Heisan!
Har helt til nå benyttet Starsan til desinfisering - men i og med min lokale bestyrer ikke har dette inne, lurer jeg på om Oxi er det samme, eller noe av det samme.
jeg bruker oxi til vask og starsan til desinfisering.
Oxi kjennes slimete ut i vann og etterlater seg en klor aktig lukt så ville ikke annbefalt det som et no rinse som det står på den. og det blir et hvitt kalk lignende lag på flaskene når de tørket etter og ha vasket dem i oxi. så luktet det klor.så skyller hele tiden etter med starsan
Bruker pbw til vask av alt som er skittent (meskekar, kaffetermos, osv) starsan til desinfisering, fastbrent grøt etc. (syre tar det bedre enn pbw) aktivering av rustfritt stål etter pussing/polering, fjerning av rustflekker på rustfritt bestikk etc.
Oxi er vel oksygenbasert i motsetning til Star San som er en syre. Oksygen er temmelig effektivt til å ta livet av basselusker med. Noen bryggere veksler mellom flere midler for å være sikker på at de slår ut mikrober som er resistente mot en av dem.
Star San er helt klart å foretrekke (skummet er kjempepraktisk), men oxi er god nummer to. Jeg tror dog at Oxi er ferskvare. Når du har blandet det må det brukes og kan ikke lagres i ukesvis som Star San.
Oxi er vel oksygenbasert i motsetning til Star San som er en syre. Oksygen er temmelig effektivt til å ta livet av basselusker med. Noen bryggere veksler mellom flere midler for å være sikker på at de slår ut mikrober som er resistente mot en av dem.
Star San er helt klart å foretrekke (skummet er kjempepraktisk), men oxi er god nummer to. Jeg tror dog at Oxi er ferskvare. Når du har blandet det må det brukes og kan ikke lagres i ukesvis som Star San.
Kaustisk soda dreper sikkert også masse bakterier, men det har jeg ikke lyst på rester av i ølet mitt. Det geniale med starsan er jo at det er no rinse. Det er jo bare fosforsyre og noe lurium som får det til å skumme, så når det blir tynnet ut og phen blir høy nok, så er det bare nammenam for de små gjærdamene.
Jammen godt jeg ikke satset på oxi som desinfeksjonsmiddel. Da er det bare å bestille StarSan fra en eller annen nettside. Frakten er jo nesten like høy som selve produktet - men, må man, så må man...
Jammen godt jeg ikke satset på oxi som desinfeksjonsmiddel. Da er det bare å bestille StarSan fra en eller annen nettside. Frakten er jo nesten like høy som selve produktet - men, må man, så må man...
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.