Star San til Norge i juni

Hei.

Vi har ofte brukt starsan. Det skummer som bare F, og vil tro skummet hjelper på desinfekseringen. Er greit å fylle Cornelius fra 30L gjæringskar med literskala på. Bare litt enkel hoderegning (23L-18.5L=4.5L  :angel:) Litt verre med 60L bøtter (eller annet) uten skala på. Blir å bruke lommelykt og litt mere tålmodighet  ;D Uansett absolutt å anbefale. Vil uansett tro at skummet som presses ut av Cornelius fatene også presser ut støv og skitt som har falt ned under tappingen.
 
I tillegg til at skummet ligger fint på alle overflater og dermed gir en lengere kontakttid, er det skumdannende middelet med på å endre overflatespenningen og dermed gi en tettere kontakt til overflatene - helt nede på molekylnivå.
 
StarSan inneholder dodecylbensen sulfonsyre som skumdanner. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må sette smak på ølskummet hvis en ikke skyller etter vask?
#arald
 
Harald skrev:
StarSan inneholder dodecylbensen sulfonsyre som skumdanner. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må sette smak på ølskummet hvis en ikke skyller etter vask?
#arald

Praksis viser at det ikke gjør det (har ikke brukt det selv, men...).
 
Jeg er nødt til å gå Oddvar i møte på begge punkter:

StarSan kan ikke brukes til å rense, bare desinfisere. Noen (jeg selv inkludert, en periode, men jeg har lært bedre) tror at StarSan kan penetrere møkk, basert på Justins (TBN) kommentar i Lunch Meet en gang for noen år siden, der han fullstendig mistolket det Charlie Talley (altså han som fant opp StarSan) fra Five Star sa i intervjuet på søndagsshowet.

Det Charlie sa, var at StarSan, vil drepe mikrober _selv om_ det finnes sukker tilstede i løsningen, i motsetning til andre desinfiksjonsløsninger. Han sa ikke et kløyva ord om å penetrere avleiringer, det var noe Justin drømte opp helt i sitt eget hode.

Så nei. Først rense med alkalisk rensemiddel, så bruke StarSan (eller lignenede) til å desinfisere.

Så punkt nummer to der jeg må imøtegå Oddvar: IKKE SKYLL BORT STARSAN!! :) Da ødelegger du hele effekten. Så lenge StarSan-skummet ligger på overflaten, er den så steril som den kan bli på kjemisk vis. I det du skyller med vann, tilfører du bare mikrober fra springvannet. StarSan (og Sterkrens, og jod-baserte desinfeksjonsmidler som Jodosan og Iodophor) er beregnet for at de ikke skal skylles bort. De er ikke skadelige på noen som helst måte, og de tilfører ingen smak, selv i konsentrasjoner langt sterkere enn det anbefalte.

Bruk desinfeksjonsmidler som er beregnet på ikke å skylles bort, og ikke skyll dem bort!!  :ilike:
 
Harald skrev:
StarSan inneholder dodecylbensen sulfonsyre som skumdanner. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må sette smak på ølskummet hvis en ikke skyller etter vask?
#arald

All erfaring tilsier at det ikke setter smak. Ikke setter det smak, og ikke dreper det skummet. Kort sagt, ikke skyll det bort :)
 
joques skrev:
Så punkt nummer to der jeg må imøtegå Oddvar: IKKE SKYLL BORT STARSAN!! :)

Bruk desinfeksjonsmidler som er beregnet på ikke å skylles bort, og ikke skyll dem bort!!  :ilike:

Jeg bruker sterkrens uten skylling.  :) Før når vannet var infisert brukte jeg klorin uten skylling.
 
Jeg bruker også StarSan, men synes ikke den skummer så veldig mye. Bruker en oppløsning på 1,5:1000 (OK - 3:2000, da), som vel er om lag det samme som anbefalt. Dvs. en unse - 28 ml - pr. 5 gallon - 19 liter. I praksis 6-7 gram på en fire liters spylevæskedunk.

Jeg skyller heller ikke vekk StarSan. Bare lar ting stå og lufttørke, opp ned eller under lokk. Har aldri (nåja, kun brukt til to ferdige batcher) registrert noen usmak på det ferdige brygget som kan tenkes å skyldes StarSan.

I ettermiddag/kveld skal jeg forresten brygge en Dortmunder Export. Gleder meg! Satser på rehydrert Superior Lager Yeast, 2x7 g, denne gangen. Av mine all-grain brygg, 4 i tallet hittil, har jeg bare brygget med tørrgjær den aller første gangen. Og den pilsen/exporten ble suverent god :brygging: Tok dessverre slutt alt for fort, når jeg i stolthet delte generøst med venner og kolleger :biersmile: OK - bare noen strøtanker her jeg sitter.
 
Tilbake
Topp