Solstorm - NEIPA

Skal prøve meg på mitt første NEIPA-brygg. Har ikke fat, så regner med oksidering er et faktum, skal gjøre det jeg kan for å minimalisere oksidasjon. Karboneringsdrops, ikke stikke om. Bør jeg kjøpe en flaske med Co2 og purge flaskene før jeg fyller?

Det jeg egentlig lurer mest på er vannjustering. Har bestil pH-meter, men det kommer neppe før om en måneds tid, tviler på at jeg greier å vente så lenge. Har funnet vannanalyse av vannet i Stavanger. Så spørsmålet er som fråger, skal bare gønne på, og gå ut ifra tallene som jeg får fra EZWater-kalkulatoren?

Og hva bør jeg satse på, pH på 5,2 under mesking? Skylling, pH-behandler dere skyllevannet?

Nytt for meg med vannjusteringer, så beklager noob spørsmål.
 
NEIPA har jeg lagt opp på 5,4 til 5,5 i ph. Tilsetter mer calsiumklorid enn calsiumsulfat. Jeg tilsetter det i både mesk og skyllevann. Dropp syremalt, og tilsett gjerne litt karbonat i mesken.
 
Flott. Da har jeg noe å gå etter. Ser virkelig frem til å prøve meg på dette. Andre ting som kan være lurt å huske? Har forøvrig ikke gjærskap, så gjæringsforløpet blir så som så. Regner med ferskgjær er the way to go uansett?
 
Du bør absolutt purge flaskene med Co2, ellers har NEIPA'n begynt å oksydere allerede. Om du har tappekran i bunnen av gjærkaret, bruk den ved flasking, og etterfyll karet med Co2 via gjærlåspakningen etterhvert som nivået synker (lokket tett på hele tiden).
 
Hva er meningen med å ha så høy meske pH? Det er jo utenfor anbefalt?

Det ferdige ølets pH ender på samme plass uansett, om du da ikke senker til under 4,5. Har sett mye bullshit om at ølet blir mindre syrlig og mer rundt av høy meske pH. Folk som kaster i kalk for å få 5.5! Fordelene er ingen. Ulempene er mange.

5.2 er veldig bra pH.
 
Du bør absolutt purge flaskene med Co2, ellers har NEIPA'n begynt å oksydere allerede. Om du har tappekran i bunnen av gjærkaret, bruk den ved flasking, og etterfyll karet med Co2 via gjærlåspakningen etterhvert som nivået synker (lokket tett på hele tiden).
Skal kjøpe speidel gjæringskar, så kan jeg enklere tørrhumle uten å oksidere og jeg regner med tappeventilen er bedre enn den kinasaken jeg har på flaskedunken. Den svetter litt. Takk for tips, skal etterfølges.

Hva er meningen med å ha så høy meske pH? Det er jo utenfor anbefalt?

Det ferdige ølets pH ender på samme plass uansett, om du da ikke senker til under 4,5. Har sett mye bullshit om at ølet blir mindre syrlig og mer rundt av høy meske pH. Folk som kaster i kalk for å få 5.5! Fordelene er ingen. Ulempene er mange.

5.2 er veldig bra pH.
Jeg var selv under inntrykk at pH skulle ligge rundt 5.2 på NEIPA. Setter meg det som mål.
 
Hva er meningen med å ha så høy meske pH? Det er jo utenfor anbefalt?

Det ferdige ølets pH ender på samme plass uansett, om du da ikke senker til under 4,5. Har sett mye bullshit om at ølet blir mindre syrlig og mer rundt av høy meske pH. Folk som kaster i kalk for å få 5.5! Fordelene er ingen. Ulempene er mange.

5.2 er veldig bra pH.
Målet er en myk munnfølelse, og brukes bla annet av noen store amerikanske NEIPA bryggerier ifølge diverse øl nerder. NEIPA kan også med fordel meske litt høyt, da restsødme og bitterhet oppleves litt anderledes på en slik stil med såpass mye humle. Dette er ingen fasit, det er nok smak og behag. Jeg kan si at jeg var ekstremt lykkelig med min forrige NEIPA som fulgte denne planen.
 

Vedlegg

  • IMG_20180629_184827_673.jpg
    IMG_20180629_184827_673.jpg
    259,2 KB · Sett: 65
Målet er en myk munnfølelse, og brukes bla annet av noen store amerikanske NEIPA bryggerier ifølge diverse øl nerder. NEIPA kan også med fordel meske litt høyt, da restsødme og bitterhet oppleves litt anderledes på en slik stil med såpass mye humle. Dette er ingen fasit, det er nok smak og behag. Jeg kan si at jeg var ekstremt lykkelig med min forrige NEIPA som fulgte denne planen.
Ja myk munnfølelse var det. Hvorfor skulle høy meske pH gi det?
 
http://brewbokeh.com/images/place-hillfarmstead19.jpg Som en løs referanse.

