Speidel 50l og vannmengder

Aage

Norbrygg-medlem
Nå setter jeg i gang jomfrubrygget på min Speidel til helga. Veldig gøy å endelig ta spranget over til allgrain etter lang tid med ekstrakt og spesialmalt. ;D
Takker masse for gode innspill og masse god info rundt på forumet de siste dagene :)

Men så lurer jeg på en siste ting, hvor mye vann burde jeg starte med og hvor mye vann burde jeg skylle med?

Jeg har tenkt 12 kg malt og 50 ltr sluttvolum etter 90 min koking.

Har sjøl lurt på : 53 liter til mesking og mellom 5 - 10 ltr til skylling, og så koke inn til 50 ltr.

Er dette passe? Hvor mye er det egentlig plass til Speidelen?

Hvor mye vann forsvinner med brukt malt etter meskinga?
Hvor mye vann trengs til skylling?
Hvor mye vann fordamper og suges opp av humla under kokinga?
 
50 liter'n vår kom i dag, så vi lurer igrunn på det samme også  ;D Men det blir nok et 20 liters brygg til å starte med her.
 
Kort forklart:
Med 53 liter vatn i Speidelen og 12 kg malt, vil malten absobera ca 12 liter vatn. (ca 1 liter pr kg) Desse 12 literane vil forbli i malten. Teoretisk vil du då ha igjen ca 41 liter med vørter.  Etterskylling med 10 liter vatn i maltrøyret, vil tilsei at du har igjen ca 50 liter vørter før innkoking. Etter innkoking og kjøling vil du ha ca 45 liter netto. Mine erfaringar at det passar bra. Alt ut frå malttypar og meskeprosess vil då vørteren ha ein OG på mellom 1060 - 1068. Kan sjølvsagt tilsetja kokt vatn til slutt for å justera til ein lågare OG om det er aktuelt.
 
Er det et faktum at malten trekker sin egen vekt i vann? Hos meg trekker den alltid rundt 65% av egenvekten, og da er 1l vann pr. kg malt egentlig en dårlig regel..
 
Ray Daniels skriver at det blir igjen ca 4* 40% av opprinnelig maltmengde.  Det tilsvarer 1,6liter pr kg malt.
Hvis du starter med 5Kg malt, blir 60% trukket ut i vørten. 40%(2kg) blir igjen, og det inneholder 4 ganger så mye vann, altså 8liter.
Jeg har foretatt kontrollmålinger under en brygging , og det stemmer på streken!
 
Dag skrev:
Ray Daniels skriver at det blir igjen ca 4* 40% av opprinnelig maltmengde.  Det tilsvarer 1,6liter pr kg malt.
Hvis du starter med 5Kg malt, blir 60% trukket ut i vørten. 40%(2kg) blir igjen, og det inneholder 4 ganger så mye vann, altså 8liter.
Jeg har foretatt kontrollmålinger under en brygging , og det stemmer på streken!

Jeg henger ikke helt med her. Malten mister 60% av den opprinnelige vekten sin til vørteren. De resterende 40% av vekten malten har igjen trekker 4 ganger vekten sin i volum?
 
Ja, det er riktig. Eller 4 ganger vekten sin (=8kg) blir vel det samme, ettersom en liter vann veier ett kg.
 
Dag skrev:
Ja, det er riktig. Eller 4 ganger vekten sin (=8kg) blir vel det samme, ettersom en liter vann veier ett kg.
Da undres jeg over at jeg før mesking har 23l vann, mesker med 5 kg malt, og sitter igjen med ca. 20l vørter etter meskingen. Jeg må tydeligvis utforske dette litt mer ved neste brygging. Malten ligger til avrenning i maltrøret en god stund, så det er mulig at jeg får litt ekstra fra Newton.
 
Bjarte H skrev:
Da undres jeg over at jeg før mesking har 23l vann, mesker med 5 kg malt, og sitter igjen med ca. 20l vørter etter meskingen. Jeg må tydeligvis utforske dette litt mer ved neste brygging. Malten ligger til avrenning i maltrøret en god stund, så det er mulig at jeg får litt ekstra fra Newton.
Oi, er du sikker på de tallene? Jeg synes det høres litt merkelig ut. Sa du noe om utbytte?
 
