Spørsmål ang Beerking fat

Jeg skal tappe til fredag, det blir to 5 liters fat og resten flasker. Beerking ble kjøpt fordi størrelsen var hendig, men ser jo i etterkant etter å ha lest litt her at mange anbefaller Cornelius.
Noen er derimot veldig fornøyde.
Ølet er et kit fra Europris, Brewmart Danish  tilsatt en kg lys spraymalt og armoahumle hallertau. (prøve litt vettu)
Laget 20 liter av dette, OG 1052 og FG på 1012. Tatt i betraktning at dette er første brygg er jeg fornøyd med smaken.
Jeg lurer på fatene, og bruken av disse. Har søkt litt her på forumet...
Ang. etterkarbonering, hvor mye sukker? Har en pakke med carbonating drops, men vurderer å omstikke pga enklere tapping fra kran og sukkerlake. Noen bruker mer sukker til flasking. Kan noen gi et godt råd med sukkermengde.
Hvordan bruker man tappinga med CO2 på disse fatene uten for mye skum? Hvor mye skal man skru... etc.
Har noen erfaring med edgestar mini kegerator? Prisen blir ikke så værst fra kegerator.com med jet carrier? Veldig praktisk og hendig størrelse når man ikke har plass til cornelius...enda c",)
 
Har du overtrykksventil til di fatene?
tror 4g sukker per liter var maks anbefalt for sånne fat
7g liter er vel i nerheten av hva jeg bruker på flasker
 
Har ikke overtrykksventil desverre. Ser noen anbefaler dette ja, mens andre klarer seg uten. Får bestille neste gang. Jeg burde ha forskjellige sukkermengder da.
Tips om regulering av CO2 ?

Sent from my HTC HD2 using Tapatalk
 
Angående sukker: Vi pleier å koke sukkerlake og fordele med plastsprøyte fra apoteket på hver flaske, og da er det heller ikke noe broblem å dosere 20 gram sukker til et femlitersfat. Vi har ikke hatt noen problemer med overkarbonering og bulkete fat med denne metoden, så jeg har ikke vurdert trykkventil så langt.

Nå vi skal tappe, så begynner vi først med det trykket som er i fatet pga ettergjæringen. Det blir endel skum til å begynne med, men bedrer seg etterhvert. Når det begynner å gå sakte å tappe setter vi i en co2-patron, og skrur forsiktig opp trykket til vi hører det begynner å slippe gass inn i fatet (det er en klart hørbar lyd når det siver inn co2), og lar vribryteren stå i den posisjonen. Når det så begynner å gå sakte igjen gjentar vi prosedyren. Jeg tror det er lurt å ha så lite trykk som mulig for å ikke få for mye skum.

Det er hyggelig med fat på fest, men vi bruker dem mest for å redusere mengden flasker som trengs til et stort brygg. Flasker gir jevnt over bedre resultater med tanke på karbonering.
 
Sprøyte ja :bank2: Da blir det enklere. Flott! Takker og bukker!

Da blir det vasking av flasker og fat idag, tapping og brygging imorgen!
 
Tilbake
Topp