Dette er fra en bryggeprosess hos Hill Farmstead. Men hvilken del av prosessen aner jeg ikke. Og hvis ikke tallet er der de vil det skal være, så antar jeg at det er ikke langt unna, iom at disse gutta vet hva de gjør.

Selv synes jeg at høyere meske-pH forringer kvaliteten av maltopplevelsen på øl med lys base. Den blir blassere i kantene jo høyere man går, den blir mer diffus synes jeg, samt noe grovere (tanniner). Høy koke-ph vil også gjøre ølet mørkere pga økt andel maillardprodukter og bitterheten någet mer krass. Andre parametere gir mye mer utslag på akkurat det med mykhet synes jeg. Jeg vil si at et lyst øl blir iallefall renere med lavere pH, som er innenfor området man som oftest diskuterer.

Samtidig hvis man bruker mye hvete f.eks som ikke er utenkelig i en NEIPA så får man færre tanniner fra mesken siden hvete har skall, så mtp krasshet fra skallene kan man jo gå opp i pH sammenlignet med en grist som er 100% byggmalt. Tanniner gir ikke det som oppleves som mykhet, snarere tvert i mot.

Det aller enkleste, hvis man vil og har mulighet, er å brygge akkurat det samme brygget flere ganger og justere f.eks bare pH. pH i mesk og pH i kok (du vil mest sannsynlig få høyere pH i kok, grunnet at du får mindre kalsium til kok, og hvis du skyller uten å justere vannet så tynner du ut bufferkapasiteten i maltet). Gjærvalg har også mye å si for munnfølelse, samt hvordan man koker den. Det er flere parametere for kun "munnfølelse", alle disse må settes i sammenheng for å treffe noe en selv synes er optimalt.

Du har allerede en maltbase, så den får du ikke tweaket, Men hvis du er "innenfor" mtp pH, så ville jeg heller fokusert på sammensetningen og mengden av kalsiumforbindelser samt kokingen for munnfølelse/mykhet.
 
Sist redigert:
Trådstarter spurte omkring Solstorm NEIPA, satt sammen for bryggselv av Espen Westum. Ifølge Westum så plukket han opp tipset om ph 5,4-5,5 av (om jeg husker rett) Trillium. Det er selvsagt ikke noe fasit, men et tips jeg har benyttet med stort hell på mine NEIPA. PH 5.2 er ikke nødvendigvis den perfekte ph, det anbefales ofte 5.2 til 5.5. Da legger en seg i det øvre området. Smak og behag, og personlige preferanser. Prøv deg fram, men jeg er ikke i tvil iforhold til mine preferanser.

Les også gjerne denne bloggen som er linket til i Solstorm NEIPA: https://www.bryggselv.no/blogg/slik...47.435969450.1530567799-1053243404.1510944533

Har du lyst å legge den på 5.2 så gjør for all del det, men du ba om tips, og da synes jeg at tipset fra han som har satt sammen Solstorm er relevant. Ihvertfall for meg:)
 
Mye synsere innenfor bryggemestere også borker det som. Lite teori om hvorfor, bare at sånn er bra å gjøre.
 
Mye synsere innenfor bryggemestere også borker det som. Lite teori om hvorfor, bare at sånn er bra å gjøre.
Og du er ikke synser? Litt mer ydmykhet hadde kledd deg, før du skriver så bombastisk som det du gjør. Bare et velmenende tips fra min side.
 
Og du er ikke synser? Litt mer ydmykhet hadde kledd deg, før du skriver så bombastisk som det du gjør. Bare et velmenende tips fra min side.
Ingen synsing fra meg nei, forholder meg til vedtatt kunnskap. Om man anbefaler og gå imot andres forskning så bør man jo legge ved enn grunn?
 
Mye synsere innenfor bryggemestere også borker det som. Lite teori om hvorfor, bare at sånn er bra å gjøre.

Reagerer litt på måten du skriver på. Du er veldig bombastisk uten å gi en eneste henvisning annet enn at "fordelene er ingen. Ulempene er mange".

