Starter - kornete flak?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn.
Har til nå lager tre startere av ferskgjær. Den nyeste oppfører seg noe anderledes enn de forrige. Det har dannet seg et tynt lag på toppen, noe kornet hvite flak som forsvinner ved risting - og som deretter dukker opp igjen... Jeg kunne selvsagt tenkt: Ja, det er jo gjær som skal overgjære, så det er ikke rart gjæren er øverst... Men så er det dette med at de tidligere starterene ikke var akkurat slik, og så blir man så voldsomt bekymret, da...
Trenger bare å høre at jeg kan ta det rolig og ta meg et hjemmebrygg.

Manglet litt spraymalt, så jeg slengte oppi litt vanlig sukker. Sikkert derfor den oppfører seg litt annerledes.

Stig Aa. skrev:
Manglet litt spraymalt, så jeg slengte oppi litt vanlig sukker. Sikkert derfor den oppfører seg litt annerledes.

jeg gikk tom for dme engang jeg også og kjøpte maltekstrakt på butikke, fikk noe av det samme utseende da, men gikk fint det :)

Stig Aa. skrev:

Ikke bruk sukker i startere. Vi skal gjøre gjæren kjent med maltose. Ikke sukker.

Hvis man mangler så lite DME som en spiseskje til en starter, så vil vel det vel ikke være noen krise? si fex til en liter starter som egentlig skal ha 100g DME så blir det jo rundt 85 - 90g DME hvis man har en spiseskje for lite, og samtidig sier jo mange at fex mr maltys kalkulator egentlig overpitcher endel... Så... Det må vel være mye bedre å bruke litt for lite DME enn å bruke sukker?

Dessuten finnes det jo andre muligheter:

Vørterøl der man rister ut kullsyren skal visst funke?

Moss maltekstrakt bør vel funke?

Andre muligheter?

Tilbake
Topp