STC-1000 Koblingsskjema

Takker for tips. Spesiell takk til Svarstad bryggerlaug, siden jeg brukte walkthroughen på blogg deres.
Nå er boksen ferdig koblet sammen. Så gjenstår det å se om den funker,  eller om alt blir mørkt ;)
 
Beklager om jeg kupper tråden her, men ble litt usikker på gjæringsskap-prosjektet  jeg har i bakhodet. Må en ha et kjøleskap som fungerer for å kunne bruke STC-1000 og et varmeelement, eller går det greit om temperaturen i rommet er under temperaturen en ønsker å ha i kjøleskapet? Og kan STC-1000 regulere både varme og kjøling, slik at en kan ha et kjøleskap på konstant 12 grader selv om det er høyere temperatur i rommet?
 
Med en STC-1000 kan du styre både en kuldekilde og en varmekilde. Du kobler altså to stikk til STC-1000, og kobler f.eks. kjøleskapet til det ene og en frostvakt til det andre:

http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/temperaturkontroll-stc-1000.html
 
Kjetil K skrev:
Beklager om jeg kupper tråden her, men ble litt usikker på gjæringsskap-prosjektet  jeg har i bakhodet. Må en ha et kjøleskap som fungerer for å kunne bruke STC-1000 og et varmeelement, eller går det greit om temperaturen i rommet er under temperaturen en ønsker å ha i kjøleskapet? Og kan STC-1000 regulere både varme og kjøling, slik at en kan ha et kjøleskap på konstant 12 grader selv om det er høyere temperatur i rommet?

Du setter tempføleren inni kjøleskapet så den trigger at kjøleskapet skal kjøle, eller om varmekilden du har inni kjøleskapet skal varme. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Slik ser det ut. Ikke lagd hull til frostvaktkabelen. Har også et ekstra digitalt termometer for å sjekke at ting stemmer. Altså blir det litt kabeler her og der.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    819,7 KB · Sett: 416
Tenkte jeg skulle komme med tips til  STC-i-kjøleskap-løsning da jeg nettop har bygget noe jeg synes ikke ble så verst.

u9yvajet.jpg


aga2usem.jpg


Powercon så jeg kan ta av varmebeltet når jeg ikke trenger det, som coldcrashing feks.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Denne tror jeg at jeg kopierer. Noen ide hvordan man kan kapsle inn baksiden av termostaten. Har en lei tendens til å bli korrosjon når det kan kondensere på klemmene.


skrevet på ei eplefjøl.
 
FrankD skrev:
Denne tror jeg at jeg kopierer. Noen idé hvordan man kan kapsle inn baksiden av termostaten. Har en lei tendens til å bli korrosjon når det kan kondensere på klemmene.


skrevet på ei eplefjøl.

Det lurer jeg også på. Plastfolie?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Her er et mer ryddig bilde.

Den CO boksen var akkurat stor nok til fire wagoklemmer + powercon.

abepuhet.jpg


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: BHB
Legger ved bilde av min koblingsboks for STC-1000
En vel utfrika elektroslektning har bygd opp dette med rekkeklemmer. Ble jo pent og oversiktlig :)
Strømuttaket er av typen som er delt der jeg får en med kaldt og en med varmt.
 

Vedlegg

  • IMAG0605.jpg
    IMAG0605.jpg
    850,4 KB · Sett: 580
Tror ikke dere skal bekymre dere så mye om kondens i gjæringsskap, husk at det er 10 til 25 pluss inne i skapet og selv om det er kaldt utenfor har jeg aldri sett noe fuktighet inne i skapet.
Mine skap står i en utebod der det kan bli ned mot 20 minus på vinteren, ikke antydning til kondens inne i skapet.

Det eneste kan være hvis en bruker skapet som kjøleskap på sommeren for å holde ferdig øl kaldt, da kan det nok bli kondens som i et vanlig kjøleskap.
Prinsippet er vel at temperaturen inne i skapet må være en god del lavere enn luften utenfor for at det skal kunne dannes kondens.
 
Amarillo skrev:
Tror ikke dere skal bekymre dere så mye om kondens i gjæringsskap, husk at det er 10 til 25 pluss inne i skapet og selv om det er kaldt utenfor har jeg aldri sett noe fuktighet inne i skapet.
Mine skap står i en utebod der det kan bli ned mot 20 minus på vinteren, ikke antydning til kondens inne i skapet.

Det eneste kan være hvis en bruker skapet som kjøleskap på sommeren for å holde ferdig øl kaldt, da kan det nok bli kondens som i et vanlig kjøleskap.
Prinsippet er vel at temperaturen inne i skapet må være en god del lavere enn luften utenfor for at det skal kunne dannes kondens.
Hvor stort er gjæringskapet ditt og hvilke varmeelemet bruker du i det.?
 
Det var nå meningen å gjære en lager på lav temp. Sliter med kondens i øleskapet som pusler og går på 4 grader. Her plasserte jeg alt elektrisk utenfor det kalde området
gumadu6e.jpg



skrevet på ei eplefjøl.
 
ingeborgkarioline skrev:
Hvor stort er gjæringskapet ditt og hvilke varmeelemet bruker du i det.?

Jeg bruker vanlige kjøleskap som er store nok til to gjæringsspann på 30 liter.
Som varme bruker jeg kupévarmer på 500w. Litt overkill, men det var det jeg hadde og tenkte det var en fordel med vifte som fordeler varmen.
 
FrankD skrev:
Det var nå meningen å gjære en lager på lav temp. Sliter med kondens i øleskapet som pusler og går på 4 grader. Her plasserte jeg alt elektrisk utenfor det kalde området
gumadu6e.jpg



skrevet på ei eplefjøl.

Av det lille man så virket skapet ditt veldig fint, har du et fullt bilde? Trearbeidet synes jeg var knall, iallefall det som er rundt tappekranene. Og han fyren som går igjen to ganger der ser man bare flirer idet han sier "jeg har øl, det har ikke du (enda)".

På et fullsize-skap vil jeg tro det er mulig på de fleste skap å klemme inn en STC ved siden av den innebyggede elektronikken, klarte det på mitt med litt å gå på, men det er jo ikke mulig på de små hybelskapene.
 
Tilbake
Topp