Jeg sier ikke at du ikke har rett. Det har jeg ingen forutsetning til å mene noe om. Jeg stiller bare spørsmål med hva som gjør at du kan være så skråsikker uten å henvise til kilder. Hvorfor skal vi høre på deg og ikke Tonsmeire som faktisk er ganske anerkjent på feltet.
 
Reagerer litt på måten du skriver på. Du er veldig bombastisk uten å gi en eneste henvisning annet enn at "fordelene er ingen. Ulempene er mange".

Jeg sier ikke at du ikke har rett. Det har jeg ingen forutsetning til å mene noe om. Jeg stiller bare spørsmål med hva som gjør at du kan være så skråsikker uten å henvise til kilder. Hvorfor skal vi høre på deg og ikke Tonsmeire som faktisk er ganske anerkjent på feltet.

Jeg legger ikke ved noen kilder fordi dette med meske pH er kunnskap som er vedtatt. Det er ikke vanlig å gjøre det. Man viser vel ikke til kilder når man sier at 64C gir en godt gjærbar vørter for eksempel. Kunze er en god kilde for at 5.2 er optimal pH og 5.5 er suboptimal, om du vil lese litteratur fra kjente forskere.
 
Ingen synsing fra meg nei, forholder meg til vedtatt kunnskap. Om man anbefaler og gå imot andres forskning så bør man jo legge ved enn grunn?
For de som har drevet med denne hobbyen en stund, så ser en at "vedtatt kunnskap" fort endrer seg. Mye innenfor ølbrygging er vitenskap, og mye er synsing og personlige preferanser. Vis meg gjerne forskningen din innenfor fylde og munnfølelse som du sier du forholder deg til. Jeg sier ikke at ph 5.5 er fasiten, men for meg gav det min NEIPA et tydelig løft.
 
For de som har drevet med denne hobbyen en stund, så ser en at "vedtatt kunnskap" fort endrer seg. Mye innenfor ølbrygging er vitenskap, og mye er synsing og personlige preferanser. Vis meg gjerne forskningen din innenfor fylde og munnfølelse som du sier du forholder deg til. Jeg sier ikke at ph 5.5 er fasiten, men for meg gav det min NEIPA et tydelig løft.

Kunze og dr. Narziss er mine kilder for alt når det gjelder vann og mesk, samt Prof. Bamforth. Jeg klarer ikke helt og forholde meg til Brewmaster Secret Sauce of the month som kommer med gode råd om en ølstil som har levd i et år. Om du er fornøyd med 5.5 så er jo det flott.
 
Kunze og dr. Narziss er mine kilder for alt når det gjelder vann og mesk, samt Prof. Bamforth. Jeg klarer ikke helt og forholde meg til Brewmaster Secret Sauce of the month som kommer med gode råd om en ølstil som har levd i et år. Om du er fornøyd med 5.5 så er jo det flott.
Har du noen artikler fra disse som du kan linke til? Det er lett og si at jeg forholder meg til professor Drøvel, men jeg ba om noen vitenskapelige artikler på det du hevder er "faglig vedtatt".
 
Har du noen artikler fra disse som du kan linke til? Det er lett og si at jeg forholder meg til professor Drøvel, men jeg ba om noen vitenskapelige artikler på det du hevder er "faglig vedtatt".

Nå er vel ingen av disse navnene Drøvel, men kjente autoriteter. Kunze og Narziss liker og skrive på tysk om du vil lese vitenskapelige publikasjoner. Hvis ikke så kan du gå her og lese generelt om meske pH http://braukaiser.com/wiki/index.php/How_pH_affects_brewing.

Some of these benefits listed will be explained in the following sections [Kunze, 2007]:

  • The enzymatic activity in the mash is increased as all important enzymes get activated. (except for alpha amylase which starts to suffer at a pH below 5.6)
  • More zinc, an essential yeast nutrient, goes into solution
  • The extract yield (efficiency) is improved
  • The protein coagulation and precipitation is improved (improved break formation)
  • The redox potential is improved which results in a lower susceptibility to oxygen.
  • The run-off speed is improved
  • The color increase during the wort boil is reduced
  • Better trub precipitation and faster pH drop lead to faster fermentation and greater attenuation of the beer.
  • Lover viscosity improves filterability
  • The taste of the beer is more rounded, fuller and softer. The beer is crisper, more fresh and shows more character.
  • The hop bitterness is more pleasant and doesn't linger
  • The foam is more stable and denser
  • The color of the beer is lighter
  • Mash oxidation is reduced since the main culprit, the lipoxigenase enzyme, doesn't work well at low mash pH conditions
  • Haze stability is improved
 
Tilbake
Topp