Store mengder malt i BB30

Hei,

nybegynner søker råd blant de rutinerte!

Vi har laget et par brygg med vår BB30 og har god erfaring med det. Det har så langt vært en IPA og en Wit.

Nå tenkte vi derimot å lage en Andrimme Barley Wine... denne: http://www.bryggselv.no/products/andrimne-barley-wine-amerikansk-versjon-allgrain-olsett-25l
Det jeg ser er at i dette settet er det 12 kg malt. Hvordan skal vi få til det? De settene vi har laget før har kun vært 4-6 kg... og da har silkaret vært "fullt".

Hvordan skal vi da få stappet ned 12 kg?? Må man gjøre det i flere runder? Meske malten i to runder for deretter å samle all vørter i kokeren til slutt?

Takknemlig for tips!

-Ingo
 
Heisann,

Jeg kan med en gang si at det å stappe 12kg malt i maltrøret til BB30 ikke er mulig.
Etter å ha brygget en del har jeg funnet makskapasitet på 7,5kg malt. Og da er det helt fullt.

Men, det betyr ikke at alt håp er ute. Du må bare forberede deg på en litt lengre bryggedag enn normalt.
Du må foreta deg en dobbeltmesking. Noe også speideleiere også må gjøre av og til dersom de skal brygge stort.

Jeg har desverre ingen erfaring med dobbeltmesking på BB30, enda. Men jeg antar at du i første omgang mesker som normalt.
Etter første mesking er ferdig kan du øke sirkulere noe med vørteren og så ta opp maltrøret og la det renne av seg.
Når det ikke drypper lengre dumper du mesken og heller i resten av malten.
Så begynner du en ny meskeprosess i den vørteren du nettopp har laget. Det blir en skikkelig kraftig og søt meske.
Jeg vil anta at effektiviteten vil blir noe lav.

Om man skal skylle noe av første mesken vet jeg ikke. Kansje andre kan hjelpe bedre med det spørsmålet :)
 
Du kan meske halvparten om gangen, ta vare på vørteren fra første mesking i ekstern beholder og koke saman med vørteren fra andre mesking.

Ellers kan du bruke denne oppskriften http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1807.0.html og erstatte noko meir av basismalten med DME. Er vel ikkje heilt samme oppskrifta som den amerikanske varianten men det kan kansje Gahr belyse om han les denne tråden?
 
Har hatt 7 kg som maks i silkaret, hvordan ble det med 7,5 kg? Sitter og regner meg frem til hvordan jeg skal klare å brygge en imp. stout i BB30, men ser at å bruke mindre enn 7,5 kg er lite hensiktsmessig.
 
Hei,
her har vi skrevet om hvordan å dobbeltmeske med BB30: http://www.olbrygging.no/butikk/barley-wine.html
 
Ligger litt info under barleywine ølsettet deres.

Hvordan dobbeltmeske med Beer Brew 30?

En tar ca halvparten av malten og mesker og vasker ut på vanlig vis med denne uten å helle vann over på slutten når silkorgen er hevet opp.
Dernest hiver en den mesken som er i silkogen og fyller den opp med resten av malten. Bruk da den vørteren som er i BB30 som vann for denne nye mesken.
Pass på å ha riktig temperatur slik at du mesker inn på ca 65 grader. Når denne har mesket ferdig og sirkuleringen er over så heiser du denne opp og lar den renne fra seg. Hell så over så mye kokende vann at det kun blir ca 17-18 liter igjen i gryta.

Kok så opp og ha i sukkeret siste 15 min av kokingen.

Avslutt på vanlig vis.
 
Glimrende. Da er det bare å prøve denne fremgangsmåten. Bør det utmeskes etter første mesking?
 
KimM skrev:
Glimrende. Da er det bare å prøve denne fremgangsmåten. Bør det utmeskes etter første mesking?

Jeg har lest at utmesk gjøres for å sørge for bedre gjennomrenning under skylling og for å "låse sukkerprofilen". Dermed vil det vel ikke vært noe stort poeng i utmesk hvis du ikke skal skylle?
 
Aleksander_B skrev:
Heisann,

Jeg kan med en gang si at det å stappe 12kg malt i maltrøret til BB30 ikke er mulig.
Etter å ha brygget en del har jeg funnet makskapasitet på 7,5kg malt. Og da er det helt fullt.

hvor mye vann mesker du med når du har så mye malt i ? regner med at dersom jeg har for lite vann vil vannet ikke dekke alt malten, og dersom jeg har i for mye vann vil det kanskje renne over dersom jeg hiver oppi 7.5 kg malt
 
Brygget et brygg med 7 kg. Jeg måtte da røre godt til bunn flere ganger under mesking da det ble ganske så kompakt i bunnen på siltønna. Sikrulering av vørter går også mye treigere. Må røre opp bunnen før jeg sirkulerer manuelt.
Mesket inn med 23 liter. Men det går helt fint. Traff OG spot on i følge oppskrivft.  Endel røring og kjærlighet fra sleiva, så er alt mulig :ilike:

Skal sette syv kg nå til uka. Da går jeg for 24l til innmesk.
 
Hvor høyt utbytte får man ved å benytte denne fremgangsmåten for dobbeltmesking?
Vil man ikke i teorien får høyere effektivitet dersom man mesker med nytt vann på 2 mesking. Eventuelt kan man jo skylle etter første mesking og meske med vørteren fra første mesking. Men det blir kanskje alt for mye stress å koke ned overskuddsvann fra vørteren?
 
Tilbake
Topp