Tappetårn utenfor kjølerom

Jeg er i ferd med å bygge hus, hvor jeg bl.a. har avsatt plass til et stort vaskerom/bryggeri og et kjølerom. Jeg planlegger å ha en gjennomgang i veggen på kjølerommet slik at jeg kan ha fatene stående innenfor og fire tappekraner utenfor. Er det noen som har erfaringer med slike løsninger?
Morebeer har et tappetårn som ser bra ut: http://morebeer.com/view_product/16310/  til en pris på $ 345. Noen erfaringer med dette eller liknende?
Hvilke dimensjoner bør en bruke på slangene, og hvor lange bør de være for å unngå for mye skum? Jeg har tenkt å kjøpe en kobling som fordeler CO2 til fire fat samtidig. Bør man ha på konstant gasstrykk med åpen tilførsel, eller skru av mellom hver gang? Jeg har vært plaget av en del lekkasjer i det siste, så det siste er jeg litt tvilende til...
 
Hei! Det høres meget fornuftig ut! Espen har gjort lignende med nytt hus (bortsett fra det med tappetårnet) og det er bare ypperlig å ha som aktiv hjemmebrygger. Bare vær obs for å ha all strøm, vann, fukttålende ventilasjon og sluk på fornuftige steder i fornuftig antall, da vil det gå kjempebra.

Så over til tappeanlegget. Det kommer litt an på hvor langt unna veggen til kjølerommet du skal ha tappetårnet stående. Dersom den praktisk er skrudd til veggen, så vil du trolig ikke ha bruk for å ha en kjøleledning som følger de fire ølslangene. Litt isolasjon rundt slangene (også på innsiden til tappeanlegget der de fire kranene er montert) og hyppig øltapping vil holde, slik at ølet ikke blir dårlig i ølslangene pga romtemperaturens innvirkning.

Skal du derimot ha tappetårnet lengre bort så anbefaler jeg å kjøle ølslangene med en kjøleledning. Siden du har et kjølerom, så vil en mulig løsning være å la to ekstra ølslanger gå samme vei som de 4 vanlige, med den forskjellen at du kobler de to ekstra til hverandre der de møtes i tappetårnet, som en sløyfe. Så kan du ha et ikke-isolert reservoir med (kjøle)vann stående inne på kjølerommet og en liten (men kraftig nok) (akvariums)pumpe for å pumpe kjølevannet inn i den ene slangen, som så 'snur' inne i tappetårnet og renner tilbake gjennom den andre slangen og så ut i reservoiret igjen. Er reservoiret stort nok så vil kjølevannet holdes kaldt av omgivelsestemperaturen inne på kjølerommet og det kalde kjølevannet vil holde ølet, som til enhver tid befinner seg i de 4 ølslangene, kaldt og ferskt. Det sier seg selv at man må isolere bunten med øl- og kjøleslangene med ett eller annet og pakke den godt inn med tape slik at det ikke drypper kondensvann underveis. Slike bunter med øllinjer og kjølelinje finnes også fiks-ferdig og kalles bl a for 'Python'. Her selger en amerikansk butikk en bunt med 4 øllinjer, 2 kjølelinjer samt isolasjon til $ 9.73 per fot. En slik linje brukes også hos Oslo Mikrobryggeri, med den forskjellen at reservoiret der er en aktiv kjølt ølkjøler.

Lengde på ølslangene har også mye å si om det blir skummete øl. Slangene må være enten lange eller tynne, men ikke begge deler eller ingen av delene. Tynne slanger yter motstand i likhet med lange slanger. Så det kommer litt an på hvor langt unna tappetårnet ditt skal stå. Jeg har korte slanger på ca 1,2 m og disse er 4 mm i diameter (på innsiden). Jeg mener at slangene gjerne kunne vært lengre, men nå er det bare for sent og det funker forsåvidt ganske bra også. Et annet våpen mot skum kan være å bruke tappekraner med innebygd regulator/kompensator (se den lille duppeditten på siden). Med den kan du bestemme debet til kranen, altså hvor mye øl som flyter gjennom kranen per tidsenhet, når kranen åpnes fullt ut. Med duppeditten justerer man en konisk 'klump' inne i kranen nærmere eller lengre bort fra en konisk utsparing, slik at overgangen mellom øl under trykk til øl i omgivelsestrykk ikke blir for brått og forårsaker masse skum. Funker også nydelig på weizen med mye kullsyre! Jeg må si at det er mange hjemmebryggere som likevel greier å tappe heftig karbonisert øl uten problemer fra tappekraner uten kompensator, så her kommer det også an på ferdigheter  :laugh:.

Sjekk også www.ebay.de for 'schanksäule' eller 'zapfsäule', der finner man til tider gode tappetårn til en rimelig pris (og kortere frakttid).

Når det gjelder å ha en kobling som fordeler CO2, så finnes det flere løsninger. Jeg har for tiden en fordeler som fordeler et konstant gasstrykk (på litt over 1 bar) til begge ølfat samtidig. Dette går bra siden det ikke er noen lekkasjer i systemet. Men er man uheldig og kobler man til et veldig fullt fat som har høy trykk, så kan det hende at det renner øl ut gjennom dets gassledning gjennom gassfordeleren til det andre fatet som har lavere trykk, eller inn i trykkregulatoren. Hos meg har dette alt ført til kjedelige rengjøringer på uønskede tidspunkter. Derfor vil jeg nok anbefale en gassfordeler med ventil som ikke tillater gass eller øl til å kjøre feil vei inn i gassledningen. MoreBeer har denne. Dessuten så kan du skru av gasstilførsel til de fatene som du mistenker for å lekke gass uten at de andre fatene blir berørt. Ellers er det bare lurt å ordne opp i eventuelle lekkasjer for det er fremdeles kipt å ende opp med en gassflaske som har tømt seg altfor tidlig (se også annen tråd om nettopp dette).

Hvis du har flere spørsmål så er det bare å stille dem! Lykke til med tilrettelegging av brygging og tapping nede i ditt fremtidige hus!  :brygging:
 
Hjertelig takk, Eduard, dette var utrolig nyttig!

Jeg planlegger tappetårnet mitt rett utenfor veggen til kjølerommet, men siden de fleste tappetårn med flere kraner er beregnet på å stå på en benk i stedet for å henge på en vegg, vil nok 30-50 cm av slangen være utenfor den kalde sonen. Da kan det jo tenkes at det er fornuftig med en kjølesløyfe slik du beskriver. Jeg skal iallfall huske på å få et strømuttak inne i kjølerommet med tanke på eventuelle akvariepumper. Mener du jeg også bør legge et sluk inn i kjølerommet? Jeg tenkte å plassere corneliusfatene oppe i en eller annen type plastbakker (f.eks. slike som butikkene får levert kjøttvarer i fra slakteriene), slik at eventuelle lekkasjer blir begrenset.

Når deg gjelder lengde på slanger, burde vel 1,5 - 2 meter slange (4mm innvendig) gi tilstrekkelig motstand til å unngå for mye skum. Eller hva tror du?
 
Hei! 1,5 - 2,0 m ville jeg uten problem utføre med 4mm-slanger, det går nok fint!

Når det gjelder sluk så tenkte jeg egentlig på bryggerommet, men et sluk i kjølerommet er sikkert ikke ulemplig heller. For ikke så lenge så gikk en vinballong med vørter/øl i stykker på kjølerommet og det var mye jobb å få tørket opp alt, ifølge Espen. Å plassere fatene oppi bakker er sikkert smart, det blir jo alltids litt søl, spesielt når man kobler på/av et nytt fat.

Når det bare er 30-50 cm av slangen som er utenfor kjølerommet så kan man også velge å kapsle ølslangene inne i et VVS-rør på Ø=5cm og så en datavifte på innsiden av kjølerommet for å blåse kald luft inn i røret. Selv har jeg et tappetårn som i praksis er et metallrør som stikker loddrett opp fra kjøleskapets ovenside, ca 40 cm høyt. Røret har et indre Ø på 5 cm og jeg satser på at kaldluften kommer i berøring med luften i tappetårnet, og det uten vifte. Selv om varm luft stiger opp så virker det som om ølet holder seg relativt kaldt, samt at ølmengden som til enhver tid befinner seg i ølslangen mellom kjøleskapets ovenside og tappekranen bare utgjør ca 1,7 cm[sup]3[/sup], altså 0,34% av en halvliter, altså så lenge ølet ikke blir dårlig så vil det heller ikke påvirke ølets temperatur i glasset noe vesentlig.
 
