Temperatur for gjæring av pils.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Brygga en pilsner i går som ble satt til gjøring i kjelleren og ser nå at det bare er 8,5 grader i kjelleren.  Gjæringa er ikke kommet i gang enda, må jeg inn med tilleggsvarme eller skal jeg vente den av?
 
Du er i grenseland, rundt 10 er vel normen, men skal nok gå har du pitchet nok gjær.
 
Har brukt tørrgjør og 4 pakker på 56 liter skulle vel være nok?  Må kanskje ut å lete opp en ovn og en termostat i kveld da.
 
Gjærert også pils for tiden, har ca 9 i rommet og 10 på dunken, foreslår å sette på varme til du ser aktivitet i dunken, tørr gjær går vel litt høyere i temperatur
 
Har 2 dunker med 23 og 27 liter til gjæring nå, disse har jeg brukt 2 pakker tørrgjær på hver. Blupper sakte men sikkert på 8 grader, kanskje litt kaldt men jeg tar tiden til hjelp.
Den ene dunken har stått i 25 dager, den andre i 20 dager.
Planlegger en temp.økning på den som har stått lengst nærmere helgen. Blir flasking og fat på Søndag.
 
Oddvar Demmo skrev:
Gjærert også pils for tiden, har ca 9 i rommet og 10 på dunken, foreslår å sette på varme til du ser aktivitet i dunken, tørrgjær går vel litt høyere i temperatur

Hva slags gjærstamme du bruker betyr en del, men om den er tørr eller ikke er nok heller uvesentlig.
 
Jeg gjører en mørk lager om dagen. Gjær fra Borg Bryggeri. Står ved 8,8 grader - tok to døgn før gjæring begynte, men nå gjærer den fint. Jeg tar også gjerne tiden til hjelp, tror faktisk det kun bedrer resultatet. Og ingen problem med ventetiden når man har  5 - 6 ferdige øl til disp ;-))

FredT
 
Husk at alt tar omtrent dobbelt så lang tid med lager som med ale. Det er ikke unormalt at det tar 1-2 døgn før du ser særlig aktivitet i gjæringskaret. 8,5 C burde gå bra, egentlig. Men det tar tid.
 
Var nede å sjekka nå og der er liv i dunken!  Har et termometer liggende oppå dunken og det viser 9,5 grader, står i samme rom som en fryseboks så det burde holde.  Må brygge noe ale også siden lageret er tomt her, bare noen strøflasker igjen.
 
Tålmodighet er en dyd. jeg gikk og trippa som en høne, rundt gjæringskaret, før det starta å pluppe etter 1 dag. det er så man lurer på om man har gjort noe galt.
og nå bobler det nesten ut av det samme karet ;D har satt 50L altbier til gjæring på ca 15 grader
 
Tilbake
Topp