Spike Brewing

Bestilte en del ekstrautstyr. Bl.a. en CIP. Spike hevder den er spesialutviklet for lav flow (7gal/min). Jeg kjører en nedsenkbar pumpe som gir 32l/min (billig sak fra en av de kjente norske bryggebutikkene). Hørte det spylte godt innvendig i karet. Har troen på dette. Kommer med oppdatering etter gjæring.

Vis vedlegget 35547 Vis vedlegget 35548 Vis vedlegget 35549

Kjører en trykktest på karet. Tenker det er fint å kunne purge med CO2 etter tørrhumling og sette på trykk for CC, samt overføring til fat i lukket system. En annen fordel er at man kan vaske og kjøre Star San gjennom CIP kvelden før, så sette trykk på karet og ka det stå. Får da sjekket alle pakninger samtidig som det er oksygenfritt til man er klar til å transportere vørteren. Mindre arbeid på bryggedagen :)


Vis vedlegget 35550



Sight glasset blir nok mest brukt etter butterfly valve for å dumpe/høste gjær.

Førsteinntrykket er at dette er solid bygget med god fit and finish. Leste på forhånd at noen har hatt utfordringer med pakningen til lokket. Den datt visst ut når den var våt (Star San etc). Mulig det gjaldt de større versjonene, men på denne (CF5) må jeg anstrenge meg for å få den ut.

Hvor høy er denne slik du har den nå?
 
Satte første brygg på Spike’n idag. Kjører CC på Grainfatheren for øyeblikket, så reservoaret i glykolkjøleren er på -3 grader. Må derfor ha varmekilde under Spike’n. Bruker da en frostvakt fra Biltema. Funker knall :)

Skal få det mer strømlinjeformet etter hvert, altså! Hehe.

1427C7DB-0D71-4CC1-86C0-8903CDE0D813.jpeg
 
Spiral i kona, da mangler bare en blowoff tube....

Hmmm. Etter såpass mye prat om Kona og blowoff tube, føles det litt rart å sitte med Spike’s diptube i handa. Heftige saker.
95eb18b9ac3670aee24495cbbc8dda00.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gikk på en smell og handlet meg ny kone. Endte opp med Spike brewing sin CF5, samme som @Sponon. Kjenner jeg gleder meg noe enormt til å teste den!
 
Har du opplevd at pakkingen til lokket deter av når du skal legge lokket på.Jeg har sett flere tester på youtube som har plages med det

Nei. Pakningen sitter pakningen ganske tight. Må lirke den ut ved rengjøring. Kan være det var barnesykdommer, eller kun gjeldende på de større konene.
 
Satte første brygg på Spike’n idag. Kjører CC på Grainfatheren for øyeblikket, så reservoaret i glykolkjøleren er på -3 grader. Må derfor ha varmekilde under Spike’n. Bruker da en frostvakt fra Biltema. Funker knall :)

Skal få det mer strømlinjeformet etter hvert, altså! Hehe.

Vis vedlegget 35618

Går å sikler på en ståltank, og står vel egentlig mellom GF og Spike akkurat nå. Evt. SS sin nye unitank når den kommer i salg.
Du som har begge, hvordan opplever du bruken av dem i praksis, og hvordan er rengjøringen av Spike vs. GF?
 
Går å sikler på en ståltank, og står vel egentlig mellom GF og Spike akkurat nå. Evt. SS sin nye unitank når den kommer i salg.
Du som har begge, hvordan opplever du bruken av dem i praksis, og hvordan er rengjøringen av Spike vs. GF?

Angrer på Grainfatheren. Den er god på temperaturkontroll, men helt molbo løsning på dumpventil/tappeventil. Klarer ikke dumpe gjær, og klarer ikke tappe over på fat uten hjelp av trykk. Sist IPA måtte jeg bruke hevert. Men den er enkel å rengjøre da.

Så om du går å tenker over å kjøpe Grainfather så vil jeg sterkt fraråde det. Er også vanskelig å komme til ventilene pga de tykke plastikkbeina.

Spike har like god temperaturkontroll, men krever da kjølespiral og en varmekilde. Jeg bruker frostvakt. Ser enkelte er skeptisk til rengjøring av kjølespiralen. Jeg kjøpte CIP, og skal komme med tilbakemelding på rengjøring når IPA'en jeg har til gjæring er ferdig.
 
Da har jeg nettopp fatet en IPA. For de som er skeptiske til rengjøring av kjøle coilen så kan jeg bekrefte at det er ingen problem.

FYI: Denne IPAen ble tørrhumlet med 200g citra.

Brukte CIP. Rask gjennomkjøring med varmt vann, så ca 20min med chemipro oxi. Resultat:

641C2FFA-1177-4C7F-8033-2859CBA7ACED.jpeg 8E93578A-6023-4513-94F7-44837C28B11C.jpeg
 
Men hva ble prisen på CF5'en, alt inkludert fra junaiten?

Jeg bestilte CF5 med ekstrautstyret jeg beskriver i tråden under, #48:

https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-til-innkjop-av-konisk-gjaeringstank.39052/page-3

Det kom på tilsammen kr. 7 465 fra Spike. Fikk nettopp faktura for Jetcarrier og der betalte jeg kr. 3 248 for flyfrakt med forsikring, samt mva. Toll kommer vel i tillegg når jeg henter ut varen, men der snakker vi vel et mindre beløp.

EDIT: Det er en del å spare på frakten om man velger sjøfrakt, men da må man jo vente lenger, og det er jo ikke noe gøy :D
 
Tilbake
Topp