Hei

Har brygget min første Bohemian Pilsner, gjæret med M84 på 12C til det var ca 5 poeng fra FG (1012) Hadde deretter en diacetyl rest på 18c i et par dager til den var 1012.

Ble deretter litt usikker på om den skulle lagres kaldt i et par uker før flasking, eller om den skulle flaskes med en gang. Tenker da naturlig karbonering på flasker.

Jeg endte opp med å kjøle ned hele dunken til 2 grader og den har stått sånn i 3 dager.
Har i etterkant lest at mange bare flasker rett etter gjæringen, og at lagringen kun skjer når ølet er på flaske..

Spørsmålet et da:

Bør jeg flaske nå med en gang, for at ikke gjæren skal ta skade av den lave temperaturen? Eller vil karboneringen gå like fint om jeg fullfører 2 uker ved 2c?

Tar ellers imot tips til gode temperaturprofiler på gjæring, lagring, karbonering og slikt.
 
Det går nok veldig bra å karbonere selv etter en ColdCrash. Mange som gjør det. Hvis du vil være på den sikre siden kan du bruke litt karboneringsgjær (3-4 gram i en 25 liters batch). Den har mange fordeler. Agressiv, pålitelig og limer seg i bunnen av flasken. Lallemand CBC1 eller Fermentis F2. Rehydreres og tilsettes sammen med sukkerlaken.
 
Hei

Har brygget min første Bohemian Pilsner, gjæret med M84 på 12C til det var ca 5 poeng fra FG (1012) Hadde deretter en diacetyl rest på 18c i et par dager til den var 1012.

Ble deretter litt usikker på om den skulle lagres kaldt i et par uker før flasking, eller om den skulle flaskes med en gang. Tenker da naturlig karbonering på flasker.

Jeg endte opp med å kjøle ned hele dunken til 2 grader og den har stått sånn i 3 dager.
Har i etterkant lest at mange bare flasker rett etter gjæringen, og at lagringen kun skjer når ølet er på flaske..

Spørsmålet et da:

Bør jeg flaske nå med en gang, for at ikke gjæren skal ta skade av den lave temperaturen? Eller vil karboneringen gå like fint om jeg fullfører 2 uker ved 2c?

Tar ellers imot tips til gode temperaturprofiler på gjæring, lagring, karbonering og slikt.

Kan jeg spørre om gjæringsvolum og mengde gjær? Hvor lang tid tok det før du så aktivitet, fra hvilken pitch-temperatur?
 
Jeg lar det stå kaldt i 2-3 mnd. Tilsetter da ei pakke rehydrert tørrgjær ved flasking for å sikre karboneringen

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
@RETBergen Kall meg klin kokos, men jeg har de siste årene attpåtil kun gjæret med åpne kar, både for over- og undergjæret øl. Bank i bordet, men jeg har ikke registrert oksidert øl. Mulig jeg har hatt flaks? Må nevne at jeg kjenner til smaken av oksidert øl da det en sjelden gang dukker opp en utett flaske. Har også vært innom usmakkurset til Norbrygg hvor den var lett gjenkjennelig. Jeg har heller aldri hatt misfarging av øl, noe som er et vanlig tegn på oksidering. To av lagerølene mine som har stått kald kræsja i ca 3 mnd har dessuten vært innom Norbrygg-dommere på ulike tidspunkt som heller ikke har pekt på oksidering.

I mitt hodet oppstår oksideringsproblematikken under flytting av ølet mellom ulike enheter - flasking/kegging. Så lenge det står stille er det nok av gasser som stiger opp av karet. Litt flåsete sagt så er brygging det samme som det å ha akvarie - la det stå i fred, så blir det bra.

Tematikken rundt gjæring av undergjæret øl har vært oppe noen runder i bla BeerSmith-podcasten og hvor jeg plukket opp den lange lagringstiden. Det ble ikke påpekt at de må settes under trykk, lagres i metall pga oksidering eller andre ting. Palmer og Zanachef i Brew Strong podcasten har forøvrig diskutert og sjekket metal/glass/plast når det kommer til gjæring og det korte svaret er at plastbøttene ikke står tilbake kvalitetsmessig.

Jeg har dog ikke merket noe åpenbar forbedring på at pilsen har stått kald kræsja i 3 mnd; neste runde blir betydelig kortere. Er riktig som du skriver; kjører man flaske/fat så er man helt sikret.
 
Takk for utfyllende svar. Kjekt å høre at dine metoder går bra.

Ja lagering er plagsomt, og faren med å fate en nydelig tsjekkisk som dufter av fersk saaz humle er at den raskt bare forsvinner grunnet prøvesmaking. Etter min erfaring blir tsjekkisk rundere og mer kjedelig når den har stått noen måneder, men tror at det er subjektivt fordi jeg er veldig glad i den flyktige saaz smaken. Vurderer faktisk å tørrhumle med saaz :)

Til trådstarter kan du flasket nå og karbonere varmt i en til 2 uker, for deretter å kjøre lagering. Da blir også gjæringskar ledig for nye brygg og du slipper du å tilføre mer gjær senere, samt at brygget er overført til transportable flasker som med enkelhet kan flyttes mellom varme og kalde soner. Fyll gjerne en plastflaske også, slik at du kan kjenne når denne er knallhard (karbonert).
 
Tilbake
Topp