Dag skrev:
Bjarte H skrev:
Da undres jeg over at jeg før mesking har 23l vann, mesker med 5 kg malt, og sitter igjen med ca. 20l vørter etter meskingen. Jeg må tydeligvis utforske dette litt mer ved neste brygging. Malten ligger til avrenning i maltrøret en god stund, så det er mulig at jeg får litt ekstra fra Newton.
Oi, er du sikker på de tallene? Jeg synes det høres litt merkelig ut. Sa du noe om utbytte?
89% utbytte. Iom. at dette er en regel som tydeligvis funker for alle er det nok noe feil med målingene mine. Får kontrollsjekke alle veiinger og målinger til neste brygging.
 
Nå er det like før første brygg med Speidel 50l :yes:. Hva er max OG med denne og hvor mange liter ferdig øl får jeg da?
Og hvor får jeg kjøpt dissa fantastiske ricehulls? Hvis jeg tilsetter litt uknust malt,  kan det ha noe av samme efekten :idea:
 
Jeg har en 50liters Speidel etter å ha eid en 20liters Speidel, jeg er mao totalt hjernevasket og mener at Speidel er best  :bank2:

Ricehulls må du over dammen til USA for å kjøpe, men det er ikke nødvendig etter min mening. Jeg maler kornene ganske grovt i forhold til før jeg hadde Speidel, og nå fosser vannet gjennom og utbyttet blir fantastisk bra. Maler man for fint blir det stucked mash, og Speidelen får problemer med å pumpe gjennom mesken. Er du riktig uheldig kan pumpa pumpe kanaler i mesken som graver seg opp på siden av maltrøret og lager en fontene. Har klart det to ganger på min 20liters Speidel, og det fører til ukontrollert sinne og påfølgende fyll  :doh:

Bedre å male for grovt og få dårlig utbytte enn å få fontene, da fosser det ut av Speidelen og 50 liter vørter lander på gulvet.
 
Jeg har en crankandstein-mølle med justeringsmuligeter. Har justert et knepp grovere enn fabrikkinnstillinger. Aner ikke hva mellomrommet er, det er tre valser og det er underste rulle som heises opp og ned som justering.
 
Takk for det Richard!
Standard avstand på 2 valse-mølle fra Crankandstein er ca 1 mm, og hos deg er det omtrent det samme ser jeg. Jeg får stille min litt trangere igjen ser jeg :yes:

Paal J
 
Jeg har gjort kneppet andre veien, dvs større valseavstand. En del korn virker unkunste (særlig maris otter), men jeg ser at det er et lite brist i de. I Speidelen så pumpes det godt med vann gjennom, og er det en bitteliten åpning blir denne bløtgjort fort. Stiller du den trangere blir det mer pulver og knuste skall, det er akkurat det som kan gi stucked mash og uønsket fontene. Gjør du det kan du poste under bryggetabber  ;D

Håper jeg ikke missledet deg, men det er litt lett å rote med termene når det gjelder knusing av malt.
 
Gull.. Prøveknus litt, og plukk ut de kornene som virker lite eller ikke knust.  Har de ingen form for brist, så må du stille det trangere.

En annen morsom ting du kan gjøre med 50 liter Speidel er å bruke mer vann enn det som er anbefalt, fyll f.eks 62-63 liter og du får nesten vørteren opp til kanten av maltrøret. Da kan du bare heise opp røret og la det renne av, så flytter du det over en ny bøtte og lar det renne av ytterligere noen liter. Disse hiver du tilbake, og vips sparer du masse tid og får et "no sparge" brygg. Utbyttet jeg får ved det pleier å ligge høyt, og det er kun ved særs sterke øl som IPA jeg vurderer å meske med 53liter vann og skylle gjennom maltrøret med 7-10liter vann.
 
Tilbake
Topp