Sukker for å øke OG i øl

Jeg driver egentlig å forsker litt på hvor mye brygg jeg klarer å dra ut av min GF G30.
Jeg har klart å brygge konsentrat som deretter vannes ut i min Fermzilla.
Totalt gjæringsvolum blir ca 40 liter, og det passer jo bra til to 19l corny.

Minuset er at selv om øllet smaker kjempebra og slik det skal, men det blir jo noe svakt (4,5%) for noen typer.
Så da tenkte jeg å f.eks koke opp 1kg sukkerlake som tilsettes i fermzillaen etter at hovedgjæringen er ferdig.
Da kan jeg kanskje få ca 6% på ølla.

Jeg har lest at rent sukker er 100% utgjærbart, og etterlater ingen usmaker. Derav burde det gå fint, men det er jo kjekt å sjekke om noen andre her inne har erfaring med å tilsette sukker for å dra opp % i ølla...? Funker det bra?
 
Flytende ekstakt er vel og et alternativ. Brew(Beer) Enhancer er vel en spraymalt/sukker blanding.
 
Takker for svar.

Har registrert at det er en slags konsensus om at man ikke skal bruke rent sukker.
Men samtidig er rent sukker 100% utgjærbart, så dvs at det egentlig ikke skal kunne tilføre noen smak. Er det da gjæren som tilfører biprodukter som ikke er så bra?

Mengden sukker i mitt tilfelle er kanskje 1kg sukker, og 8,5 kg malt..

Er det noen som faktisk har erfart problemer med sukker selv?
Dvs ikke bare har hørt fra andre at det ikke er så bra.

Man bruker jo rent sukker til å karbonere på flasker, selv om dette selvsagt er i litt mindre mengder..
 
Takker for svar.

Har registrert at det er en slags konsensus om at man ikke skal bruke rent sukker.
Men samtidig er rent sukker 100% utgjærbart, så dvs at det egentlig ikke skal kunne tilføre noen smak. Er det da gjæren som tilfører biprodukter som ikke er så bra?

Mengden sukker i mitt tilfelle er kanskje 1kg sukker, og 8,5 kg malt..

Er det noen som faktisk har erfart problemer med sukker selv?
Dvs ikke bare har hørt fra andre at det ikke er så bra.

Man bruker jo rent sukker til å karbonere på flasker, selv om dette selvsagt er i litt mindre mengder..
Sukker er vanlig i en mengde øltyper, og det spiller ingen rolle om du bruker vanlig sukker (sukrose) eller druesukker (dextrose). Det har ingen negative effekter i form av usmaker å bruke det, men du får et øl som er "tørrere" og har mindre smak enn om du hadde brukt malt i stedet - som @loebrygg sier.

Er det bare alkoholen du er ute etter, er det helt greit å bruke det, men hvis det er smaksfylden i et sterkere øl du er ute etter, er det ingen vits. Maltekstrakt - tørr eller flytende - er da det eneste alternativet.
 
Det var sånn sett det jeg trodde.

Utgangspunktet er at jeg har et øl med smaksprofilen av malt som jeg ønsker, men det er bare alkoholnivået som er litt for lavt..
 
Takker for svar.

Har registrert at det er en slags konsensus om at man ikke skal bruke rent sukker.
Men samtidig er rent sukker 100% utgjærbart, så dvs at det egentlig ikke skal kunne tilføre noen smak. Er det da gjæren som tilfører biprodukter som ikke er så bra?

Mengden sukker i mitt tilfelle er kanskje 1kg sukker, og 8,5 kg malt..

Er det noen som faktisk har erfart problemer med sukker selv?
Dvs ikke bare har hørt fra andre at det ikke er så bra.

Man bruker jo rent sukker til å karbonere på flasker, selv om dette selvsagt er i litt mindre mengder..

