Smakte på mitt første brygg i går

Hadde min andre bryggedag i går sammen med en del andre øl-interesserte. Tenkte da å snikteste mitt første brygg, Pingla, en alkoholsvak Oatmeal Stout. Hadde ikke allverden forventninger til den da, den fikk alt for lav OG samt (landet på rundt 3,5% Vol) og er relativt nytappet. Skal flaskegjære i rundt 5 dager til samt lagres etterpå.

Spenningen var stor da jeg knakk opp den første flasken. Jeg ble møtt med den betryggende psssch-lyden og brygget hadde en flott farge og et flott skum. Smaken var mye bedre enn forventet, dog noe mild. Responsen og tilbakemeldingen fra mine ølfrender var positiv, og det ble lagt inn en bestilling på 30 liter :)

Takk for gode tips her inne, dette var kjempekjekt. Gleder meg til å brygge mer.
 
Kan jeg spørre hva er for lav "OG"?
I tillegg gratulerer du er en erfaren brygger sett i forhold til meg ( da jeg aldri har gjort det)
 
mobjerkn skrev:
Men hva betyr OG?
Og hvilken betydning får høy eller lav verdi for ølet?

OG betyr original gravity, og måles etter koking. Denne angir hvor mye sukker som er i vørteren. Ulike øltyper skal ha ulik OG. Feks pils ligger sånn rundt 40-55.

Etter gjæring så måles sukkerinnholdet igjen. Dette kalles FG (final gravity) og angir hvor mye sukker som gjæra ikke kunne nyttegjøre seg, samtidig som den også gir deg en mulighet til å beregne ca. alkoholinnhold i ølet (OG-FG/7,6). Dette restsukkeret gir ikke et søtt øl, men heller en tykkere konsistens. Pils her en FG på ca 10, mens et mørkere og sterkere juleøl kan gjerne ha 20.

Dette er ting som kontroleres under meskingen. Ved hjelp av et bryggeprogram så kan man beregne hvor mye malt man trenger ut fra en ønsket OG, samt også velge temperatur under mesking slik at man kan beregne en teoretisk FG.

En høy OG gir da et sterkere øl (og ofte et tykkere øl), mens en lav OG gir et svakere øl. Med det eksemplet med pils så har du feks en OG på 50 og en FG på 10. 50-10=40/7,6= ca. 5,2% alkohol.
 
Tilbake
Topp