TemperaturKontrollert gjæring med vann

Jeg synes du skal prøve med fryser og vannkjøling. Jeg har selv hatt gode ideer som jeg måtte prøve selv - før de kunne skrinlegges. Mye god læring i å gjøre egne feil. Før eller siden finner du en lur løsning som ingen tidligere har testet :)
 
Jeg synes du skal prøve med fryser og vannkjøling. Jeg har selv hatt gode ideer som jeg måtte prøve selv - før de kunne skrinlegges. Mye god læring i å gjøre egne feil. Før eller siden finner du en lur løsning som ingen tidligere har testet :)

Får en til en fryseboks med en fornuftig, justerbar og stabil vannkjøling skal en vel ikke se bort i fra at det blir både mer presist og enklere enn å koble gjæringsdunkene til med magebelter og tape sensor på etc.
En egnet beholder med vann som holder ønsket temp der du rett og slett plasserer hele gjæringsdunken oppi, vil jo være svært enkelt i bruk. For meg virker dette som et spennende prosjekt, som også har noe for seg.
Vann har vel også andre og bedre ledeevner/kjøleevner enn det luft har, og er vel en av grunnene til at vi allerede benytter vesken til kjøling av vørter. Så klarer en å få til en god justering av vanntemperatur, og kan sette gjæringsdunken rett oppi, vil det bli både nøyaktig og enkelt når systemet først er laget.
Gjerne rapporter hvordan dette prosjektet går!
 
Jeg har gjæret flere batcher i murerbøtte fylt med vann like høyt som ølet i gjæringskaret, og det har gitt veldig stabil temperatur. Ved +-1 grad avvik så justerte jeg bare med litt kaldere eller varmere vann en gang per dag. Beskrivelse og bilde av dette forøvrig her. Gikk i sommer også til anskaffelse av en varmekolbe til akvarium som jeg festet i murerbøtta og satte murerbøtta med gjæringskar i garasjen. Med denne ble temperaturen i karet stabil på det jeg stilte kolben inn på. Temperaturspennet på slike varmekolber er fra ca 18 til rundt 30 grader, så ikke noen løsning ved gjæring av lager med mindre du utvider med en STC1000-kontroller el. i tillegg.
 
Finst det noko form for varmeelement og kjøleelement som kan leggjast oppi vatnet og vidare koplast til temperaturkontroll, og dermed varmar eller kjøler vatnet automatisk? Det hadde jo vore ei genial løysing for oss som ikkje har plass til kjøleskap.
 
Akkurat sånn ja! Synd det var så blodig dyrt. Gjæringskara skal anten stå i ei bod eller i ein gang, så litt lyd går nok fint.
 
Man kan også bruke en akvariums kjøler, disse er en sjelden gang mulig å få tak i brukt på Finn som jeg har sett.
Søk evt. på nettet etter Aquarium Chiller 200W el.lign. så får du opp noe ala dette: http://www.ebay.com/itm/220V-AL-Fis...463096?hash=item4b08d10478:g:hrIAAOSwmLlX5M8W.
Sekundært hvis du har slekt eller venner som jobber i aircondition/kjøleservice bransjen så mekker han en vannkjøler til deg med en kobber-coil i vannet, en kjøleskapskompressor, en vifte og en radiator. Dette er deler de vanligvis har plenty av på roterommet.
 
Hei, lang tid uten oppdatering, har vært mye jobbing siste tiden.
Prosjektet fungerte egentlig veldig fint, det eneste jeg ikke hadde tenkt over var at dunken skulle ut av fryseren.. blir litt vekt med et 60L spann.
Det hele ble gjort enkelt denne gangen, inc bird til temp kontroll.
men.. temp lå fjell støtt på 12 grader med de 0,3 +- som inc bird har som minimum setting.
Stort volum i fryseren ga en veldig stabil regulering, hadde vann opp til 5 cm fra toppen av pilsen.
Må bare finne en god løsning på å evt få dunken ut..
Lurte på å prøve å forsiktig trykksette dunken med co2 når jeg skal overføre til fat.. så får vi se hvordan det går.

Jakten på en enda større fryser er i gang :)

Tormod
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp