Starter - luftepumpe istedenfor magnetrører?

Hei!
Dette blir et nybegynnerspørsmål. Er det et godt/mulig alternativ å erstatte magnetrøreren med luftepumpe/luftesten/sterilt filter. Det fremstår som at magnetrørerne skaper mye besvær. Disse pumpene får man dessuten til et par hundrelapper.  :)

Mvh
Svein Erik

Vedlegg

• luftepumpe.jpg
    luftepumpe.jpg
    17,3 KB · Sett: 521
Det burde forsåvidt gå greit, men man bør være obs på eventuelle problemer med skumming. Bruk i alle fall Foam Control som en forsikring.

Men skaper magnetrørere så mye besvær, da? Synes det er utrolig lettvint og greit.

Jeg har laget startere med både luftestein og magnetrører. Så vidt jeg klarer å finne ut, er luftestein minst like effektivt. Den gir helt klart tilgang til oksygen, samtidig som brusinga gir god bevegelse i starteren og sørger for at gjæren ikke bunnfeller noe særlig.

Ulempen er først og fremst at pumpa bråker en del og at steinen er plundrete å desinfisere.

Det ser ut til å være flere problemer med magnetrørere, anskaffelse er en ting. Når folk undersøker mulighetene for fellesbestilling (høsten 2010), tyder det på at det ikke er enkel tilgang.  :)

"Ser og at enkelte anbefaler magnetrørere som har kapasitet på minimum 15 liter for å få rørt tjukkere væsker skikkeleg. Har leita på nettet, dei fleste magnetrørarane eg har funne er frykteleg dyre, men i kveld kom eg over Heidolph MR Hei-Mix L til ca 3900,- svenske kroner." Utdrag

"Selv har jeg allerede en gjærkarusell, men er nokk mange andre som ønsker seg en slik uten å måtte punge ut med flere laken.
Gi beskjed når du motar den hvordan det er å sette den sammen å hvordan den fungerer. " Utdrag

Man kan evt bli Petter Smart:

"Jeg laget meg en magnetrører av en 220V vifte tatt fra en kopimaskin. Clas Ohlsson har hastighetsregulator for vifter, ser ut som en lysdimmer, men endrer frekvens/fase i stedet for spenning. Regulerer fint fra stillestående til utkasting av rørepinne. Den kostet i underkant av 400 kr, men en 220V vifte er en traktor i forhold til en 12V vifte." Utdrag

"Dette har fungert greit så langt, men har hatt problemer med at røremagneten har blitt kastet ut. Fikk derfor laget en som er litt større og tyngre. Denne er trukket med et gummi/plast stoff. Denne magneten har vært testet på 220V vifta med 2-3 liter og fungert utmerket. Vortex var så kraftig at det var bare "skum" i kolben." Utdrag

"Det kan være en idé å fintune avstanden mellom magnetene på røreren slik at de matcher lengden på rørepinnen. Jeg fikk betydelig færre 'utkast' etter å ha gjort det." Utdrag

"Når jeg bruker magnetrøreren min synes jeg at det blir litt lite fart og bevegelse i starteren.  Jeg får ikke en skikkelig dyp vortex som går til bunn, men vet heller ikke om dette er nødvendig.  Hvis jeg setter opp farten på røreren spoerer magneten bare av og spretter helt vilt rundt. Har en sekskantet magnet som er ca 50 mm og bruker et 3 literes syltetøyglass. Vil jeg få en forbedring med en lengre magnet?" Utdrag

Skal jeg holde på?  ;D

Vedlegg

• magnetrører
    268,3 KB · Sett: 492
Hvis du vil ha en rimelig og grei malgnetrører ferdigbygd, er dette et godt alternativ: http://www.brewershardware.com/Brewers-Hardware-Stir-Plate-International.html
Flere her som har kjøpt den (ikke undertegnede), og så vidt jeg vet fungerer den bra. Hvor kraftig rører du eventuelt trenger kommer selvsagt an på hvor store startere du skal lage (som avhenger av størrelsen på brygget ditt), men forutsatt at du lager batcer rundt 25 liter, burde denne være bra nok. En rører som klarer 15 liter virker som overkill for meg. Det er forøvrig heller ikke nødvendig med en rører som lager vortex ned til bunnen. Et godt "smilehull" skal være nok til å gi god gassutveksling.

Å lage sin egen rører krever selvsagt langt mer jobb, men det er mange her som liker slikt (jeg er ikke en av dem :)).

Men når det er sagt, bør det altså ikke være noe i veien for at det skal funke med akvariepunpe, brusestein og sterilfilter, bare man er nøye med renhold av utstyret.

røreren som Gahr referer til var det Vin&Bar som tok inn for oss. de hadde en del til overs som de solgte selv. Usikker på om de har flerer, men den står oppført i nettbutikken.

