Surøl og rengjøring

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Tappet to surøl i dag. Det første er en KölschFantôme med dregs fra den siste. Den gikk på fat etter modning på glassballong i et halvt år. Den andre er en ferdiggjæret PaleAle med dregs fra Tilquin (torsdagsdrikking 27/10) som nå er racket over på sekundærkar i glass, og skal 'glemmes' i minst et halvt år.
MEN - så var det rengjøring...
Har kjørt vanlig rengjøring og deretter StarSan, men følte en liten uro i kroppen, og kokte derfor opp en kjele med vann, og droppet vitale deler oppi. Spesielt deler med krinker og kroker som er vanskelig for base/syre-vask å komme til på. Delene er i plast, ellers hadde jeg stekt dem ovnen på 200 grader i en time...
Bruker bare små glassballonger til surøl, siden de er enkle å rengjøre, og kan tas i ovnen ved behov.
Hva gjør dere?

Droppet også tappestaven oppi, selv om den ikke har vært brukt til surøl... og der dukket det opp tre malt-korn-skall opp ...
0c7a94e6917f4786b3c217788fec99b7.jpg

Har eget sett med all plast til sur/funky øl. Ikke verdt å sjanse med å blande. Har fire sånne PET-"flasker" fra bryggselv som er dedikert freaky shit, pluss en egen flaskebøtte med egen flaskestav og hevert. Bruker av og til samme PBW-vann til mer enn ett gjæringskar, men aldri på tvers av "clean" og "funky" utstyr. Gotta keep 'em separated.

Holder to separate sett. Ikke så redd bakteria som jeg er redd at brett skal kunne lure seg unna rengjøring. Spesiellt nervøs for ting som kan være vanskelig så få sikkerlig ren som autohevert og flasketappestav.

Jeg fyller opp med lunkent vann, oppvaskmiddel fra europris og en dash (5cl?) med klor. Dette står gjerne en uke eller to. For gjenstridig møkk har jeg også en del kaustisk soda.

Det ser ut til å bli rent og jeg kan egentlig ikke si at jeg merker andre usmaker enn de som skal være der. :)

Hvis man er ekstra paranoid er det vel mulig å bruke Virkon S etter vasking for å drepe alt. Vet ikke om det er noen som har erfaring med dette men står at det dreper bakterier,sopp og virus. Godkjent for å motvirke fuleinfuensa så burde være effektivt.

Har brukt dette når jeg har tatt en ekstra grundig vask av bryggerommet.

Bruker virkon S i birøkt for å desinfisere.Sterke saker som er godkjent av mattilsynet,må skylles gått etter bruk.

Jeg fyller opp med lunkent vann, oppvaskmiddel fra europris og en dash (5cl?) med klor. Dette står gjerne en uke eller to. For gjenstridig møkk har jeg også en del kaustisk soda.

Det ser ut til å bli rent og jeg kan egentlig ikke si at jeg merker andre usmaker enn de som skal være der. :)
Jeg ville vært forsiktig med å blande klorin med andre vaskemiddel enn grønnsåpe. Det kan da danne seg klorgass som er veldig helseskadelig (les: dødelig).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ville vært forsiktig med å blande klorin med andre vaskemiddel enn grønnsåpe. Det kan da danne seg klorgass som er veldig helseskadelig (les: dødelig).

Jada. Jeg er fullstendig klar over det. Og jeg kan nok kjemi til ikke å blande syrer og klor. Og jeg vet hvordan klorgass ser ut.

Brygging er jevnt over farlig. 120 liter kokende vørter er overhodet ikke ufarlig. Og 50 liter RIS er rimelig skumle saker. :)

Jada. Jeg er fullstendig klar over det. Og jeg kan nok kjemi til ikke å blande syrer og klor. Og jeg vet hvordan klorgass ser ut.

Brygging er jevnt over farlig. 120 liter kokende vørter er overhodet ikke ufarlig. Og 50 liter RIS er rimelig skumle saker. :)

Jeg var litt kjapp og leste oppvaskMASKINmiddel og ikke oppvaskmiddel, så den er nok ganske trygg den blandingen der. Tror for øvrig vask med en sterk base som PBW eller kaustisk soda før skylling, og så vaske med syre som StarSan vil ta det meste av bakterier og gjærsporer.

Oppvaskmaskinmiddel og klor er helt OK. Det er veldig basisk, pH under 10.

Hevert (pupetypen) allefall de jeg har funnet i butikker i Norge plager meg. Vanskelig å rengjøre da man ikke kan plukke den helt i stykker + har brukt vell mange på for kort tid. Kjøpe et par av disse http://www.northernbrewer.com/fermenters-favorites-rack-magic-siphon for test og kan bare anbefale de. Kan plukkes helt i stykker og vaskemannen i meg blir veldig glad. Ville bare dele min erfaring.

Er ikke dette samme type ("autohevert") som f.eks. BryggSelv selger?
https://www.bryggselv.no/annet/400048/hevert-m-pumpe-stor

Ligner i hvert fall :)

Den ligner, men kan skrus helt fra hverandre for bedre rengjøring. Hadde jeg ikke nettopp kjøpt ny hevert, så skal man ikke se bort ifra at jeg hadde trykt kjøp på denne

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

New Hva var din erfaring med å bestille denne ift frakt og toll?

Plukket den opp da jeg sist var innom USA så vet ikke.

Er ikke dette samme type ("autohevert") som f.eks. BryggSelv selger?

Nei, den der er den "vanlige" man finner. I tillegg til å være vanskelig å få betryggende rene så blir de fort litt bøyd og/eller begynner å suge luft og det er ikke bra under flasking for å si det mildt. Sistnevnte har vært den vanlige grunnen til jeg har kastet og kjøpt nytt litt for ofte.

Hva gjør dere?

Jeg rengjør som vanlig med PWB, eller bare varmt vann.

Deretter bruker jeg klor. I Corneliusfatene begrenser jeg kontakttiden med klor til maks 5-10 min.

Tilslutt skyller jeg grundig, og bruker selvfølgelig StarSan.

Jeg bruker heverter, gjæringskar og Corneliusfat om hverandre til øl med brett og bakterier, og til "vanlig" øl.

Unntaket når det gjelder klor er eikefat. De klorer jeg ikke.

Tilbake
Topp