er supert med litt tips når ting stopper opp!  :skitbra:
 
OyvindEG skrev:
Kenneth N skrev:
Gjæringstemperatur er sikkert viktig det. Men når det gjelder konsistent gjæringstemperatur så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Romtemperaturen hos meg varierer mellom 18 og 21 grader på forskjellige deler av dagen, men tror ikke øllet i dunken klarer å variere like fort. Men av erfaring klarer de fleste ale-gjær å gjære fint i 15-16 graders romtemperatur, så jeg pleier å holde det så kaldt de første dagene.
Nei, temperaturen i rommet er på et vis irrelevant. Det er temperaturen i ølet vi måler og bryr oss om. Du har helt rett i at raske svingninger i romtemperaturen ikke vil påvirket ølet så mye, fordi 22 liter øl ikke endrer temperaturen like fort. Men hvis temperaturen i rommet er 20 grader, kan det fort være mellom 22-25 grader i ølet, på grunn av varmeutviklingen fra gjæringen. Gjæringstemperatur (i ølet) er superviktig!

Ja jeg er klar over dette. Men øllet påvirkes av romtemperaturen hvertfall før gjæringa starter skikkelig. Jeg setter mine øl i ca 16 grader romtemperatur de første dagene, og i 18-21 grader etterpå. Da holder øllet mitt seg under 20 grader hele gjæringsperioden, enda det kan svinge med et par grader den siste uka. Men har også hatt et øl gjære på 26 grader i flere dager (uhell) med Safale US-05 uten å merke noen usmak. Så gjærtype er nok også en viktig faktor(?).
 
Kenneth N skrev:
OyvindEG skrev:
Kenneth N skrev:
Gjæringstemperatur er sikkert viktig det. Men når det gjelder konsistent gjæringstemperatur så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Romtemperaturen hos meg varierer mellom 18 og 21 grader på forskjellige deler av dagen, men tror ikke øllet i dunken klarer å variere like fort. Men av erfaring klarer de fleste ale-gjær å gjære fint i 15-16 graders romtemperatur, så jeg pleier å holde det så kaldt de første dagene.
Nei, temperaturen i rommet er på et vis irrelevant. Det er temperaturen i ølet vi måler og bryr oss om. Du har helt rett i at raske svingninger i romtemperaturen ikke vil påvirket ølet så mye, fordi 22 liter øl ikke endrer temperaturen like fort. Men hvis temperaturen i rommet er 20 grader, kan det fort være mellom 22-25 grader i ølet, på grunn av varmeutviklingen fra gjæringen. Gjæringstemperatur (i ølet) er superviktig!

Ja jeg er klar over dette. Men øllet påvirkes av romtemperaturen hvertfall før gjæringa starter skikkelig. Jeg setter mine øl i ca 16 grader romtemperatur de første dagene, og i 18-21 grader etterpå. Da holder øllet mitt seg under 20 grader hele gjæringsperioden, enda det kan svinge med et par grader den siste uka. Men har også hatt et øl gjære på 26 grader i flere dager (uhell) med Safale US-05 uten å merke noen usmak. Så gjærtype er nok også en viktig faktor(?).
Ja, forskjellige gjærstammer oppfører seg forskjellig. US-05 er en meget nøytral gjær, så den takler nok høye temperaturer bedre.
 
hva med lagring? Dog er jo weiss kjent for å være best rimelig fersk, men de fleste ølene jeg har hatt stående
mener jeg har blitt mye rundere i smaken etter et par tre måneder på flaske/fat...
Bare synd det er så vanskelig å la det stå i fred  :cheeky:
 
Heller ingen ekspert på hveteøl, og heller ikke Wyeast 3038.
Likevel tror jeg den trives best på 17 grader blank. I øllet, ikke i rommet. Er det kanskje Jamil som har sagt det?
 
Jamil sier i brewing classic style at den beste temp på hveteøl er 17 grader ja.
Ikke prøvd selv enda men har planer om det.

Hveteøl synes ikke jeg har noe godt av lagring.
Hadde noe flasker stående en tid og det ble etterhvert veldig lite smak
 
Tilbake
Topp