The LagerJacket

Ser ut som en ganske kul løsning for oss som bor i byen ja. Lurer på hvordan de har tenkt og gjøre hullene tettet ned i lokket, ser litt ut som det sitter en pakning der eller noe..
De shipper bare til USA, men det er vel bare og sende til en videresendingstjeneste i så fall.

Høy WAF ihvertfall!
 
Ah, kjedelig.. Prøvde å finne ut om de ville sende til Norge, så nå  at det lå info under de forskjellige pledgene.

Do I have to drill holes in my bucket lid?
No. Each LagerJacket includes a pre-drilled lid for whatever fermentation pail you are using as well as stoppers to ensure a sanitary air tight seal.

Så du får med et lokk, men regner med de bare bruker en tilsvarende pakkning som sitter i lokket for gjærlåsen.
 
ser kult ut for alle som ikke er interessert i å måtte holde et ekstra kjøleskap kun til gjæring uansett om en har plass eller ikke :)
 
Jeg sendte en melding på kickstarter til Aaron og spurte om de ville bli tilgjengelig i Europa også.

Hey Fredrik

The main reason we're starting in the U.S. is for service issues. We are a
brand new company and if any issues arise in our product as of the first
release, we will be able to respond far quicker if it is closer to us. We
plan on making the units available internationally early next year. There
are no issues accepting different voltages, our power supplies accept from
100 250v. The unit itself runs on 12v. I'll keep you in the loop on
specific availability!

If you tell us your email address, we can send you an email as soon as we are start to sell devices in Europe.

Thanks
Aaron
 
Synes det er veldig kult! Fordelen er jo at det lett kan pakkes vekk og det tar liten plass. Jeg har kjøleskap som jeg gjærer i nå, som egentlig ikke tar opp plass jeg trenger, men jeg kunne tenke meg å ha mulighet til å gjære to øl samtidig. Skal følge med på dette!
 
Huus skrev:
Har du høyrt noko meir ang ditta Fredda?    :)

Eriki skrev:
De klarte vel ikke goalet?

Som Erik nevner klarte de ikke nå målet på kickstarter, så de fikk ikke den dra hjelpen de trengte for å få en kicking start.
Men alt håp er ikke ute :) Man kan fortsatt følge prosjektet på denne siden og melde seg på nyhetsbrev for oppdateringer.
http://www.brewjacket.com/
Det vil nok ta litt tid før man kan bestille den i 220v utgave da de vil fokusere på 110v inntil de har løst alle tekniske utfordringer og kan levere et produkt med lav feilrate.
Forståelig nok da det kan bli dyrt for et lite firma med mye retur fra Europa :)
 
Da ser det ut som om de er oppe og kjører med en ny kickstarter. Denne gangen har de 110V og 230V utgave, og 230V utgaven har temp i °C. Satser på å få min i oktober  :)
 
Nå begynner det å nærme seg shipping dato på denne også. Veldig spent og veldig gira på endelig kunne brygge lager! :D

Siste nå er at de venter tilsendt de ferdig kuttede metalldelene, så skal de starte monteringen og sende ut.
http://www.brewjacket.com/cutting-metal/

Satser på at den kommer rundt nytt år.
 
Jeg hentet min nå rett før helgen, men de hadde så klart glemt å legge ved kjølestaven så det blir enda litt mer venting.
Typisk norsk gjærbøtte ser ut til å bli litt for trangt for jakken dessverre. Beste alternativ som er lett tilgjengelige i Norge og garantert får plass i jakken er alle størrelser av Better Bottle.

Noen som vet om det er mulig å oppdrive kar av denne typen i Norge, Sverige eller Danmark?
http://www.northernbrewer.com/shop/6-5-gallon-fermenting-bucket
 
Merkelig at de ikke støtter europris bøtta (hehe) regner med at etterhvert som produktet blir utbredt så kommer jakka i andre str også.. Hadde vært greit med en tilpasset speidel 60 l kar..

