"Stuck" mesk

Brukte min oppgraderte BB30 v2 idag men maltrøret stettet seg helle tiden :( da måtte jeg ha sirkulasjonspumpen utenfor røret 80% av tiden for å passe på temperaturen (bruker pid/pt100) og måtte rør i malt gjennom sparging for å få det ut.

Det var kun 6kg Pale ale malt, ikke noe annet.

Pluss pumpen til bb30 fungerte dårlig siden filteret tettet seg også.

Har noen tips?
 
Ja, mengde var ikke problemet, kanskje malinggrad da, det var butikken som malte det. Brygge dagen var veldig lenge, siste gangen det var så lenge var når jeg brygget en Gresskar øl siden det hadde gresskar opp i mesken, men dette vist jeg kommet til å ser men kun pale ale var irriterende.
Tre skje med lang skaft brukte jeg idag selvfølgelig men da ble worten ikke så klar til slutt :/
 
Sist redigert:
Prøvde du å justere ned flowen på pumpa? Har opplevd at for høy flow har resultert i stuckmash.

Sendt fra min HTC One
 
Har du ventil på utløpssiden av pumpa?
Når du begynner sirkulering, åpne ventilen på utløpssiden så åpne ventilen på kjelen, da fylles pumpa. Så stenger du utløpsventilen og så starter du pumpa. Åpne så ventilen på utløpssiden forsiktig få å starte sirkuleringen. Dette minsker risikoen for at du får kraftig sjokk/sug I mesken, som igjen kan medføre stuck mash....
 
Jeg har en rett etter pumpen, dette var sist allerede justert halv stengt men etter vært åpen fullt siden pumpen var ganske tett.
Skal prøve metoden din neste gang :)
 
Jeg har en rett etter pumpen, dette var sist allerede justert halv stengt men etter vært åpen fullt siden pumpen var ganske tett.
Skal prøve metoden din neste gang :)
Ja det er problemet med disse mikropumpene; et par skallbiter og de går tett. Antar at du har åpnet pumpa og gjort den skikkelig rein, for disse skallene er nesten umulig å få ut med vanlig vask uten å åpne...
 
Skal gjøre det nå faktisk :)
Jeg har den beer brew pumpe, og å kjøre den uten filteret på er sikkert ikke anbefalt eller?
 
Snakket med butikken I går om malingsgraden, de sa at de har en separat kvern til BB, så neste gang er det bare å si I fra først :)
 
Min erfaring er at den høye smale BB'en er superfølsom på temperatur for at skylling skal funke.
Tips: Ved lav temperatur i mesken midt i maltrøret er sirkulasjonen elendig, og det har sikkert med at sukkeret ikke er varmt nok. Sørg for at det er nok vann til at det går godt opp på sidene av maltrøret slik at en får god varmeoverføring. Ta utmesk til ca 75 C før du løfter maltrøret. Start gjerne temp øking etter en halvtime mesking (synes å huske at @Hans Einar starte temp øking etter bare 15 min men det har jeg ikke testa).
 
Har nå brukt BB pumpa på ca 30 brygg uten filter, funker fint ennå!

bb30 pumpa og filter blir tette ved å bruke bb30 instillingen på bryggselv, å måte kjøpe maltmølle nå, synes jeg blir litt mye, sånn med tanke på at det meste i bb30 har blitt bytta, måtte bytte ut refraktometeret, som holdt ut i 6 brygg :( ikke verdt det gutta ned i Grimstad tar
 
Brukte min oppgraderte BB30 v2 idag men maltrøret stettet seg helle tiden :( da måtte jeg ha sirkulasjonspumpen utenfor røret 80% av tiden for å passe på temperaturen (bruker pid/pt100) og måtte rør i malt gjennom sparging for å få det ut.

Det var kun 6kg Pale ale malt, ikke noe annet.

Pluss pumpen til bb30 fungerte dårlig siden filteret tettet seg også.

Har noen tips?
Det filteret som fulgte med BB-pumpe introduserte jeg for søppelkassen midt i mitt første brygg med den. Funker som jernet uten filter.


bb30 pumpa og filter blir tette ved å bruke bb30 instillingen på bryggselv, å måte kjøpe maltmølle nå, synes jeg blir litt mye, sånn med tanke på at det meste i bb30 har blitt bytta, måtte bytte ut refraktometeret, som holdt ut i 6 brygg :( ikke verdt det gutta ned i Grimstad tar

Hvordan ble refraktometeret ødelagt?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp