Jeg har vært litt usikker på om jeg skulle legge denne tråden under oppskrifter eller utstyr. Men oppskriften er det kanskje ikke så mye å si om annet enn å "synse". Derimot er det mer interessant å lufte Speidel (20 L) meskeskjema. Og dernest vannforbruk og vørtermengde siden jeg ofte ser at mange oppgir en netto ølmengde på 20 liter ut av meskevannmengde på 23 liter. Jeg synes at oppskriftene er mangefulle med hensyn til vannforbruket.
Se på oppskriften nedenfor fra dagens Urquel brygg. Jeg har i en tidligere tråd sagt noe om Speidel og meskeskjema fordi at det programmerte blir bare sånn omtrentlig siden Speidelen også mesker under temp.økningen. I oppskriften nedenfor har jeg programmert en mesketid på 70 min. Reell mesketid er derimot fra 52 grader til og med 78 grader på 112 minutter. Så er altså spørsmålet hvordan man skal gjøre dette for at meskeskjemaet skal bli riktig i forhold til idelle sukkermengde og type i vørteren. Blir glad for innspill.
Skulle gjerne sett at Speidel 20 L hadde litt større kapasitet, for eksempel 25 liter.
I oppskriften nedenfor har jeg brukt 27 liter meskevann. Dernest 7 liter skyllevann og til slutt har jeg kompansert for fordampningen ved koking med 4 liter kokende vann. Totalt vannforbruk er med andre ord 38 liter. Tappekrana på Speidelen er plassert like over varmeelementet. Ved tapping får jeg ca 25 liter vørter hvis jeg tapper til tappekrana. Ved helling kan jeg tyne et par/tre liter til, men da får jeg en del bunnfall med.
Blir glad for kommentarer til vannforbruk. Og dernest spør jeg om det er veldig "farlig" å tappe bunnfallet?
OG målt ved 19 grader = 1.056.
Plan for Urquel
5200 pilsnermal
150 munchener
250 palemalt
Speidel 20L
Innmesk 52 gr.
Temp økning 52 gr - 64 gr. = 14 min
1 rast 64 gr. 25 min
Temp økning 64 gr. 72 gr. 13 min
2 rast 72 gr. 30 min
Oppvarming 72 gr. 78 gr. 15 min
3 rast 78 gr. 15 min
Vann 27 liter
Skyllevann 7 liter 78 gr.
Tilsatt 4 L kokende vann etter skylling.
Totalt vannforbruk 38 liter.
Humle
60 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 60 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 20 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 3 min + avkjøling
Klar Urt 10 gram, 20 min koketid
Wyeast gjærnæring 5 gram, 15 min koketid
Koketid
Total koketid vørter: 80 min
Gjær: Wyaest 2001 Urquel
OG = 1.056
Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 30 dager ved 10 ºC
Modning/sekundærgjæring 30 dager ved 10 ºC
Lagring 30 dager ved 4 ºC
Se på oppskriften nedenfor fra dagens Urquel brygg. Jeg har i en tidligere tråd sagt noe om Speidel og meskeskjema fordi at det programmerte blir bare sånn omtrentlig siden Speidelen også mesker under temp.økningen. I oppskriften nedenfor har jeg programmert en mesketid på 70 min. Reell mesketid er derimot fra 52 grader til og med 78 grader på 112 minutter. Så er altså spørsmålet hvordan man skal gjøre dette for at meskeskjemaet skal bli riktig i forhold til idelle sukkermengde og type i vørteren. Blir glad for innspill.
Skulle gjerne sett at Speidel 20 L hadde litt større kapasitet, for eksempel 25 liter.
I oppskriften nedenfor har jeg brukt 27 liter meskevann. Dernest 7 liter skyllevann og til slutt har jeg kompansert for fordampningen ved koking med 4 liter kokende vann. Totalt vannforbruk er med andre ord 38 liter. Tappekrana på Speidelen er plassert like over varmeelementet. Ved tapping får jeg ca 25 liter vørter hvis jeg tapper til tappekrana. Ved helling kan jeg tyne et par/tre liter til, men da får jeg en del bunnfall med.
Blir glad for kommentarer til vannforbruk. Og dernest spør jeg om det er veldig "farlig" å tappe bunnfallet?
OG målt ved 19 grader = 1.056.
Plan for Urquel
5200 pilsnermal
150 munchener
250 palemalt
Speidel 20L
Innmesk 52 gr.
Temp økning 52 gr - 64 gr. = 14 min
1 rast 64 gr. 25 min
Temp økning 64 gr. 72 gr. 13 min
2 rast 72 gr. 30 min
Oppvarming 72 gr. 78 gr. 15 min
3 rast 78 gr. 15 min
Vann 27 liter
Skyllevann 7 liter 78 gr.
Tilsatt 4 L kokende vann etter skylling.
Totalt vannforbruk 38 liter.
Humle
60 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 60 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 20 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 3 min + avkjøling
Klar Urt 10 gram, 20 min koketid
Wyeast gjærnæring 5 gram, 15 min koketid
Koketid
Total koketid vørter: 80 min
Gjær: Wyaest 2001 Urquel
OG = 1.056
Gjæringstemperatur og -tid