Spørsmål: Bitterhet og motstrømskjøler

Lurer på å bygge meg en motstrøms kjøler, men det er ting jeg ikke forstår som det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg å forstå.

Når kok er ferdig skrur en av varmen og det slutter å koke, temperaturen i brygget ligger oppunder 100 grader. Vil det ikke fremdeles skilles ut bitterstoffer av humlen frem til at ølet hat blitt kjølt? Må mann først forkjølekjøle det ned et stykke med spiralkjøler? Dersom det er et brygg på 40 liter kan kjøleprosessen fort ta litt tid, er motstrøms kjøler fremdeles brukbart til dette?
 
Du gønner vel på rett i motstrømskjøleren. Om å gjøre å senke tempen fortest mulig.

Jeg skjønte ikke helt problemstillingen. Du bør jo ha en kjøler som er skalert etter størrelsen på brygget. Hvis du skal forkjøle med spiralkjøler kunne du vel brukt den hele veien?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Humlen vil bli liggende i den varme vørteren mens du tapper ut, ja, og da vil du fortsette å trekke ut bitterstoffer og å fordampe aromastoffer. Men erfaringsmessig kan man justere oppskriftene i forhold til dette, og dersom uttappingen går raskt vil det ikke være snakk om så lang tid at det betyr allverden.
 
Hm. er det mulig å stille beersmith til å beregne ibu ut fra tappehastighet på kjøleren og volum på brygget? Er litt sugen på å bygge noe :)
 
Tilbake
Topp