Hei igjen! Et annet spørsmål gjelder bruk av kjølerommet: Er det fornuftig å oppbevare hel malt i kjølerommet, eller holder det godt nok å ha det i et vanlig kjellerrom som holder 15-20 grader? Jeg ser for meg at det i et kjølerom lett vil oppstå litt kondens og fuktighet. I dag lagrer vi malten vår i en garasje med store variasjoner i temperatur, og med mus som gnager seg inn i sekkene. Ikke bra! Måtte nylig kaste en sekk det var gått mugg i... Dessverre tillater ikke den begrensede plassen i leiligheten bedre lagringsforhold. Men i mitt nye hus, derimot... :) Jeg planlegger et kjølerom på ca 1,7 m2, men jeg kan ikke ta opp all plassen til mine bryggesaker. Så kanskje er det godt nok om maltlageret er i kjellerboden?
 
Jeg ville ikke lagret malt i kjølerommet, det er ganske høy fuktighet der inne. Leste et sted om noen som hadde satt et pepperkakehus i kjølerommet sitt, og det gikk i stykker pga fuktighet.
 
For over to år siden spurte jeg de vyrde kollegene på forumet om råd for hvordan jeg skulle legge opp tappekraner utenfor kjølrommet i det huset jeg skulle bygge i Asker. Huset ble ferdig for et år siden, og noe av det første som ble gjort ferdig før innflyttingsfesten, var selvfølgelig tappekranene! Jeg endte opp med fem stk. "Ventmatic Sealed Forward Faucets" kjøpt fra MoreBeer (tror ikke lenger de fører disse kranene). Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke utnyttet plassen på det 18-tommers "drip-tray'et" til å montere seks kraner... Uansett, jeg har fått et meget bra tappeanlegg!

Inne i kjølerommet har jeg installert en gass-manifold som fordeler CO2 til seks fat på en gang.

Selve kjølerommet er levert av Nor-Cool, og er på 1,7 kvadratmeter. Veggene er i stålmoduler med skum inni. Med tanke på øllekkasjer (det har skjedd flere ganger fra utette Corneliusfat!) har jeg sørget for å tette alle skjøter langs gulv og nederst i hjørnene med silikon. en erfaring var at det lønner seg å bore ut alle gjennomføringer før en tetter med silikon. Metallsponet fester seg i silikonen og er nesten umulig å fjerne etterpå. Alternativet er å dekke området under der boringen skjer med plast.

Jeg får vise frem bryggeriet i en annen sammenheng. Min kone pleier å si at vårt hus ble bygget rundt bryggeriet og tappekranene... heldigvis er hun glad i øl, så WAF (wife Acceptance Factor) er høy!  ;D
 

Vedlegg

  • DSC00957.JPG
    DSC00957.JPG
    1,5 MB · Sett: 1.513
  • DSC00053.JPG
    1,1 MB · Sett: 1.559
Dette ser bra ut! Og jeg tror det er lurt at du tettet skjøtene, jeg husker at Espen slet med å rydde opp etter en vinballong med gjærende pils som gikk i stykker og ga ham mange timer med rydding og øl som hadde trukket inn i sprekkene.
 
Jeg glemte å nevne at jeg har lagt en plastslange fra utløpet av dryppeskålen inn gjennom veggen, hvor det inne i kjølerommet står en kanne som tar imot vann- og ølsøl fra dryppeskålen. Jeg vasker dryppeskålen med å helle oppi varmt vann og bruke svamp. Vannet går ned i utløpsrøret. Men glemmer jeg å tømme kanna med jevne mellomrom, blir det skikkelig gugge...
Gjennoms amme hullet har jeg også lagt ledningen til et termometer som viser lufttemperaturen inne i rommet. Jeg antar jeg burde hatt føleren nedsenket i vann for å få et bilde av hva som er temeraturen i ølet. Men jeg vet ikke om føleren tåler vann over lang tid.
 
