St. Nicolas på speidel 20l

Hei
Jeg har tenkt å brygge st.nicolas på en speidel 20 i morgen. Jeg er rimelig fersk i gemet og ønsker derfor tips fra erfarne bryggere. Oppskriften jeg går ut fra ligger her

https://forum.norbrygg.no/threads/j...-christensen-og-steinar-hamre-trondheim.4476/
Jeg har handlet inn malt, ca 8kg. Håper jeg får presset så mye ned i maltrøret...
Som fersking synes jeg denne oppskriften er litt tynn.
Kan jeg meske med 25 liter og skylle med 7-8 liter vann eller er det vesentlig å gjøre det i henhold til oppskriften?
 
Hei
Jeg har tenkt å brygge st.nicolas på en speidel 20 i morgen. Jeg er rimelig fersk i gemet og ønsker derfor tips fra erfarne bryggere. Oppskriften jeg går ut fra ligger her

https://forum.norbrygg.no/threads/j...-christensen-og-steinar-hamre-trondheim.4476/
Jeg har handlet inn malt, ca 8kg. Håper jeg får presset så mye ned i maltrøret...
Som fersking synes jeg denne oppskriften er litt tynn.
Kan jeg meske med 25 liter og skylle med 7-8 liter vann eller er det vesentlig å gjøre det i henhold til oppskriften?
Jeg tror du vil slite med så mye malt i en Speidel 20. Ser ut til at oppskriften inneholder det viktigste. Antall liter til skylling bestemmer du ved å måle SG på vørteren. Du kan skylle til du har litt lavere SG enn det som er oppgitt som OG ettersom vørteren blir konsentrert under koking og SG øker.
 
Du må ikke finne på å forsøke å legge inn alt det maltet. Jeg begynner med 5.5 kg og legger inn 500 gram 20 minutter ut i meskingen. 6 kg totalt er det jeg får inn, vet at noen greier 6.5 kg.
 
Det jeg ikke helt forstår er
18 liter vann till innmesking
18 liter vann til skylling

Er dette vesentlig?
 
Hei jeg har leget en speidel 15 profil til beersmith som skalerer ned slike øl med ca 7-8 kg malt ned til ca 6 kg. begynner med 20Liter vann og skyller med ca 6 liter , da får jeg 15 liter ferdig øl i dunken uten å dobbel meske eller and spesial løsninger

gang alt med 0.75 det fungerer.
 
Hei jeg har leget en speidel 15 profil til beersmith som skalerer ned slike øl med ca 7-8 kg malt ned til ca 6 kg. begynner med 20Liter vann og skyller med ca 6 liter , da får jeg 15 liter ferdig øl i dunken uten å dobbel meske eller and spesial løsninger

gang alt med 0.75 det fungerer.
Du kan vel ikke dele denne profilen med meg(og andre her)?
 
Ha i opp mot 6 kilo malt, mesk i ca. 30 minutter, ta ut malt fra mesken, og ha i resten og mesk videre i ca. 30 minutter. Hold den malten du tok ut fra mesken noen lunde varm. Ha den tilbake i maltrøret når du skal skylle, og skyll som vanlig.
 
Tilbake
Topp