Tilsettninger i øl

Hvilke andre "tilsetninger" bruker dere i ølet deres?


  • Totalt antall stemmer
    52

Vladimir

Norbrygg-medlem
Det kan godt hende at det ikke er nødvendig for mange, og hva det er med vannet mitt som gjør at jeg trenger det vet jeg heller ikke, men jeg sliter med H2S i lagere titt og stadig, men i cider er det altså 100% sikkert at jævelskapet lukter som jeg allerede har passert over i grava.

Når jeg da tilsetter gjærnæring forsvinner den som regel etter 12 timer og jobber som normalt uten H2S..

Jeg innser at vannet mitt kanskje ikke egner seg til brygging i det hele tatt, men det er en deal breaker for meg, kan jeg ikke bruke mitt vann, jeg bor 1,5 time(hver vei) fra noen jeg kan hente vann hos så da blir det å legge hele hobbyen på hylla..

Heldigvis så ser det ut som Brewly sin 34/70 har løst H2S problemet i lagere og jeg håper jeg også finner en løsning på cideren enten ved tilsetninger eller annen gjær(kona drikker ikke øl) så jeg kan fortsette med denne fantastiske hobbyen uten å måtte flushe CO2 igjennom fatet 10+ ganger før H2S'en er borte..

Håhå blei litt av en rant, men jeg er så forbanna lei av H2S at jeg rister..
Hva som er problemet med vannet ditt? Du kan jo alltid bruke et RO-filter. Litt ekstra jobb, men en topp løsning for alle som ikke har bra vann.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke undersøkt komblinga mellom H2S og gjærnæring og har kun brygga to lagere. Hadde litt svovel i starten på pilsen (34/70), men det forsvant innen rimelig tid. Du får sjekke røkbokken min :), se om du finner no der (jeg kunne ikke det, og den er rimelig fersk (german bock))
Jeg har prøvd å finne det som er mulig av grunnen til at man får H2S, og det jeg til syvende og sist finner om produksjon av H2S er at det er en "omvei" gjæra må ta hvis den sliter eller mangler noe.

H2S produksjon er ikke nødvendig og ALLTID et tegn på mangel eller stress. Enkelt forklart så er det sånn at fermentering skal gå fra a til b, dukker det opp et problem på veien mellom a og b kan den fortsette prosessen sin om den tar en omvei, en av de omveiene er produksjon av H2S.

Og det er kanskje det som plager meg mest, for å bli kvitt H2S er enkelt med all rounder og fat, men det å vite at det fins en annen og bedre løsning og jeg ikke klarer å finne den, irriterer meg grønn. Jeg er kanskje defekt der, jeg vil først og fremst forstå et problem og ikke nødvendigvis løse det, men jeg kaster ikke inn håndkledet helt enda :)

Hva som er problemet med vannet ditt? Du kan jo alltid bruke et RO-filter. Litt ekstra jobb, men en topp løsning for alle som ikke har bra vann.
Jeg har sett på det, men jeg er en fattig mann, jeg er så fattig at jeg har ikke råd til en ny kurs på "bryggerommet" så jeg kuttet et hull mellom bryggerom og vaskerom så jeg kan brygge, ja og hente og tømme vann under nedkjøling, ja og bruker en vanlig bordvifte med vinduet fullt åpent så det ikke blir kondens mens jeg brygger, it's that bad. Så jeg vil ikke engang tenke på hva et ro-system koster :D
 

hrukin

Norbrygg-medlem
Angående gelatin, hva er best practice for å unngå tilførsel av luft i fatet, og unngå at blandingen størkner i fatet før man får blanda inn øl.. ?Metoden min er: jeg lager til ei blanding på 1 teskje pulver til 100ml vann x antall fat. Har en ølslange som er lang nok til å romme drøyt 100 ml, med trakt og ballock, som jeg så fyller med gelatin-vann på 60-70 grader. Slipper ut trykket, smeller på ballocken, og væska i slangen reiser da ned i fatet. Napper av ballocken når slangen akkurat er tom, så fyller jeg i lukka sløyfe øl fra gjæringstanken. Noen med mer lettvint metode?
Jeg fyller en liten flaske med gelatin og skrur på en carbonation cap med en slangestuss som når til bunn. Flusher med co2 ved at jeg løsner litt på cap´n. Når jeg har flushet setter jeg på litt trykk og bruker en kort flusha slangestuss over til ball lock´n på gjæringskaret. Da vil overtrtykket presse gelantinen over til gjæringskaret uten tilførsel av o2.IMG_1928.jpeg
 

Finn Berger

Moderator
Det jeg lurte mest på da jeg opprettet tråden var det med gjørnæring, bruker det selv ikke og har heller ikke problemer med utgjæring, selv ikke på «tunge» øl
Er noe jeg går glipp av?
I en stor starter på magnetrører bør det brukes, fordi gjæren der respirerer, og du får en veldig mye større mengde gjær i forhold til næringsgrunnlaget enn du får under vanlig brygging. Det kan bli snaut med FAN i denne situasjonen.

