Svarstad Ølbryggerlaug

Takk for det! Gleder meg sykt til å bli ferdig, hver kveld og alle helger tilbringes der nede nå, så det er ei inne i huset som også ser fram til at prosjektet snart er i havn ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Har hun enda ikke skjønt at du praktisk talt sikkert kommer til å flytte inn der når det er ferdig?

@glennrlie. Jeg tror du har en feil i kalkulatoren for beregning av brygghuseffektivitet. Slik den er nå, kan du få følgende situasjon: Person A er en slask som slurver med røring og skylling og aldri helt treffer tallene når han brygger. En dag er han heldig og får 25 liter til gjæring med en SG på 1.048 fra 5,4 kilo malt. Han hadde bare beregnet å få 20 liter, så i følge din kalkulator har han en brygghuseffektivitet på hele 92%. Person B er veldig nøye og treffer tallene sine hver gang. Han bruker 5,4 kilo malt og ender som planlagt opp med 25 liter til gjæring med SG 1.048. Han har en brygghuseffektivitet på 74% ifølge din kalkulator.

Feilen ligger nok i din tolkning av definisjonen av brygghuseffektivitet hos brewersfriend.com. Den er slik:

(Measured points * Actual volume) / (Potential points * Target volume)

Target volume er ikke det samme som planlagt volum i kalkulatoren din. Target volume angir det volumet vørter den potensielle SG er beregnet i. Eller sagt på en like knotete måte: Potential points beregnes på samme nettside med denne formelen:

(Grain points * pounds of grain) / volume in gallons = extract potential.

Det er "volume in gallons" i denne formelen som skal mates inn i formelen for brygghuseffektivitet som "Target volume". Når brukerne av kalkulatoren kan manipulere denne verdien, blir resultatet feil.

Dette har du helt sikkert rett i, uklart hvordan jeg har klart å slurve så meget. Skal få rettet opp i det ved ledige stunder..

Dette har du helt sikkert rett i, uklart hvordan jeg har klart å slurve så meget. Skal få rettet opp i det ved ledige stunder..

... rett etter at du har lagt inn noen nye bilder på bryggerlauget! Er spent på resultatet av byggingen. :)

Gjenstår litt interiørinnkjøp som av økonomiske årsaker må avvente litt, men får bruke den en har inntil videre slik at bryggingen kan gjenopptas ASAP :)

Den effektregulatoren du bruker til elementet i kokekjelen. Ser på bilde på ebay at det er laget hull til 2 knotter. Hvordan funker de? det er ikke bilde av knottene men de følger med?

Siden du har gått over til strømm, bruker du gassblusset?

Bildet bedrar! :) De "hullene" er egentlig trykknapper som du justerer pådrag fra 0-100 med :)

Gassblusset er solgt så det brukes ikke lengre nei :p Har ennå ikke fått bestilt element til 30 gallon-kjelen, men bruker 50-literskjelen inntil videre.

Bildet bedrar! :) De "hullene" er egentlig trykknapper som du justerer pådrag fra 0-100 med :)

Gassblusset er solgt så det brukes ikke lengre nei :p Har ennå ikke fått bestilt element til 30 gallon-kjelen, men bruker 50-literskjelen inntil videre.
aaah, I see.
Monterte du i plastboks fra claes som ofte blir brukt til stc-1000 eller har du tips til boks?
Du monterte sikkert kjøleribba på utsiden av boksen?

Jepp, var en boks fra Biltema/Clas som jeg hadde liggende. Skar hull til kjøleribba, slik at mesteparten av denne er på utsiden av boksen, festet til boksen med 2 skruer. Ble ikke heeeeelt estetisk bra, men det funker fint, og på en times kok var ikke kjøleribba varmere enn at det gikk helt fint med boksen :)

Jepp, var en boks fra Biltema/Clas som jeg hadde liggende. Skar hull til kjøleribba, slik at mesteparten av denne er på utsiden av boksen, festet til boksen med 2 skruer. Ble ikke heeeeelt estetisk bra, men det funker fint, og på en times kok var ikke kjøleribba varmere enn at det gikk helt fint med boksen :)
Flott. Takker.

Tilbake
Topp