Starter

Skal brygge på torsdag og tenkte å snurre i gang en starter i kveld. Skal gjære en Engelsk Brown ale med WLP023 på OG rundt 60.
I følge Mr Malty bør starteren min være pittelitt i overkant av 2L.
Har da ikke tid nok til å gjære den ut, sette den i kjøleskap og dekantere så spørsmålet mitt er: Bør jeg kjøpe meg et rør til og gå ned på startervolumet eller går det greit å helle så mye som 2L rett i bøtta?
Bor på Skedsmo så jeg kan stikke innom Vinogbar i dag og gjør selvsagt dette hvis en 2L vil merkbart påvirke smaken.

P.S. Har ikke magnetrører men rister så ofte jeg kan.
 
magne1972 skrev:
Bare å la 2 liter starter aktiv gå rett i gjæringskarret. Ingen problemer med det. :) mye brukt.

Det er det som er starter...
jeg gjør det som regel slik på mørke øl, men da er starteren aldri større enn 10 % av vørtermengden.
 
Er mitt andre brygg på Speidel 20L så jeg er ikke kjent med utbytte volum etc. Regner uansett med ca 21L til gjæring og da er jo en 2 liter starter innafor.
Var litt skeptisk til om oksygenet i starteren ville bidra med for mye usmak.
Har forøvrig kjørt aktiv starter rett i bøtta ved tidligere anledniger og synes dette funker bra. Disse har riktignok ikke vært større enn rundt 1,5L til et par og tjue liter vørter.
 
Startervørteren er kokt og helt over på kolben. Er fortsatt dårlig på å beregne avkok så det ble bare 1,7L ferdig vørter med 200g DME.
For lite volum og for høy OG hvis jeg har forstått det riktig.
Regner med det blir øl av det og sannsynligvis godt også :attevar: Men rent teoretisk: Hva er evt. konsekvenser? Dårligere utgjæring? Usmak?
 
Thomassvendsen skrev:
Startervørteren er kokt og helt over på kolben. Er fortsatt dårlig på å beregne avkok så det ble bare 1,7L ferdig vørter med 200g DME.
For lite volum og for høy OG hvis jeg har forstått det riktig.
Regner med det blir øl av det og sannsynligvis godt også :attevar: Men rent teoretisk: Hva er evt. konsekvenser? Dårligere utgjæring? Usmak?
Ved utgjæring av starter med for høy og får man ikke optimale forhold for gjærceller til å reprodusere seg, så det blir lit mindre gjær, også produserer gjæren også en del estere og høyere alkoholer pga temperaturen og beluftingen. De fører igjen til skallebank og usmak. I så små mengder som dette er det teoretisk og/eller målbart, men tvilsomt at det har noe særlig å si i praksis...
 
Ikke meninga å kuppe tråden, men tar det her istedenfor å lage en ny tråd om samme emne.

Jeg har lest flere steder at å dekantere er lurt for å slippe overoksidert vørter i ølet, mens andre mener at det bare er å hive oppi. Hvem skal jeg høre på?  Jeg regner med å bruke min hjemmesnekkra magnetrører om det har noe å si.
Jeg har nok ikke plass til kolba mi i kjøleskapet nå og tviler på at ledelsen blir spesielt imponert om jeg hiver ut mat og hyller for å få plass til en gjærstarter.
 
Dersom du ender med for lite volum i slutten av koketiden så kan du jo evt bare tilsette litt mer kokt vann.  :)
 
leander skrev:
Ikke meninga å kuppe tråden, men tar det her istedenfor å lage en ny tråd om samme emne.

Jeg har lest flere steder at å dekantere er lurt for å slippe overoksidert vørter i ølet, mens andre mener at det bare er å hive oppi. Hvem skal jeg høre på?  Jeg regner med å bruke min hjemmesnekkra magnetrører om det har noe å si.
Jeg har nok ikke plass til kolba mi i kjøleskapet nå og tviler på at ledelsen blir spesielt imponert om jeg hiver ut mat og hyller for å få plass til en gjærstarter.

Når jeg brygger Mørke øl så pleier jeg å tilsette en aktiv starter, Det vil si at jeg kanskje stepper den opp en gang, kaster den vørteren som er på og har på ny vørter på starteren 6-10 timer før jeg har det i karet. Da er starteren aktiv og den vørteren som følger med, vil være mindre oksidert enn en som har gått helt ferdig.
Lager jeg  lyse ales så tilsetter jeg nesten konsekvent slurry fra startere som har gått helt ferdig og som er dekanterte, dette pga at jeg ikke ønsker evt bismaker fra en oksidert vørter i ølet..

Men det er mange veier til Rom, og så lenge du ikke tilsetter for store startere(jeg bruker max 10%). så tror jeg sjansen for usmak på brygget er minimal. Det er mer viktig hvordan selve ølet gjærer enn hvordan starteren er..
 
Starteren min ser nå sånn ut:
Kjøleskapet neste, og i brygget i morgen?
 

Vedlegg

  • starter.JPG
    starter.JPG
    53,5 KB · Sett: 270
Endte på litt over 19L OG 1060 (droppet de par siste literene med grafs i bunnen av speidelen) og skulle da i følge Mr Malty ha omtrent den starter str. som jeg hadde. Pitcha på 19 grader og rista godt i bøtta i flere omganger.
Gikk for å ta en titt på romtemp etter ca 5 timer og makan til aktivitet i gjærlåsen på et så tidlig tidspunkt har jeg ikke vært borti før. Sjekket igjen nå ca 12 timer senere og jeg begynner å frykte at det kan bli grisete. Har 21L i 30L bøtte så jeg krysser fingrene.

Noen som har lignende erfaringer med WLP023?
 
Tilbake
Topp