Ellers er gjærnæring først og fremst nødvendig når du gjenbruker gjær over flere generasjoner. Grunnen er at det da kan bli knapt med sink. Og du må da sjølsagt bruke ei gjærnæring som inneholder det.
 

Vladimir

Norbrygg-medlem
Jeg har sett på det, men jeg er en fattig mann, jeg er så fattig at jeg har ikke råd til en ny kurs på "bryggerommet" så jeg kuttet et hull mellom bryggerom og vaskerom så jeg kan brygge, ja og hente og tømme vann under nedkjøling, ja og bruker en vanlig bordvifte med vinduet fullt åpent så det ikke blir kondens mens jeg brygger, it's that bad. Så jeg vil ikke engang tenke på hva et ro-system koster :D
Jeg har et enkelt RO-filter fra ebay som kosta ca en tusenlapp inkl. frakt, moms og toll. Du trenger ikke noe fancy og dyrt for at det skal funke:) Jeg har endelig fått vannet mitt analysert, så jeg prøver å brygge med ufiltrert brønn-vann nå. Hvis resultatene blir bra, kan jeg gi deg filteret :beercheers:.
 

Finn Berger

Moderator
Jeg har prøvd å finne det som er mulig av grunnen til at man får H2S, og det jeg til syvende og sist finner om produksjon av H2S er at det er en "omvei" gjæra må ta hvis den sliter eller mangler noe.

H2S produksjon er ikke nødvendig og ALLTID et tegn på mangel eller stress. Enkelt forklart så er det sånn at fermentering skal gå fra a til b, dukker det opp et problem på veien mellom a og b kan den fortsette prosessen sin om den tar en omvei, en av de omveiene er produksjon av H2S.

Og det er kanskje det som plager meg mest, for å bli kvitt H2S er enkelt med all rounder og fat, men det å vite at det fins en annen og bedre løsning og jeg ikke klarer å finne den, irriterer meg grønn. Jeg er kanskje defekt der, jeg vil først og fremst forstå et problem og ikke nødvendigvis løse det, men jeg kaster ikke inn håndkledet helt enda :)


Jeg har sett på det, men jeg er en fattig mann, jeg er så fattig at jeg har ikke råd til en ny kurs på "bryggerommet" så jeg kuttet et hull mellom bryggerom og vaskerom så jeg kan brygge, ja og hente og tømme vann under nedkjøling, ja og bruker en vanlig bordvifte med vinduet fullt åpent så det ikke blir kondens mens jeg brygger, it's that bad. Så jeg vil ikke engang tenke på hva et ro-system koster :D
Mitt problem, også. En teori er at det blir snaut med FAN etter ei stund - vi pitcher jo mye gjær i lagere - og da helper det med gjærnæring. Ekstra sink skal også være bra. Jeg bruker begge deler, og har tru på det.

Jeg har forøvrig fått tips av @Jørgen O om at åpen gjæring (under hovedgjæringa) er bra. Det ser også ut til å ha noe for seg.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg har et enkelt RO-filter fra ebay som kosta ca en tusenlapp inkl. frakt, moms og toll. Du trenger ikke noe fancy og dyrt for at det skal funke:) Jeg har endelig fått vannet mitt analysert, så jeg prøver å brygge med ufiltrert brønn-vann nå. Hvis resultatene blir bra, kan jeg gi deg filteret :beercheers:.
Det som avskrekket meg, var at et ro-system har x antall liter den kan filtrere før du må bytte filterene og de koster mye?

Og flaskevann(First Price), er jo så og si ro, tror TDS måler var rundt 26 eller noe og er jo i utgangspunktet ikke så dyrt, og hadde jeg bare visst hvorfor, jeg vet jeg har noe høyt fluor innhold i vannet mitt, og jeg visste at det var grunnen, så hadde jeg lettere kunne levd med det og funnet meg en vei rundt det.

