Speidel 50L og tysk hveteøl

Hei!
Jeg er helt ny på ølbrygging og lurer på om det er noen snille ølbryggere som kan hjelpe meg litt på gang.
Utstyret har jeg kjøpt fra petit, 50l speidel pakken med kjøler, gjæringskar etc.
Forgårs var jeg på bryggselv å kjøpte malt, gjær og humle. Fikk med meg en oppskrift som er printet ut av beersmith. Lurte på om jeg kunne fått litt hjelp til denne? Er ny med beersmith og lurer på om noen kan oversette denne til meg på litt mer forståelig måte :)
På forhånd tusen takk :)

IMG_0896.JPG
 
Hva er det du lurer på da? Ser grei ut. Det er en feil i mengde vann i innmesk. Start med 30l. Ellers ser det ut som det er lite gjær. Om du ikke har laget starter og formert opp ville jeg doblet.. men har ikke sjekket.
 
Har laga noe lignende, men borti 5 ganger så mye humle. Totalt ca 100g bitter og aroma humle på halve mengden du har. Brukte Hersbrucker som vel er ganske tilsvarende kraftig.
 
Jeg fikk damen på bryggselv til å lage en hveteøl pakke tilpasset 50L bryggeapparatet. Har som sagt aldri brygget før.
Hvis jeg forstår oppskriften riktig.
1. Jeg skal hive 56,9 liter vann i speidelen, vannet skal kokes opp til 67 grader, så skal malten oppi å kose seg oppi der i 60 min. (mesking)
2. så skal jeg ta opp maltet etter en time, renne av seg og tømme forsiktig vann på 75 grader over (?)
Skal jeg tømme/skylle over vann helt til det er totalt 50l vørter igjen i kokekaret?
Deretter skal vel humlen oppi, men hvor mange grader og hvor lenge skal dette koke? (skal jeg ta humlen ut til slutt?)
Og når dette er ferdig så skal jeg ha kjøleren oppi og kjøle ned vørteren til 22 grader?
Deretter hiver jeg vørteren over på gjæringskar og tømmer to pakker med tørrgjær oppi?
Det er nok mange dumme spørsmål, håper noen orker å ta seg tid til å svare :)
 
Du må nok opp noen grader over mesketemperaturen før du hiver malten i. Om malten er romtemperert ville jeg starta på 70 grader. Det pleier å gå bra her med romtemperert malt. Kjenner ikke speidelen, men forstår der er et kammer for malten, så syns du er på rett spor.
Når du har tatt ut malten skal du koke ja. Skikkelig koking en time til 90 min.
Humlen ser ut som er tenkt som kun bitterhumle så den skal være med i kokeren i 60 minutter. Tror jeg ville slengt i tilsvarende mengde på slutten av koket som aromahumle, men det er opptil deg.
Kjør på! Det blir helt sikkert bra.
 
Nei, skal du meske på 65 grader, så starter man med 65 grader. Dette er en Speidel, og ikke noe annet sarv ;-)

Stort volum med vann, og det lille fallet i temperatur, justeres inn raskt
 
Fra brukermanualen til Speidel:
Påfylling av malt vil føre til at temperaturen faller. Det er grunnen til at vannet skal bringes ca 5 ° C høyere enn mesketemperaturen som er oppgitt i oppskriften (er mesketemperaturen i oppskriften angitt til 35 ° C, så skal vanntemperaturen settes til ca 40 ° C).
:p
 
Tilbake
Topp