Strøm til 50L

Det er ikke så veldig stor prisforskjell mellom 20L og 50L. Og med 50L (og kort maltrør), så kan man fortsatt brygge 20L.
 
kan noen si hvorfor folk angrer så mye på at de gikk for 20l. er ikke denne nok til å lage en ganske grei batch ?
det kommer an på mange ting, men særlig 1: hvor ofte man får lov til å brygge av koner etc, 2: hvor mange som skal dele på brygget, 3: hvor mye man drikker, 4: hvor mye man pleier å gi bort av hjemmebrygg.
Vi er to som brygger sammen på utstyr som gir ca 75l ferdig øl per batch. det er ikke for mye med tanke på de punktene over. men da har jeg hatt mulighet til å gi bort/ servere andre 2/3 av juleølet uten å gå helt tom.

sist bryggerdag ble det tre brygg. en ale som ble fort ferdig, en julelager som akkurat ble ferdig til jul, og en bock som kan flaskes til våren. Neste runde blir i februar en gang, og da er planen å dekke opp for sommeren.
 
ok så vist man er villig til å brygge en del ganger så er det ikke noe stort problem med 20l. jeg tenker at jeg har lyst å prøve mange forskjellige oppskrifter uansett. ? og en 20l batch passer vel fint til ett standard gjæringskar ?
 
20 passer fint til vanlig kar, ja. Maltrøret i 20L har kapasitet på 6-6,5 kg. Så du kan ikke brygge oppskrifter som er større enn dette.

På 50L kan du bruke 13 kg malt, og koke vørteren ekstra lenge f.eks., hvis man vil lage en Barleywine eller andre, store øl.
Skal man gjøre tilsvarende med 20L, så må man enten dobbeltmeske og/eller bruke maltekstrakt i tillegg.
 
Jeg er veldig fornøyd med min 20L. Jeg foretrekker å brygge alene, batchene blir akkurat passe store og apparatet har en størrelse som gjør det lett å lempe inn og ut av dører/vaskerom/bryggerom etc.

Det eneste negative er at det blir mindre batcher av de store ølene, dersom man ikke gjør tiltak (dobbeltmesk, DME).
 
kan man ikke bare lage mindre ?

Du er avhengig av å ha nok vann i Speidelen til at pumpen klarer å presse det opp igjennom maltrøret, slik at det flyter over og faller ned igjen i bunnen av kjelen. Så tror det er ganske problematisk å lage mindre enn 20L på 20L-versjonen. Merk "tror". Jeg kan ikke gå god for dette, da jeg ikke har prøvd.
 
Det er jo en prosess å brygge på det store anlegget. Og i forhold til det den tråden her startet med, tilgang på nok strøm.... elektrisk fyrt tokarssystem (tre) krever logistikk også med tanke på strøm. Med 5,4kw i kokekaret, 3.5kw i meskekaret og en 2kw kokeplate for skyllevann blir det mye skjøteledninger herfra og derfra... men så kan vi starte å meske 2. Batch mens første koker da. Og lage MASSE deilig øl.
 
kan noen si hvorfor folk angrer så mye på at de gikk for 20l. er ikke denne nok til å lage en ganske grei batch ?

1. Man får gjerne besøk når en har øl på tapp
2. Å brygge alene kan være litt kjipt i lengden, og det er ikke uvanlig at en venn eller flere også blir med på moroa. Dermed må du ha økt kapasitet.
3. Det tar like lang tid og like mye gris å lage 50 l som 25 l.

Med vennlig hilsen en vel besøkt men ensom brygger med 25 liter kapasitet :p
 
Økte muligheter for marginal prisøkning er nok greia. Jeg ville hatt med kort maltrør. Med kort maltrør får du mer effekt og liter, raskere oppvarming, antagelig lettere å få god kok ved høy temperaturforskjell.

50 liter for muligheten for 2fat som er bedre deling. Å dele opp ting 12 liters fat er litt uaktuelt så da blir det fort flasker. Flasker er kjipt.
 
Men såkalt dobbeltmesking vil det si og bare gjøre prosessen 2 ganger å hive det over på gjæringsdunken 2 ganger etter hverandre. jeg syns forsovet at prisforskjellen er litt mer enn marginal. vi er flere som går i lag da, men det er jo tross alt over 6-7000 i forskjell.
 
Tror prisforskjellen faktisk har økt. Lurer på om prisene var12500/16000 da jeg kjøpte pluss da tingene som er likt (fatanlegg, kjøler gjæringsdunker osv) som gjør at jeg ihvertfall bikket 20k. Alt annet er enkelt å oppgradere men hovedenheten låser man seg tross alt endel til. Er jo en speidel sjelden en grunn for å oppgradere den.

Prisforskjell på 7k er endel mer enig i den.

Dobbeltmesk vil si at du masker to ganger. Stort sett fordi du ikke har plass til nok malt. Skal du ha en oppskrift som krever 7kg malt må du enten erstatte en drøy kg malt med f.eks. dme eller meske en runde med f.eks. 4kg, skulle, gjerne malt. Starte på nytt (samme vann) meske med resten. Man kan da f.eks. også bare ta ut den delte kg. Og meske en runde med 6 kg, og en til med 6kg hvor 1 kg er fjernet. Har bare gjort det en gang selv. Blir nok dme neste gang behovet melder seg.
 
Hvilket øl typer gjelder dette litt bedre forklart for en som ikke er en super kjenner på øl enda .
barleywine, imperial stout, belgiske tripple/quadrupple osv, eller rett og slett de ølla som krever høyere OG enn du har plass til å meske, og du skal ha full batch til kok. Hittil har ikke vi hatt behov for å dobbeltmeske, men skal jeg opp på OG over 1.080 med 90 liter til koking må jeg nok det. (Men først må jeg finne øvre grense for enkelmesk for utstyret vårt. Hittil er det største øllet 1.074, men da hadde vi fortsatt noen kilo malt å gå på)
 
men når det gjelder 20l versjonen om jeg vil lage en øl med høyere og kan jeg ikke lage 2 batcher med tilsvarende mindre volum. jeg antar at jeg ikke kan dele den direkte i 2 men at jeg må avpasse volumet og ingridiensene på en måte at jeg kansje sitter med mer enn 20 l og at noen kan gå i vasken. vist jeg ikke har plass til det på dunk/fat. men hovedminuset er at jeg må meske 2 ganger etter hverandre ? eller er det for lang tid mellom meskingen til at du kan blande de ?
 
Tilbake
Topp