Speidel/20-liter - Pumpeproblemer

Siste innlegg fra min side
Jeg håpet på at jeg med denne tråden kunne rekke noen som har hatt problemer med pumpa på Speidel/20L. Det har jeg greid! Flott om alle dere som har opplevd dette melder fra til OlaB. Han skal ta opp dette med Speidel til uka, og da er det godt å ha flest mulig i ryggen.
For min egen del, avventer jeg resultatet av Speidelbesøket, og håper på å få tilbake en pumpe som holder leeeeenge!
God brygging til alle! 
 
Paal J skrev:
Siste innlegg fra min side
Jeg håpet på at jeg med denne tråden kunne rekke noen som har hatt problemer med pumpa på Speidel/20L. Det har jeg greid! Flott om alle dere som har opplevd dette melder fra til OlaB. Han skal ta opp dette med Speidel til uka, og da er det godt å ha flest mulig i ryggen.
For min egen del, avventer jeg resultatet av Speidelbesøket, og håper på å få tilbake en pumpe som holder leeeeenge!
God brygging til alle! 

Ola var veldig klar på det at han skulle ta en skikkelig runde med Speidel ang pumpene, får bare håpe at Speidel lytter.
Samme gjelder kranene, og om han ikke gjør noe med kranene så har han iallefall tatt inn kranene til Speidel 200l som er skikkelig heftig, samt at han skal skaffe kne til disse så vi kan bytte, vi som vil iallefall (og ikke gidder å vente på speidel)
 
neslekkim skrev:
Ola var veldig klar på det at han skulle ta en skikkelig runde med Speidel ang pumpene, får bare håpe at Speidel lytter.
Samme gjelder kranene, og om han ikke gjør noe med kranene så har han iallefall tatt inn kranene til Speidel 200l som er skikkelig heftig, samt at han skal skaffe kne til disse så vi kan bytte, vi som vil iallefall (og ikke gidder å vente på speidel)
Det blir litt dumt å kjøpe ny krane fra Speidel fordi deres egen krane for 20 og 50l ikke fungerer som den skal. Da blir det jo ekstra inntekt og gevinst for Speidel.
 
Bjarte H skrev:
Det blir litt dumt å kjøpe ny krane fra Speidel fordi deres egen krane for 20 og 50l ikke fungerer som den skal. Da blir det jo ekstra inntekt og gevinst for Speidel.
Enig i det. Jeg har fått ny kran av Ola en gang - og sønnen min i Bergen likeså. Og slutter den jeg har nå å fungere akter jeg å be om en ny fra Ola - så mange ganger det måtte være nødvendig - innen for 5-års grensen for reklamasjon.
Som jeg har ment før - en simpel kran - ikke mye høyteknologi her - det må da Speidel kunne få til. Tyskerne er jo kjent for sine presisjonsarbeider. Kunne de ikke bare kutte ut denne kunststoffhylsa, og i stedet maskinere krandelene så de passer sammen uten denne?  Eller iallfall finne på en måte så denne hylsa ikke dreier med rundt og tetter utløpet.
 
Er det ikkje bedre å bytte til standard kuleventilar? Desse er laga av folk som lever av lage ventilar, ikkje kompaktbryggeri.
 
protto skrev:
Er det ikkje bedre å bytte til standard kuleventilar? Desse er laga av folk som lever av lage ventilar, ikkje kompaktbryggeri.

Er vel det jeg mest sannsynligvis gjør, tenker jeg bestiller noe tri clamps fra morebeer (eller finner vi slike andre steder også som er av samme kvalitet?)
 
neslekkim skrev:
Helt klart, men jeg ser ikke poenget med å bytte til samme skjitn hele tiden..

Tanken min er at verken Ola eller Speidel er helt bak mål. Når alle som får feil bytter - og om de/vi  er mange - er jeg rimelig sikker på at Mr. Speidel kommer opp med en løsning som ikke resulterer i en bunke reklamasjoner. Ola selge jo bevislig mange Speidler her i landet, så han vil nok også være glad for (les: presser Spedel litt) å slippe en masse reklamasjoner. Selv om det bare er her i landet vi har 5 års reklamasjonsrett.
For alt jeg vet kan hende vi ikke selv vet hvordan kranen skal brukes. Jeg spurte Ola til råds før jeg byttet min. Kanskje vi setter kranen sammen for løst? - eller for hardt? eller kanskje kunststoffhylsa skal limes fast - eller rubbes - eller hva som helst man kan gjøre selv som kan karakteriseres som vedlikehold.  Ingen tips på daværende tidspunkt fra Ola.
Så må vi se hva tysklandsturen hans nå eventuelt bringer av gode nyheter.
 
FredT skrev:
Tanken min er at verken Ola eller Speidel er helt bak mål. Når alle som får feil bytter - og om de/vi  er mange - er jeg rimelig sikker på at Mr. Speidel kommer opp med en løsning som ikke resulterer i en bunke reklamasjoner. Ola selge jo bevislig mange Speidler her i landet, så han vil nok også være glad for (les: presser Spedel litt) å slippe en masse reklamasjoner. Selv om det bare er her i landet vi har 5 års reklamasjonsrett.

Ja, det er jo faktisk et bra poeng.

FredT skrev:
For alt jeg vet kan hende vi ikke selv vet hvordan kranen skal brukes. Jeg spurte Ola til råds før jeg byttet min. Kanskje vi setter kranen sammen for løst? - eller for hardt? eller kanskje kunststoffhylsa skal limes fast - eller rubbes - eller hva som helst man kan gjøre selv som kan karakteriseres som vedlikehold.  Ingen tips på daværende tidspunkt fra Ola.