Sukker lager absolutt bismak, smaken av hjemmebrendt, hvor grensen går i % vet jeg ikke men at 50% lager en tydelig/ekstrem HB smak.
Til jul for en stund siden var jeg innom et bryggeri som tydelig hadde brukt for mye sukker i juleølet, traff ingen av bryggerne men kunne fortelle de som ikke hadde smakt HB at dette ølet ville fortelle dem hvordan HB s maker :)
 
Sukker brukes for å få et tørrere øl, f. eks i Double IPAs. @loebrygg har vel uttalt at grensen bør være 5% av gristen. Jeg har prøvd meg med 8% Demerara i min Pliny the Elder klone med godt resultat.
 
Neida, du kan godt bruke mer, men jeg liker ikke bruke mer enn 10% i tripel
Grunnen til at jeg ikke ville bruke mer enn 5% sist var som jeg nevnte over at jeg ikke vil det skulle gå for mye på bekostning av malten
 
Neida, du kan godt bruke mer, men jeg liker ikke bruke mer enn 10% i tripel
Grunnen til at jeg ikke ville bruke mer enn 5% sist var som jeg nevnte over at jeg ikke vil det skulle gå for mye på bekostning av malten
Huff, alltid farlig å sitere folk etter hukommelsen ;)
 
Sist redigert:
Du vil med 100% sikkerhet oppleve at ølet blir annerledes, og mest sannsynlig ikke til det gode hvis du bruker masse sukker. Men selvsagt, det er smak og behag. Nå ønsker du jo å bumper bare fra 4.6 til 6 dog.

Potensiell produksjon av uønskede fuselalkoholer ligger jo på lur her som ei gjedde i sivet. Du vil også få et tynnere øl.

Hvis du ser bort fra typiske ølstiler som belgiske hvor de gjerne tilsetter sukker, så kommer alkoholen ofte fra malt.

Mer malt = mer kropp og smak som balanserer mot alkoholen. Det finnes jo også sukkertyper som også bidrar med smak, melasse f.eks.

Selv så klarer jeg ikke å drikke sterke belgiske pga fuselen og etanolen som jeg synes er too much ifht smaken og kroppen man får fra maltet. Ubalansert i min gane.

Hvis jeg ikke er helt på bærtur, så finn frem en halvliter øl og tilsett 0.2 dl 40% sprit så er du på rundt 6% og smak på det.
 
Du vil med 100% sikkerhet oppleve at ølet blir annerledes, og mest sannsynlig ikke til det gode hvis du bruker masse sukker. Men selvsagt, det er smak og behag. Nå ønsker du jo å bumper bare fra 4.6 til 6 dog.

Potensiell produksjon av uønskede fuselalkoholer ligger jo på lur her som ei gjedde i sivet. Du vil også få et tynnere øl.

Hvis du ser bort fra typiske ølstiler som belgiske hvor de gjerne tilsetter sukker, så kommer alkoholen ofte fra malt.

Mer malt = mer kropp og smak som balanserer mot alkoholen. Det finnes jo også sukkertyper som også bidrar med smak, melasse f.eks.

Selv så klarer jeg ikke å drikke sterke belgiske pga fuselen og etanolen som jeg synes er too much ifht smaken og kroppen man får fra maltet. Ubalansert i min gane.

Hvis jeg ikke er helt på bærtur, så finn frem en halvliter øl og tilsett 0.2 dl 40% sprit så er du på rundt 6% og smak på det.

Hjemmebrendt HB, Miguel
, det nytter ikke med vodka for da får du ikke med all fusel det blir av sukker.
 
Mener dere at sukker gir fusel, mens ris/mais ikke gjør det?
Har brygget endel int pilsner (gjestell) med ris, og brukt sukker i ipa, men kan ikke si at jeg har merket noe til fusel …
Kanskje bortsett fra i nettopp belgisk dubbel/tripel …?
 
Hmmm, blir interessant å prøve ihvertfall. Og spesielt om trykkgjæring på 1 bar vil undertrykke eventuell fusel-produksjon.

Må jo bare si at trykkgjæring utelukkende har imponert frem til nå.. skal aldri tilbake til de gamle gjæringskarene..
 
Tilbake
Topp