Hei! Det høres meget fornuftig ut! Espen har gjort
lignende med nytt hus (bortsett fra det med tappetårnet) og det er bare ypperlig å ha som aktiv hjemmebrygger. Bare vær obs for å ha all strøm, vann, fukttålende ventilasjon og sluk på fornuftige steder i fornuftig antall, da vil det gå kjempebra.
Så over til tappeanlegget. Det kommer litt an på hvor langt unna veggen til kjølerommet du skal ha tappetårnet stående. Dersom den praktisk er skrudd til veggen, så vil du trolig ikke ha bruk for å ha en kjøleledning som følger de fire ølslangene. Litt isolasjon rundt slangene (også på innsiden til tappeanlegget der de fire kranene er montert) og hyppig øltapping vil holde, slik at ølet ikke blir dårlig i ølslangene pga romtemperaturens innvirkning.
Skal du derimot ha tappetårnet lengre bort så anbefaler jeg å kjøle ølslangene med en kjøleledning. Siden du har et kjølerom, så vil en mulig løsning være å la to ekstra ølslanger gå samme vei som de 4 vanlige, med den forskjellen at du kobler de to ekstra til hverandre der de møtes i tappetårnet, som en sløyfe. Så kan du ha et ikke-isolert reservoir med (kjøle)vann stående inne på kjølerommet og en liten (men kraftig nok) (akvariums)pumpe for å pumpe kjølevannet inn i den ene slangen, som så 'snur' inne i tappetårnet og renner tilbake gjennom den andre slangen og så ut i reservoiret igjen. Er reservoiret stort nok så vil kjølevannet holdes kaldt av omgivelsestemperaturen inne på kjølerommet og det kalde kjølevannet vil holde ølet, som til enhver tid befinner seg i de 4 ølslangene, kaldt og ferskt. Det sier seg selv at man må isolere bunten med øl- og kjøleslangene med ett eller annet og pakke den godt inn med tape slik at det ikke drypper kondensvann underveis. Slike bunter med øllinjer og kjølelinje finnes også fiks-ferdig og kalles bl a for 'Python'.
Her selger en amerikansk butikk en bunt med 4 øllinjer, 2 kjølelinjer samt isolasjon til $ 9.73 per fot. En slik linje brukes også hos Oslo Mikrobryggeri, med den forskjellen at reservoiret der er en aktiv kjølt ølkjøler.
Lengde på ølslangene har også mye å si om det blir skummete øl. Slangene må være enten lange eller tynne, men ikke begge deler eller ingen av delene. Tynne slanger yter motstand i likhet med lange slanger. Så det kommer litt an på hvor langt unna tappetårnet ditt skal stå. Jeg har korte slanger på ca 1,2 m og disse er 4 mm i diameter (på innsiden). Jeg mener at slangene gjerne kunne vært lengre, men nå er det bare for sent og det funker forsåvidt ganske bra også. Et annet våpen mot skum kan være å bruke tappekraner
med innebygd regulator/kompensator (se den lille duppeditten på siden). Med den kan du bestemme debet til kranen, altså hvor mye øl som flyter gjennom kranen per tidsenhet, når kranen åpnes fullt ut. Med duppeditten justerer man en konisk 'klump' inne i kranen nærmere eller lengre bort fra en konisk utsparing, slik at overgangen mellom øl under trykk til øl i omgivelsestrykk ikke blir for brått og forårsaker masse skum. Funker også nydelig på weizen med mye kullsyre! Jeg må si at det er mange hjemmebryggere som likevel greier å tappe heftig karbonisert øl uten problemer fra tappekraner uten kompensator, så her kommer det også an på ferdigheter :laugh:.
Sjekk også www.ebay.de for 'schanksäule' eller 'zapfsäule', der finner man til tider gode tappetårn til en rimelig pris (og kortere frakttid).
Når det gjelder å ha en kobling som fordeler CO
2, så finnes det flere løsninger. Jeg har for tiden en fordeler som fordeler et konstant gasstrykk (på litt over 1 bar) til begge ølfat samtidig. Dette går bra siden det ikke er noen lekkasjer i systemet. Men er man uheldig og kobler man til et veldig fullt fat som har høy trykk, så kan det hende at det renner øl ut gjennom dets gassledning gjennom gassfordeleren til det andre fatet som har lavere trykk, eller inn i trykkregulatoren. Hos meg har dette alt ført til kjedelige rengjøringer på uønskede tidspunkter. Derfor vil jeg nok anbefale en gassfordeler med ventil som ikke tillater gass eller øl til å kjøre feil vei inn i gassledningen. MoreBeer har
denne. Dessuten så kan du skru av gasstilførsel til de fatene som du mistenker for å lekke gass uten at de andre fatene blir berørt. Ellers er det bare lurt å ordne opp i eventuelle lekkasjer for det er fremdeles kipt å ende opp med en gassflaske som har tømt seg altfor tidlig (se også annen tråd om nettopp dette).
Hvis du har flere spørsmål så er det bare å stille dem! Lykke til med tilrettelegging av brygging og tapping nede i ditt fremtidige hus! :brygging: