1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Temperatur

En tråd i 'Brygging' startet av Tor Eivind, 8 Jul 2019.

1. Tor Eivind

Tor Eivind
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei.

Har et spørsmål angående gjæringstemperatur på et Coopers European Lager-kit om noen har erfaring med dette.

I instruksen står det at det skal gjære på rundt 20-22 grader, men jeg har både hørt og lest at lager skal gjæres på 7-13 grader. Jeg ønsker ikke noe bismaker grunnet for høy temperatur, så skal jeg bare gjære på ~10C selv om instruksen sier noe annet?

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Uten at jeg har noen erfaring med de kit'ene, gjetter jeg på at det ikke er lagergjær du har fått med. Skaff en ordentlig lagergjær. w-34/70 (tørrgjær) fra Fermentis er et veldig greit valg. Den er nokså temperaturtolerant, og bør gi deg et godt øl også på temperaturer opp mot 15 grader.

Hva slags muligheter til å holde en stabil lav gjæringstemperatur har du?

Mye mulig at kit'et gir et greit øl på den oppgitte temperaturen, det aner jeg ikke noe om. Men vær oppmerksom på at temperaturen i dunken blir en god del høyere enn romtemperaturen under hovedgjæringa. Det beste ville være om du har et rom med stabil temperatur på 17-18 grader.

Om du skaffer lagergjær og gjærer lavt, tar det lenger tid før du har et ferdig øl. Det er kanskje av betydning for deg, også?

3. Tor Eivind

Tor Eivind
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en fryseboks jeg har laget om til et gjæringskammer med Ink Bird ITC 308, så stabiltemp. skal jeg klare å holde. Du sier noe der, med at kanskje jeg burde kjøpe en skikkelig lagergjær utenom.

Ca. hvor mange uker tar gjæringen med W-34/70? Jeg har tid, og er klar over at denne må stå kaldt i 2-3mnd før ferdig produkt.

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, med de mulighetene kan du jo gjøre det optimalt. 34/70 på 10 grader, og når du er nede mot SG 1.020 lar du den stige til 16 grader. (Det finnes ørten ulike skjemaer for dette. Det viktige er at ølet får stå noen dager på en høyere temperatur for å få ryddet unna diacetyl.) Regn med at det vil ta 3 uker, og så finnes det ulike veier derfra, etter at ølet er ferdig. (Stikkord: "Lagering". Jeg gjør det slik: Jeg flasker, karbonerer i romtemperatur, og setter så flaskene i kjøleskap. Ikke helt etter boka:rolleyes:, men det fungerer utmerket.)

Skal du gjære på 10 grader trenger du "egentlig" temmelig mye gjær, 4-5 poser. Antakelig går det greit med to poser, men kanskje er det tryggeste å gå opp til 12 grader og bruke to poser. Jeg har ingen erfaring med annet enn gjæring ved 10 grader med rikelig med gjær. Men da setter jeg en starter for å få nok, jeg kjøper ikke 5 poser gjær.

Om du setter en starter, trenger du bare en pose, selvfølgelig.

Tor Eivind liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjæren som følger med, skal klare å gjære ølet ned til 13 grader, sier produsenten, samtidig som de sier at det beste er å gjære på 21 grader. De påstår at det er en ekte lagergjær, og da skjønner jeg egentlig ingenting. Antakelig er det snakk om en steamergjær, da.

Noe lignende denne: WLP810 San Francisco Lager Yeast | White Labs

#5 Finn Berger, 8 Jul 2019
    Sist redigert: 8 Jul 2019
  6. Tor Eivind

Tor Eivind
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk for utmerket og utfyllende svar! Nå har jeg et godt utgangspunkt og vil nok mest sannsynlig gå til innkjøp av neon poser W-34/70. Jeg vil også følge din fremgangsmåte, det virker som du er erfaren på brygging og har god peiling på det her. Jeg er rimelig amatør og prøver meg frem.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brygget en del øl, ja:). Men mest ales - det er andre her på forumet som er større eksperter på å brygge lager. Og så hadde det selvfølgelig vært interessant å høre erfaringer fra folk som har brukt settet.

Du har i alle fall skaffet deg det aller viktigste for å kunne lage godt øl, nemlig temperaturkontroll. Det hjelper lite hva du gjør ellers, hvis du ikke har det. Så dette ser bra ut:).

JAMBO picobryggeri og Tor Eivind liker dette.
  8. Tor Eivind

Tor Eivind
    Expand Collapse
    Registrert bruker

@Finn Berger

Tenker litt på å sette er starter for å være sikker på at alt går skikkelig for seg. Jeg har et par spørsmål rundt dette.

Vil det være nok med 1L starter for en 20L batch?

Hvilke temperatur skal starteren være? Skal den godgjøres på lager-temperatur eller i romtemperatur?

Skal starteren kjøles ned til 10 grader (slik som vørteren) før den tilsettes vørteren?

9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan bruke Brewfather for å beregne gjærstarter. Supert verktøy, og gratis inntil 10 oppskrifter.

Tor Eivind liker dette.
  10. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Del denne siden