Tetningsstoff for gjennomføringer i bryggertanker

Er det noen som har erfaring med hva som egner seg å bruke til tetningsstoff for gjennomføringer i brygger/gjæringstanker? Jeg holder på å sette inn temperatursensorer i forskjellige tanker (både plastikk og syrefast). I den forbindelse er jeg litt usikker på hva man kan bruke som tetningsstoff rundt gjennomføringen på innsiden av tanken i og med at det vil være i kontakt med veske som skal drikkes. Finnes det f.eks. spesielle types silikon eller lim som egner seg til dette og som ikke avgir noen helsefarlige stoffer?

Aasmund
 
Jeg ville ikke ha plassert faste sensorer inn i tanken slik at de kom i direkte kontakt med innholdet. Det finnes standard følerlommer å få kjøpt i rørleggerforetninger. Sett en sveisenippel på tanken og gjeng i følerlommen. Da kan du dra føleren inn og ut av tanken uten å tenke på hygenen. Bytte av føler blir også enkelt. Det finnes også gjennomføringer for plasttanker med standard rørgjenger slik at du kan montere følerlomme på dem også.

Terje
 
En annen og enklere måte å gjøre det på er å legge føleren utenpå tanken og deretter legge isolasjon over føleren. Du slipper da å ta hull og du slipper å sveise. Elfa har pleid å ha godt utvalg av forskjellig typer med følere. Sjekk hjemmesiden deres:

http://www.elfa.se/

Terje
 
Hei!
Takk for tilbakemeldingen. Har allerede fått tak i følere. Endte på PT100 sensorer som er innkapslet i vanntett syrefast stål og er 5mm tykk og 28mm lang. Det jeg opprinnelig tenkte var å skru inn et kobber-rør på 5-6mm inn i tanken og la tuppen på sensoren være i direkte kontakt med vesken. Disse senosorene har jeg også fått såpass rimelig at de kommer til å stå permanent når de først er montert. Problemet med dette oppsettet er hva man skal tett med rundt tuppen på sensoren.
Dersom man kapsler inn hele sensoren, hvordan blir følsomheten da?

Aasmund
 
Forrige innlegg ble lagt inn før det var ferdig skrevet. Se bort fra det.

Jeg ville brukt en tett lomme. Det er det som brukes i de fleste industriprosesser. Den avleste temperaturforskjellen kan du se bort fra hvis du har en god lomme, men det viktigster er at den er tett.

Dersom du likevell vil ha føleren plasser i i vørteren er det flere måter å gjøre det på.

1 Bruk en elektrisk pakknippel med tetthet IP68. Eks SlemmerTec med el nummer fra 1254708.
Du får den hos el grosist eller liknende. Pakningen er her av neopren.

2 Bruk en pakkboks beregnet for å trekke varmekabel i vannrør.
De har en slik på EMS, tlf 33 33 11 33, jeg mener den har varenummer A1798, men jeg finner den ikke på vebbisden.
Du finner en tegning av den på følgende link.
http://ems.no/produkter.php?prodId=81
3 Lag en selv av rørdeler hvor du klemmer en gummipropp rundt føleren.

Problemet med sukkerholdig væske, vørter, er at det er svært aggresivt mot gummi og enkelte metaller. Du kan pusse kobber ved å putte det i mesketanken. Jeg anbefaler også derfor å bruke følerlomme. Jeg tror silikongummi er motstandsdyktig mot sukkerholdig væske, mer er ikke sikker. Bruk heller ikke myklodd på rør som skal stå i varlig kontakt med vørter/ øl. Hardlodd som Castolin 1020 er næringsmiddelgodkjent, men svindyrt. 
 
Aasmund skrev:
Finnes det f.eks. spesielle types silikon eller lim som egner seg til dette og som ikke avgir noen helsefarlige stoffer?

Aasmund
Har forsket litt, og det viser seg at Tec7, et 'Miljøvennlig MS-polymer lim, fuge- og tettmasse' for å sitere produsenten, er næringsmiddelgodkjent. Den skal tåle opptil 90 °C kontinuerlig, og 150 °C i en halv time. Det står i Næringsmiddelgodkjenningen at den er godkjent for fuging av vegger og gulv i lokaler hvor det produseres næringsmidler?!?! Ikke særlig interessant for oss, men det står også at herdet masse kan være i direktekontakt med fødevarer 'in a short period of time'. Den timen eller halvannen vi mesker er herved definert til å være 'a short period of time'! ::)
 
Akvariesilikon er et supert stoff til denne bruken. Tåler høye temperaturer og en god del kjelikalier. Limer knallbra og er elastisk så det tåler en smell. kan jo legge til at det er næringsmiddel godkjent. :) Herder ved å fordampe eddiksyre. Tåler muligens ikke ekstremt sure miljøer så ikke bruk det på utsyr for å konsentrere syre.  :klovn:
 
Riis'en skrev:
Akvariesilikon er et supert stoff til denne bruken. Tåler høye temperaturer og en god del kjelikalier. Limer knallbra og er elastisk så det tåler en smell. kan jo legge til at det er næringsmiddel godkjent. :) Herder ved å fordampe eddiksyre. Tåler muligens ikke ekstremt sure miljøer så ikke bruk det på utsyr for å konsentrere syre.  :klovn:

Er navnet når du går i butikken akvariesilicon ? og hvilke butikker har det ? bare akvariebutikker ?  :)
 
Jeg kjøper det fra Claes Ohlsson. Merket er Danalim tror jeg. Heter bare Akvariesilikon. koster 60 spenn eller noe rundt der. Duy får sikkert tak i det på byggmakker eller hva det nå heter nå til dags, hvis du ikke har C-O i nærheten. Brukte det senest i dag for å tette noen lekasjer i kobberkjelen til OMB. Så på noen fuger jeg gjorde tidligere. De har gjentatte ganger blitt spylt med sterk lut/klor blanding ved høye temperaturer. Så ikke noe tegn til at det hadde løsnet på noen måte.
 
Tilbake
Topp