Sterilisering av flasker i ovn.

Hei. Jeg holder på i skrivende stund med rengjøring og sterilisering av flasker.
Men jeg har et spm. ang sterilisering i ovn.
Jeg har bakt flaskene mine i ovnen på 125 grader i 15 min. Når jeg tar de ut setter jeg alu folie over toppen.
Men jeg la merke til etter en stund at det dannet seg kondens på innsiden av flaskene.
Er dette noe jeg må unngå eller er det greit siden de har vært i ovnen?

På forhånd takk.

Mvh
 
var det fukt/vann igjen i flaskene da du satte dem i ovnen?
du hadde alufolien i ovnen også ikke sant?
hvis du gjorde det er det sannsynligvis kondens av dette vannet, od det er jo sterilt så jeg tror det går greit.
har ikke opplevd kondens ved den metoden selv, men jeg tørker flaskene godt før de går i ovnen.
 
De var nok fuktige når jeg satte dem i ovnen ja. har ikke noen form for flasketørker hvor jeg kan sette dem opp ned.
Alu folien satte jeg på etter at flaskene var tatt ut av ovnen for å forhindre at noe kommer ned i flaskene.
Var dette feil? Skulle jeg bakt flaskene med alu folie i ovnen?
 
Hei!

Bakgrunnen er at damptrykket til vann ved 125 *C er høyere enn ved 22 *C, dette betyr i praksis at løseligheten av vann i lufta i ovnen er høyere enn i lufta utenfor. Når du legger alufolie over toppen kan du ikke utjevne partialtrykket av vann (mengden vann i lufta) mellom flasken og luften utenfor og når temperaturen synker (flaska avkjøles) så kondenserer vannet på flasken. Dette er den samme fysikken som drepte russeren i sauna-vm, lager regn og kondens på alt mulig annet du ser :) Det egentlige spørsmålet ditt er:  "Er det farlig for ølet mitt?" Og det er det ikke, fordi vannet som kondenserer er så rent du får det :)

Bare å tappe :)
 
Var det jeg håpte på. Tusen takk for utfyllende svar. Fikk jeg lært litt fysikk i samme slengen ;D

Mvh
 
Den var ikke dum i det hele tatt! Takker så mye for tipset!
"Det enkle er ofte det beste" og det stemmer i dette tilfellet i allefall ;D

Mvh
 
Mikkel skrev:
Var det jeg håpte på. Tusen takk for utfyllende svar. Fikk jeg lært litt fysikk i samme slengen ;D

Mvh

Hehe ;) Ingen som har dødd av det, jeg har iallefall ikke undervist noen "lille marius" :)
 
Håpte jo ikke akkuratt at han russeren skulle dø av det :roedme:. Det var jo triste greier det, men han visste vel forhåpentlig om risikoen.
Men ølet mitt overlever i allefall. ;D

Mvh
 
Nå er forresten brygget mitt på flasker. ;D
Deilig å endelig se det i sitt rette element!
Det eneste som jeg følte var litt drid var at når jeg fylte på flasker med hevert
så kunne jeg liksom ikke unngå å få litt bobler i ølet. Jeg klarte ikke å få heverten til å fylle med
en massiv stråle helt ned i flaskene. Strålen var massiv helt til den kom forbi stenge anordningen
og så ble det liksom halv om halvt av øl og luft.
Noen som har noen tips?
 
Petit har Flaskebunnfyller. Passer til Flexitap og tappran for Gjæringsbøtter. Fyller fra bunn av flasken for minimal tilsetting av oksygen.
Denne har en ventil nederst som åpner når den treffer bunn -og stenger når du trekker den opp. Rimelig og grei.
http://www.petit-agentur.no/
 

Vedlegg

  • 7174.jpg
    7174.jpg
    25,6 KB · Sett: 1.761
Mikkel skrev:
Det eneste som jeg følte var litt drid var at når jeg fylte på flasker med hevert
så kunne jeg liksom ikke unngå å få litt bobler i ølet. Jeg klarte ikke å få heverten til å fylle med
en massiv stråle helt ned i flaskene. Strålen var massiv helt til den kom forbi stenge anordningen
og så ble det liksom halv om halvt av øl og luft.

Det du ser er -heldigvis- bare kullsyrebobler som dannes når trykket avtar etter forsnevringen!

Harald
 
roba: Skal se og få kjøpt meg en sånn, Det gikk greit på noen flasker men de fleste klarte jeg ikke å fylle uten å få bobler i.

magne: Greit det om man har panteflasker, de jeg bruker er kjøpt på Ikea og er på 1 liter.

Harald: Er det kullsyre? hvis det er det så er det vel ikke fare for at jeg har oksydert noe særlig da. Prøvesmakte litt i går,
og det smakte veldig flatt, kunne ikke kjenne noe tegn til kullsyre.

Takker så mye for alle svar
 
Satte mitt første brygg for et par måneder siden, og hadde samme problemet med kodens som følge av dårlig tørking. For min del ser det ikke ut til at det har hatt noe å si for ølen, som nå er borte vekke :)
 
Har nok forhåpentlig ikke noe betydning for ølet. Men blir nok å ta turen til Ikea å kjøpe en slik trekkspill knagg snart,
så blir det nok lettere å tørke flasker. ;)
 
Tilbake
Topp