Den skal iallefall ikke demonteres.. mener jeg spurte Ola om det tidligere.

FredT skrev:
Så må vi se hva tysklandsturen hans nå eventuelt bringer av gode nyheter.

Ja blir interresant å se hva nytt som kan komme derifra.
 
neslekkim skrev:
protto skrev:
Er det ikkje bedre å bytte til standard kuleventilar? Desse er laga av folk som lever av lage ventilar, ikkje kompaktbryggeri.

Er vel det jeg mest sannsynligvis gjør, tenker jeg bestiller noe tri clamps fra MoreBeer (eller finner vi slike andre steder også som er av samme kvalitet?)

Jeg gikk for tri-clamps fra MoreBeer og supplerte fra Brewers Hardware med de delene som de ikke hadde.
Vurderer å bruke march impellerpumpa til enkelte deler av bryggeprosessen, men håper at bedre pumpe på selve Speidelen blir løsningen, er spent på hva som blir resultatet av turen.
Selv fikk jeg problem under matfestivalen med at kontrolleren låste seg idét jeg skulle trykke Start(?) for å bekrefte at bryggingen kunne starte.
Måtte nappe ut strømtilførselen, og da jeg satte den i på ny, måtte jeg velge "Abort" og starte på nytt, hvis ikke låste den seg igjen. Flere som har vært borti dette?
Ifølge Ola er ikke Speidel Braumeister så store i Speidel sin sammenheng, trolig rundt 2-3% av omsetningen deres..., det kan jo også være av betydning for hvordan dette blir vektlagt hos dem.
 
Nå er ikke jeg veldig flink på pumper og rør og sånt, og jeg har Speidel selv, men noe jeg har notert meg er at pumpene skal ( lest i manual) stå 45 grader vinkel.. Noe de ikke gjør! Kan det være noe av problemet? I tillegg så vil det nok være problematisk at det er 90 graders knekk inn og ut av pumpene, og over en tid i disse bendene(vinklene) vil væsken kavitere (over tid kan det bli hull faktisk), og såvidt meg bekjent( rett meg gjerne) vil dette medføre at væsken akselererer inn til impeller, og på motsatt side få økt trykk for få væsken "forbi svingen". Jeg kan tenke meg at noe av forklaringen ligger her. Uansett så er det min mening at visst pumpen hadde hatt 45graders bend inn istedet så kanskje problemet hadde blitt borte??, pumpene tror jeg ikke skaper problemet..det er heller designet inn ut som forårsaker problemet.. Noen som støtter teorien?
 
Ser her i tråden PUMPEPROBLEMER at problemer med krana er nevnt. Opplevde ved første avtapping at plasthylsa vred seg. Ola hadde ikke på lager, orket ikke å vente på Tyskerne så Biltema hadde løsningen for min del. Tilbake til pumpa, når den tar en pause løsner jeg vingemutteren og vrir meskekaret en halv omdreining. Da starter pumpa på et nytt sted og man ungår fontene. Det jeg savner er at Seidelen kunne gi et signal når pumpa pauser
 

Vedlegg

  • IMG_0069.JPG
    IMG_0069.JPG
    2,6 MB · Sett: 635
Runeska skrev:
Det jeg savner er at Seidelen kunne gi et signal når pumpa pauser
Den gjør det, og det står da: "pump interruption" på displayet.

Fontene tror jeg er et opphauset problem, kanskje i forbindelse med feil kverningsgrad.
 
Leser man i Speidelmanualen (noe vi mannfolk ikke gjør), så står det at dersom man kverner for fint får man fonteneproblemer.

Fountains of wort shoot up during circulation.

The malt is crushed too finely.
If necessary, crush the malt yourself (only break
it up).
 
Er klar over det visuelle signal, men det er ikke alltid man sitter å glaner på displayet. Det jeg mente var et lydsignal, et lite pipp hadde vært nok.
 
Jeg har registrert at pumpa stopper ca hvert 10. minutt slik min enhet er programmert.
Da bler det vel bare og følge med noen ganger, og merke seg intervallene ^-^
 
Det er tydelig forskjell på kvaliteten. Min er fra høsten 2009, og har nå ca 35 brygginger. En pumpestopp har jeg hatt og det var under rengjøring når en liten sten som måtte ha vært i malten snek seg ned og inn i pumpa.

Rengjør pumpa godt etter hver brygging med det vaskepulveret som fulgte med rengjøringssettet og bruk av "flaskekosten" i innhull og uthull til pumpa. Mange rene vann, minst 3 som pumpa kjøres manuelt med.

Har kun åpnet pumpa 2 ganger for ytterløigere rengjøring uten at jag da fant noe. Har heller ikke moddet den som Ola sier.

Hadde flimrende display av temp 2 ganger, det var etter at jeg stilte in boiltemp til 102 grader. Gikk tilbake til 100 og nå oppfører displayet seg igjen normalt.

Håper på 35 brygg til uten problemer.
 
Har holdt er øye med speidel tråden på HBT og ser det er litt pumpe problemer og litt klaging over uklar vørte. Må bare si at etter 82 brygg på speidelen så så har jeg ikke hatt problemer med pumpa. Men jeg rengjør alle de små hullene i impelleren etter hver gang.
 
Tilbake
Topp