Steppe gjærstarter.

Jeg skal lage en lager med OG på 1053. Har nå satt en gjærstarter med to stk wlp940 og 3 liter vørter. Ifølge mcmalty skulle jeg egentlig hatt 4.24L, men erlenmeyerkolben min er ikke stor nok. Hadde egentlig tenkt å bare kjøre på og håpe på det beste, men så kom jeg til å tenke på å kanskje sette en ekstra sats på den slik at jeg oppnår riktig antall gjærceller på 489 milliarder. Hvordan regner jeg ut dette?

Er en step-up-kalkulator på brewersfriend.com :)

Ja jeg så den først nå, men greia er at hvis jeg stepper opp med 1 liter vørter så ender jeg opp på 620 milliarder og skulle hatt 489 milliarder.

Så slik jeg ser det (nybegynner) så må jeg enten kjøre med for lite gjær eller for mye?

Nå er det likevel seg slik at jeg har satt batchvolum til å være 25L, men jeg som nybegynner ender nok ikke opp så høyt. så da er ganske ikke den første starteren så ille likevel.

Ja jeg så den først nå, men greia er at hvis jeg stepper opp med 1 liter vørter så ender jeg opp på 620 milliarder og skulle hatt 489 milliarder.

Så slik jeg ser det (nybegynner) så må jeg enten kjøre med for lite gjær eller for mye?
Da kan du jo helle av ca 1/5, så har du litt over 100mrd til neste starter :)

Da kan du jo helle av ca 1/5, så har du litt over 100mrd til neste starter :)

Er det pålitelig nok altså og dele opp starteren slik? Skjønner jo man må riste flasken først selvfølgelig. Hvor mange ganger kan man steppe en starter. Kan jeg steppe opp den 100mrd delen til 500mrd igjen?

Så bra. Det har vært utgangspunktet mitt hele tiden. Nå har røreren stått i ca 36 timer og det er kun et tynt lag skum på toppen av vørteren. Da anser jeg den som ferdig. Jeg setter den nå kaldt slik at gjæren bunnfeller. Så heller jeg av gammel vørter og tilsetter ny vørter (21grader) for neste "stepp"

Har lest flere steder at starteren bør stå noen døgn for bunnfelling, men det virker da som at alt legger seg kun etter noen timer. Noen formening om dette?

Jeg lurte på mye av det samme første gang jeg satte en starter.
Da fikke jeg mye god hjelp av @Finn Berger i tråden https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter-med-wlp566-hvor-mye-og-nar.30358/

Mye bunnfeller ganske raskt, men den delen av gjæren som "svever" (er i suspensjon) i øllet lengst er den som er flinkest til å gjære ut det siste sukkeret. Så den gjæren vil du også ha med.

Her er noen bilder fra den ovennevnte tråden:
Når det ser slik ut er det enda masse gjær i suspensjon (vørteren er lys og ugjennomsiktig), selv om mye allerede er bunnfelt:
1.jpg

Når det har fått stått en stund i kjøleskap, ser du at det fremdeles er en del gjær i suspensjon:
2.jpg

Når det er ferdig bunnfelt er vørteren klarer og mørkere:
3.jpg

Det ser jo sikkert ikke likt ut for alle gjærtyper og fargen på vørteren avhenger jo sikkert litt av hvordan den er laget.
Men jeg tror dette kan være til hjelp.

Tilbake
Topp