Ei luftepumpe med sterilfilter koster også omtrent det samme som en magnetrører og da kan man lage startere i plastkanner eller hva man ellers måtte ha tilgjengelig av beholdere.

Tanken med en magnetrører er jo å få oksygen inn i vørteren, men et par ting har jeg lurt på og det er om ikke Co2 som blir produsert under gjæringsforløpet fortrenger all oksygen allerede etter et par timer? Hvordan vil da en magnetrører kunne tilføre oksygen til vørteren? Selv om man kun har et folie over er uansett Co2 tyngre enn luft, noe som gjør at luften ikke kommer ned i kolben selv om den står utildekket. Hvis mine tanker er korrekte vil jo en luftpumpe være mer gunstig enn en rører.

Hvis behovet er 15 liter starter, tipper jeg det er snakk om et bryggeri med kapasitet på et sted mellom 70-120 liter.

Istedet for å lage en starter til hele brygget, vil jeg foreslå å brygge et brygg på f.eks 20 liter først, og bruke en tilmålt mengde gjær fra dette til det store.
Deretter kan du eventuelt høste gjær igjen fra det store, forutsatt at man er trygg på renholdet og rutiner rundt høsting. Topphøsting kan f.eks være flott av typer som Wyeast 1318 og 1056 (/White Labs 001). Eller du kan dele brygget opp i flere gjæringskar, hvor du trenger mindre startere.

Selv brygger jeg som regel 50 liter, som jeg fordeler på 2 gjæringskar, med hver sin gjærtype. Gjæren formerer jeg ved å lage startere (har 2 magnetrørere fra Brewers Hardware, som det er link til oppe i denne tråden. Har lagd opptil 4-liters startere på disse.), topphøste fra aktiv gjæring, bunnhøste fra ferdiggjæret øl, eller ved rehydrert tørrgjær. Å bruke flere gjærtyper gjør at du får flere ulike brygg ut av en vørter, noe som både er læringsrikt og gir variasjon.

Selv foretrekker jeg magnetrører, da det er relativt enkelt i bruk, rimelig og gir gode og relativt forutsigbare resultater. Du kan godt lage startere med andre luftemetoder enn med magnetrører, men jeg vil uansett anbefale å se på andre muligheter enn å lage en 15-liters starter.

Hei!
Jeg bare klipte inn noen utdrag fra andres erfaringer med magnetrørere. Jeg hadde ingen planer om 15 liters starter selv. Jeg har planer om å brygge en IPA på 50 liter. Jeg har bestillt en pumpe og skal prøve det først, så får vi se.

Jeg skal forøvrig lage en liten presentasjon av meg selv snart!  :)
Mange interessante innspill!

Svein Erik

gustavf skrev:
Espen Unnvik skrev:
Ser at også MrMalty mener magnetrører gir bedre vekst per liter starter.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Litt vanskelig å vite hva han egentlig mener med "continous aeriation" så lenge det ikke er noe mer informasjon om metodene osv...

Jamil/MrMalty sikter her til konstant tilførsel av luft i starteren, vanligvis gjort ved akvariumpumpe.
Utfyllende info om kalkulatorens beregninger rundt flytende gjær ligger her: http://www.mrmalty.com/calc/liquid_tab.html

Når det først er snakk om magnetrører og luftepumpe. Så enkelt og rimelig kan det gjøres:

Vedlegg

• IMAG0083.jpg
    759,2 KB · Sett: 316
  • IMAG0085.jpg
    648,8 KB · Sett: 312
Jepp. Trenger ikke være Reodor for å koble en gammel PC-vifte til en mobillader. Plukker du ut et par magneter fra en gammel harddisk i tillegg (fra elretur f. eks), så har du alt du trenger gratis. PC-vifter er som oftest ikke kraftige nok til at det er noe poeng å ha mulighet til å stille på hastigheten heller. Får ikke skikkelig vortex med den enkle jeg har laga, men det er heller ikke nødvendig. Bruker bare en spiker til rørepinne med en liten pvc-slangebit på midten for å unngå friksjon og støy. Bør finne ei vifte på over 0,20A for å få noe særlig futt i den, da. Men den jeg fant på 0,25A funker greit til 2 liters startere, som er det vi har mulighet til å lage med den flaska vi har.

magnetr%f8rer.jpg

Harddiskmagnet med en flatklemt kork limt fast under for å få den litt vekk fra motoren og nærmere kolben (bruker bare en gammel gløgg-flaske). Setter den bare rett oppå. Funker fint!

Har ikke en magnetrører også en fordel framfor brusesten ved at den virvler opp gjæren slik at den holder seg i suspensjon lengre?

Tilbake
Topp