Hvis dere ser på bildet av tappekranene (min melding av 21. desember) er det en stor mangel at jeg ikke har noen bedre merking av innholdet i hver av tappekranene enn små papirbiter av Post-It hvor øltype, prosent og IBU er skriblet ned. Jeg er på leting etter en mer sofistikert løsning. Et alternativ er å lage pene flaskeetiketter (printet ut fra PCen) som er smale nok til at jeg kan klistre fem stykker side om side på bakplata under kranene. Et annet alternativ er å lage metallskilt som jeg henger i en metallenke over hver kran, og hvor jeg kan klistre på pene etiketter. Mitt foretrukne alternativ er noen ovale metallskilt som kan klipses på håndtakene (det er et egnet "spor" nederst på håndtaket), og hvor jeg så kan klebe på etiketter i samme format. Jeg har sett slike på ulike puber (typisk blir de snudd bak-frem når det aktuelle ølet er tomt!).

Vet noen hvor jeg kan få tak i slike metallskilt? Jeg har forgjeves googlet etter noe slikt.
 
Jeg har jo allerede flotte håndtak av tre, og ønsker ikke å bytte ut disse med nye håndtak. Jeg vil bare ha noe jeg kan feste få håndtakene med en type bøylefjærer, slik jeg har sett noen puber har. Dessverre kjenner jeg ingen som har eller kan datastyrt fres (CNC), så vidt jeg vet.
 
Takker så mye! Det er nettopp noe slikt jeg har vært ute etter! Hvordan festes disse skjoldene til håndtakene? Jeg antar det er en eller annen form for fjærklemme.

Joachim, kanskje jeg kan stikke innom deg for en liten inspeksjon (og i så fall kjører jeg ikke bil....!).
 
Jeg fikk godt og nyttig svar fra Joakim:

Heisann! Jeg er i Argentina ut februar, så inspeksjon blir vanskelig :)
I de skjoldene (de er av plast og ikke metall, så de ser jo litt billige ut up close) er det to hull, slik at de kan skrus fast i håndtakene. Jeg bare borret det på frihånd og skrudde fast. Etikettene er selvklebende som jeg printer ut og fester på utsiden av disse plastskjoldene. Ikke noe gjennomsiktig plast eller noe sånt. Bare viktig at man kjøper etiketter som lett kan tas av igjen, worldlabel.com er et fint sted.


Jeg prøvde å bestille passende avtagbare labels fra www.worldlabel.com (4" x 3.33", RC - 6 Labels/Sheet, Removable White Matte). Disse passer både til skjoldet på tappekranene (må klippes til) og som flaskeetiketter. Men det ser ut til at Worldlabel ikke er så verdensorienterte som navnet kunne tilsi. Da jeg forsøkte å etablere konto hos dem, så det ut til at det bare var mulig å gjøre det med en USA-adresse. Er det noen som har andre erfaringer, eller vet om en omvei? Hvor får en eventuelt tak i liknende avtagbare labels i Norge eller andre steder som tillater postordresalg til utlandet?
 
Tore B. skrev:
Jeg prøvde å bestille passende avtagbare labels fra www.worldlabel.com (4" x 3.33", RC - 6 Labels/Sheet, Removable White Matte). Disse passer både til skjoldet på tappekranene (må klippes til) og som flaskeetiketter. Men det ser ut til at Worldlabel ikke er så verdensorienterte som navnet kunne tilsi. Da jeg forsøkte å etablere konto hos dem, så det ut til at det bare var mulig å gjøre det med en USA-adresse. Er det noen som har andre erfaringer, eller vet om en omvei? Hvor får en eventuelt tak i liknende avtagbare labels i Norge eller andre steder som tillater postordresalg til utlandet?

Jeg reiser til USA om en ukes tid og kan for så vidt ta med slike etiketter tilbake, om du ikke skal ha så store kvanta som veier noe særlig - nå er det bare tillatt med 20 kg på flyet  :rasende:

PM meg om du er interessert, så får vi til en løsning. Vi er jo omtrent naboer etter hva jeg skjønner.
 
Takker så mye! Jeg har nettopp lagt inn en bestilling fra Onlinelabels.com. Kom akkurat under 200 kroners grensen med 100 ark (600 avtagbare labels) for å slippe toll, men porto kostet 300 kroner...
 
Tilbake
Topp