Star San og salgsstopp. Er enda mulig å få tak i.

Endel bruker vanlig kaustisk soda som alternativ. Samme virkningstoff og siden det brukes i lutefisk næringsmiddel godkjent. Det funker meget bra til rengjøring og sterk nok blanding stripper maling så du kan styre lett styrken selv. Det Er billigere enn pbw småbokser også. Sikkert noen som er uenig men dette fungerer helt topp.

Billig på biltema ca 67kr pr kilo Kaustisk soda

Jeg er kanskje kverulerende nå.

Ser ikke Natriumhydroksid (kaustisk soda) i databladet til PBW.
https://www.bryggselv.no/media/mult...hetsdatablader_web/sikkerhetsdatablad_pbw.pdf

PBW inneholder blant annet Natriumkarbonat, også kjent som krystallsoda.
 
Jeg er kanskje kverulerende nå.

Ser ikke Natriumhydroksid (kaustisk soda) i databladet til PBW.
https://www.bryggselv.no/media/mult...hetsdatablader_web/sikkerhetsdatablad_pbw.pdf

PBW inneholder blant annet Natriumkarbonat, også kjent som krystallsoda.

Du har rett, begge er soda basert rengjøringsmiddel som virker alkalisk (som var mitt poeng) men skal det være 100% rett er det ikke er nøyaktig samme virkestoff. Begge virker perfekt til rengjøring av bryggeutstyr dog.

Skal du ha nøyaktig samme så kan du jo kjøpe Stabil Krystallsoda i butikken. De har det på coop Mega vertfall.

Siden begge er soda baserte lut rengjøringsmidler vil virkninger være veldig lik. Krystallsoda brukes mye på sølvtøy for mer glans. Så ønsker du glans i bryggeutstyret er nok det et hakk bedre.

De fleste som bruker kaustisk soda gjør det vel for å gjøre utstyret rent, og der fungerer den ufattelig bra, minst like bra som pbw.

For kaustisk soda kan brukes fra å lute fisk til å åpne tilstoppede rør, er rensende rengjøringsmiddel som kan blandes så sterk den stripper maling. Altså fantastisk å pumpe gjennom rør osv i bryggeutstyret for å rense det skikkelig.

Hvis vi går inn på Bryggselv sine sider og leser om pbw, står det tydelig det er en erstatning for kaustisk soda, da kan en reversere setningen til å erstatte pbw med kaustisk soda også PBW 1,8 kg - BryggSelv
 
Kaustisk soda er et ekstremt effektiv rengjørinsmiddel. Betydelig mer effektivt enn PBW.

Kaustisk soda er også et av de farligste kjemikaliene som selges i normale butikker. Det kan gi store etse- og brannskader og er spesielt farlig å få på øynene, da det kan føre til blindhet. Det kreves helt andre sikkerhetsrutiner, både under bruk og oppbevaring, for kaustisk soda enn PBW.

Jeg vil ikke anbefale noen å bytte ut PBW med kaustisk soda uten å ha tatt en skikkelig gjennomgang av farene. Jeg håndterer det aldri uten kjemikaliehansker og vernebriller, etter å ha sett et par stygge tilfeller av skader fra kaustisk soda.
 
Synes alt om hvordan håndtere kaustisk soda her på forumet virker uhyre overdrevet. Bruk hansker, ikke pust inn dampen etter at det er løst opp..Det er ikke sånn at man håndterer en ustabil atomreaktorkjerne.
 
Har aldri brukt kaustisk soda, men har respekt for slike stoffer. Ekstrem pH er skumle saker, samme om det er syre eller base.

Har for øvrig respekt for PBW også. Skurte i et ubetenksomt øyeblikk bunnen av kokekjelen med skrubb med litt PBW-oppløsning en gang uten hansker og opplevde at den ytterste huden kunne plukkes av i dagene som fulgte.

Bruk hansker og briller (jeg har briller til vanlig og har ikke vært så flink med beskyttelse ut ovet det, men burde sikkert.)
 
Sier meg enig med Miguel her.

Det hele har med blandingsforhold å gjøre. Har du noensinne sett mor i huset med vernebriller osv når hun luter fisk?

Vanlig blandingsforhold for rengjøring har ikke samme risiko involvert. Støv fra pulveret er farlig å få i lungene, sterk maling stripping styrke kan gi brannskader på huden.

Men det er et sterkt rengjøringsmiddel, og som håndtering av alle kjemikalier bruk hansker, ikke pust inn damp og om en ønsker vernebriller hvis det er fare for sprut. Akkurat samme gjelder pbw

Største faren er vel å prøvesmake for mye under brygging å bli lite oppmerksom som åpner for dumme tabber, både i byggingen og rengjøringen.

Advarselen for bruk av kaustisk soda står rimelig tydelig forklart på boksen.
 