Ikke at det er problem å kjøpe seg en better bottle. Men greit med litt større mengde også, med forbehold om at den klarer å kjøle større mengder

Gleder meg til å høre hvilken erfaringer du får med denne :)

Easybrew
 
Det er allerede ny jakke på vei, og de håpet egentlig på å oppdatere til denne før de sendte ut min enhet. Men de har ikke funnet noen som vil produsere den til en god nok pris enda så da endte jeg opp med den gamle skiten :p Og blir potensiell kunden når ny jakke lanseres ;)

http://www.brewjacket.com/new-jacket-design/

Da vil den kunne passe på større bøtter og koniske tanker, men tror den vil slite med å kjøle ned 60l helt til lager temp. Så får man heller lage litt mindre batcher når det er snakk om pils og andre lagers.
Jeg tenker også at til ales så kan det være nok å bruke gammel sovepose (vinterpose med -18 specs) jeg har liggende. Den isolerer ikke fult så bra som den medfølgende jakken, men bør være mer en godt nok til å holde kontroll på en 30l dunk som står i romtemp.
 
Sist redigert:
Da har jeg mottatt kjølestaven også. Venter på en 6 gallon better bottle som jeg håper er på plass før helgen så skal jeg teste den ut skikkelig.
Nå står den og surrer og går med en 3 gallon better bottle.

Før jeg dro på jobb idag fylte jeg den opp med vann som holdt ca 38 grader, den lå stabilt på 19c som jeg hadde stilt inn når jeg kom hjem 7t senere.
IMAG0428.jpg

IMAG0429.jpg


Det var vel den enkle testen, fordi nå var jo tempen på vannet langt over romtemp (21c). Men som bildene viser er tempen nå satt til 10c, og den virkelige testen starter :) For å hjelpe den kjappest mulig ned til 10c slang jeg oppi to kjøleelement av enkleste type, lengst mulig unna temp-proben.
390488_L.jpg

Har ikke noe i mot å hjelpe den kjappest mulig ned til ønsket temp, spørmålet er hvor godt den klarer å holde 10c kun ved egen hjelp når jeg først har kommet ditt.
Etter ca 4t har den gått fra 19c til 14c, men kun med et kjøleelement de tre første timene..

Foreløpig konklusjon er vel at dette er ikke noe du kjøper for å ha på en 1-roms hybel. Her i leiligheten blir eneste plass det er mulig å kjøre den 247 på badet. Da får vi to dører i mellom både i stue og på soverom, for den lager støy som en liten flyplass. Ikke like høyfrekvent som når en laptop prøver å ta av, men med litt mer luft pga kraftigere vifte.
 
Ligger tempen og vipper mellom 13/14 på kjøleenheten. Men siden jeg ikke har teipet fast og isolert proben tok jeg noen test mål med en ir måler. Temperaturen svinger mellom 11.5-12c direkte på utsiden av better bottlen.
Sjekker når proben viser 12, og hvis vannet da holder 10 så stopper jeg der og lar den stå over natten.
 
Når jeg la meg rundt klokka 24 viste den forsatt 12c, og da satte jeg den ned til 10c.
Den lå stabilt på 10c når jeg var oppe klokken 08tia idag :)
 
Ok, da har jeg fått testet den enda litt mer og har hatt en pale ale til gjæring et par dager :)

Først et bilde av keiseren uten klær, slik at man får se alle kabler og koblinger.
IMAG0437.jpg


Dette bilde er fra testoppsettet. Temp-proben er ledningen på baksiden, har teipet den fast til en bit liggeunderlag som igjen blir teipet til karet.
Strømforsyningen ligger til venstre og er veldig lik den som følger med xbox 360 fordi som har den referansen. Den har en vifte som går konstant, men denne lager minimalt med støy.

Nå har den funnet sin plass på badet der den kan stå uten at den forstyrrer dagliglivet for mye. Kjøpt inn en 6 gallon better bottle og fikset hull til gjærlåsen med en forsenker på 13mm (drillet først et mindre hull med trebor). Den er fylt opp med første brygg fra min nye Speidel, og har nå stått siden torsdag. 18 første dag, 19 andre dag og klokken 23ish ikveld setter jeg den opp til 20.
IMAG0442.jpg


Nå som den kun skal kjøle ned noen få grader under rom temperatur så er går ikke viften så veldig mye, så jakken isolerer nok bra. Neste brygg kommer jeg til å hjelpe den litt med kjøleelementer underveis for å se om man kan få viften til å gå mindre. Men nå i første runde vil jeg se hvordan den klarer seg alene :)

Foreløpig veldig fornøyd!
 
Tilbake
Topp