Størrelse på blow off slange?

Hei.

Atter en gang har jeg alt for mye øl til gjæring i et 30 liters spann, og veit at det blir søl og gris etter noen dagers gjæring. ;D

Denne gangen forsøker jeg med slange for første gang, men lurer på om det har noen betydning at silikonslangen kun har en innerdiameter på 8mm? (bedre å spørre èn gang for mye ;) )

Passet perfekt i gummiproppen til gjærlåsen.


Ser oppsettet greit ut?
 

Vedlegg

  • blow off.jpg
    blow off.jpg
    295,6 KB · Sett: 234
8 mm er litt tynt kanskje...
Jeg har innerdiameter på 12, og det går bra, må vente og se, uansett bedre enn gjærlås (jeg har kastet mine)
Får vente og se, ellers kan du jo vippe løs lokket under verste stormgjæringen.
Jeg ser du gjærer i kjøleskap, slik som meg, og jeg pleier å holde temperaturen på lavest mulig nivå under stormgjæringen, og har da litt headspace på 28 liter i et 32 liter spann.
 
Ok, da er det bare å smøre seg med tålmodig og satse på at det går greit. :)
De tre siste batchene har endt opp med bytte av både lokk og gjærlås, samt masse vask.

Ser forøvrig at Bryggselv har spann på 33 liter, og de burde kanskje funke bedre enn Europris spann på batcher i str. orden 26-27 liter?
Det er forresten ikke et kjøleskap, men en kald kjellerbod :) Holder jevnt 16-17 grader på denne tiden av året og det funker vel fint med US-05.

Takker for svar!
 
Sørg for at slangen sitter godt. Prøvde å teipe på ein slange som nødløsning etter at det hadde gjæra utover gulvet, og det holdt i nokre timar. Så klarte trykket/væska å komme under teipen, og det blei gris igjen. Så lenge det sitter godt, bør det gå bra.
 
Tilbake
Topp