Når det gjelder lut er det helt klart at BRILLER bør være det FØRSTE man griper etter, og før man åpner flasken. Husk at ett lite pulverkorn på øyet er nok. Det er enkelt å skylle fingre/hender om man skulle søle/grise litt. Det er betraktelig vanskeligere å skylle øynene, særlig når man ikke ser en dritt. Husk også at vanlig norsk vann har omtrent 0 bufferevne, så det er veldig lite lut som skal til for å lage en kraftig basisk løsning. Fatter fikk en liten sprut godt utblandet lut i øyet en gang (mista noe i bøtta, sprut i øyet), han holdt på å bli blind. Mange år senere måtte han transplantere inn ny hornhinne, men om det var luten som gjorde det, kunne ikke øyelegen si for sikkert. Men det hjalp i allefall ikke på. Den eneste "vanlige" kjemikalien jeg har mer respekt for enn lut, er svovelsyre.
 
Bruk hansker og briller (jeg har briller til vanlig og har ikke vært så flink med beskyttelse ut ovet det, men burde sikkert.)

Samme her - og det er helt idiotisk. Jeg veit jo av erfaring med det relativt ufarlige stoffet H2O at sprut sjelden havner bare på brilleglassene.

Jeg har faktisk tenkt å begynne å bruke kaustisk soda en del, siden det åpenbart er det klart mest effektive reingjøringsmiddelet. Men ikke uten sikkerhetsbriller og lange hansker.

edit: Et annet argument for å bytte ut de vanlige brillene med sikkerhetsbriller er at kaustisk soda sikkert ikke er så bra for brilleglassenes overflatebehandling. Og brilleglass er ikke akkurat billige.
 
Når det gjelder lut er det helt klart at BRILLER bør være det FØRSTE man griper etter, og før man åpner flasken. Husk at ett lite pulverkorn på øyet er nok. Det er enkelt å skylle fingre/hender om man skulle søle/grise litt. Det er betraktelig vanskeligere å skylle øynene, særlig når man ikke ser en dritt. Husk også at vanlig norsk vann har omtrent 0 bufferevne, så det er veldig lite lut som skal til for å lage en kraftig basisk løsning. Fatter fikk en liten sprut godt utblandet lut i øyet en gang (mista noe i bøtta, sprut i øyet), han holdt på å bli blind. Mange år senere måtte han transplantere inn ny hornhinne, men om det var luten som gjorde det, kunne ikke øyelegen si for sikkert. Men det hjalp i allefall ikke på. Den eneste "vanlige" kjemikalien jeg har mer respekt for enn lut, er svovelsyre.

Som ikke kjemikyndig stusser jeg over det med bufferkapasiteten. Det er jo mangelen på alkalinitet som gjør at norsk vann har liten bufferkapasitet mot syrepåvirkning (sur nedbø). Men omvendt?

Ikke at det er spesielt viktig i forhold til diskusjonen her. Jeg blei bare nysgjerrig.
 
Den eneste "vanlige" kjemikalien jeg har mer respekt for enn lut, er svovelsyre.


Kan skrive under på at batterisyre (svovelsyre) er potente greier..
Drev i min pure ungdom/barndom (saken er for lengst foreldet!) lysterfiske etter ørret i en bekk i høstmørket..
Gammelt bilbatteri i gammel ryggsekk koblet til 1000-metring. Meget effektivt. Lekkasje fra batteriet etset bort mesteparten av nedre del av ryggsekken og mye av buksebaken på mine dongeribukser. Kun lett kløe på huden, dog!
 
Apropos kjemikyndighet: Soda (Na2CO3), og kaustisk soda (NaOH) har vel strengt tatt ikke så mye med hverandre å gjøre, annet enn at kaustisk soda tidligere blei framstilt gjennom å behandle natriumkarbonat (soda) med kalsiumhydroksyd. Og begge gir en basisk væske når de løses opp i vann. Men soda er relativt harmløst - det brukes bl.a. i snus, og man kan lage seg et godt fotbad med det, leser jeg - mens kaustisk soda er skikkelig aggressive greier mot alt organisk materiale.

Krystallsoda er natriumkarbonat, og er ikke helt det samme som maskinoppvaskmiddel. Sun Ultra inneholder 10-30% natriumkarbonat. Hvorvidt de andre stoffene gjør det mer effektivt for våre formål, aner jeg ikke, men det hadde vært interessant å vite. Krystallsoda er i alle fall neppe mer effektivt enn maskinoppvaskmiddel.

Det er imidlertid kaustisk soda. Og til en del formål er det lite annet som duger. Du tar ikke det gulaktige proteinbelegget som bygger seg opp i kjelen din over tid, med vanlig maskinoppvaskmiddel, i alle fall.

edit: Sun Ultra inneholder bl.a. amylase. Kanskje det kan brukes som tilsetning til en mesk med litt klein diastatisk kraft:confused:?
 
Kjøpte siste 0.5l på Gulating på Gunerius i går, og ser nå petit-agentur har 1l på lager.

5861a80402e97bf00559d852eeaddc57.jpg


Skal snart teste Craftsan


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk meg en 2 liter med Craftsan på fredag, den er lettere å presse opp i målebegeret, har ikke prøvd mye ellers. Men skal ta en testplate som infiseres med blåmann skylle med Craftsan og så se om det tok dette når jeg får tid.
 
Tilbake
Topp