Endel bruker vanlig kaustisk soda som alternativ. Samme virkningstoff og siden det brukes i lutefisk næringsmiddel godkjent. Det funker meget bra til rengjøring og sterk nok blanding stripper maling så du kan styre lett styrken selv. Det Er billigere enn pbw småbokser også. Sikkert noen som er uenig men dette fungerer helt topp.
Billig på biltema ca 67kr pr kilo Kaustisk soda
Jeg er kanskje kverulerende nå.
Ser ikke Natriumhydroksid (kaustisk soda) i databladet til PBW.
https://www.bryggselv.no/media/mult...hetsdatablader_web/sikkerhetsdatablad_pbw.pdf
PBW inneholder blant annet Natriumkarbonat, også kjent som krystallsoda.
Bruk hansker og briller (jeg har briller til vanlig og har ikke vært så flink med beskyttelse ut ovet det, men burde sikkert.)
Når det gjelder lut er det helt klart at BRILLER bør være det FØRSTE man griper etter, og før man åpner flasken. Husk at ett lite pulverkorn på øyet er nok. Det er enkelt å skylle fingre/hender om man skulle søle/grise litt. Det er betraktelig vanskeligere å skylle øynene, særlig når man ikke ser en dritt. Husk også at vanlig norsk vann har omtrent 0 bufferevne, så det er veldig lite lut som skal til for å lage en kraftig basisk løsning. Fatter fikk en liten sprut godt utblandet lut i øyet en gang (mista noe i bøtta, sprut i øyet), han holdt på å bli blind. Mange år senere måtte han transplantere inn ny hornhinne, men om det var luten som gjorde det, kunne ikke øyelegen si for sikkert. Men det hjalp i allefall ikke på. Den eneste "vanlige" kjemikalien jeg har mer respekt for enn lut, er svovelsyre.
Den eneste "vanlige" kjemikalien jeg har mer respekt for enn lut, er svovelsyre.
White Sun Ultra IPA?edit: Sun Ultra inneholder bl.a. amylase. Kanskje det kan brukes som tilsetning til en mesk med litt klein diastatisk kraft?
Kjøpte siste 0.5l på Gulating på Gunerius i går, og ser nå petit-agentur har 1l på lager.