Det jeg dessverre opplever er at jeg stadig finner mulige grunner, bruker penger på løsninger, og mye med ølene mine har blitt bedre, men H2S er en evig plage. Ja bortsett fra denne 34/70 fra Brewly. Jeg har et stort behov for å vite problemet.. Sikkert ikke sunt, men jeg MÅ vite haha.

Det er veldig hyggelig, men folk her har allerede hjulpet og gitt meg ting, og på et punkt blir det for mye, jeg vil få søvnproblemer med all hjelpen jeg aldri får betalt tilbake, jeg er en merkelig skrue, men jeg er evig takknemlig for alle her som er så utrolig behjelpelig :) Men hører gjerne mer om hvordan ro-systemet ditt fungerer, sånn med filter bytte og antall liter o.l.
Mitt problem, også. En teori er at det blir snaut med FAN etter ei stund - vi pitcher jo mye gjær i lagere - og da helper det med gjærnæring. Ekstra sink skal også være bra. Jeg bruker begge deler, og har tru på det.

Jeg har forøvrig fått tips av @Jørgen O om at åpen gjæring (under hovedgjæringa) er bra. Det ser også ut til å ha noe for seg.
Ja jeg har fått det med meg, og venter i spenning på forsøket ditt med det veldig bløte vannet du hadde hentet :)

FAN, jeg prøver å finne ut av det der, men lett er det ikke, jeg bruker utelukkende wyeast gjærnæring, og såvidt jeg har klart å snuse opp så er det alt man trenger der, så jeg lurer på om det er noe jeg har for mye av og ikke noe jeg mangler i vannet mitt o_O Jeg mener å ha lest at en av omveiene gjæra tar som produserer H2S er for å fjerne tunge metaller.

Jeg anbefaler deg å prøve Brewly sin 34/70, hadde vært interessant å se om du opplever det samme som meg, for der, så lenge jeg bruker den direkte fra posen(e) så er det ikke tegn til H2S, jeg gjenbrukte slurry på et brygg og H2S'en var tilbake, men den var også forduftet før endt gjæring og da tilsatt jeg 5 gram gjærnæring så fort jeg merket det.

Og det er ikke lenge til jeg gjør en ny bestilling på 10 pakker, så om du ikke vil bestille selv, for frakten er blitt dyr derfra(199,-) Så kan jeg sende deg noen poser :)
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Jeg fyller en liten flaske med gelatin og skrur på en carbonation cap med en slangestuss som når til bunn. Flusher med co2 ved at jeg løsner litt på cap´n. Når jeg har flushet setter jeg på litt trykk og bruker en kort flusha slangestuss over til ball lock´n på gjæringskaret. Da vil overtrtykket presse gelantinen over til gjæringskaret uten tilførsel av o2.Vis vedlegget 52219
Jeg gjør det samme, bortsett fra at jeg ikke bruker slangestuss i flaska, holder den bare opp ned når jeg kobler til ;)

PSX_20200524_185559.jpg
 

Vladimir

Norbrygg-medlem
Det som avskrekket meg, var at et ro-system har x antall liter den kan filtrere før du må bytte filterene og de koster mye?

Og flaskevann(First Price), er jo så og si ro, tror TDS måler var rundt 26 eller noe og er jo i utgangspunktet ikke så dyrt, og hadde jeg bare visst hvorfor, jeg vet jeg har noe høyt fluor innhold i vannet mitt, og jeg visste at det var grunnen, så hadde jeg lettere kunne levd med det og funnet meg en vei rundt det.

Det jeg dessverre opplever er at jeg stadig finner mulige grunner, bruker penger på løsninger, og mye med ølene mine har blitt bedre, men H2S er en evig plage. Ja bortsett fra denne 34/70 fra Brewly. Jeg har et stort behov for å vite problemet.. Sikkert ikke sunt, men jeg MÅ vite haha.

Det er veldig hyggelig, men folk her har allerede hjulpet og gitt meg ting, og på et punkt blir det for mye, jeg vil få søvnproblemer med all hjelpen jeg aldri får betalt tilbake, jeg er en merkelig skrue, men jeg er evig takknemlig for alle her som er så utrolig behjelpelig :) Men hører gjerne mer om hvordan ro-systemet ditt fungerer, sånn med filter bytte og antall liter o.l.
Hvis du bruker RO-systemet bare til å filtrere bryggevann, kan det gå mange år før du trenge å bytte filteret. Mitt er ca 3-4 år gammelt og jeg har ikke byttet filteret enda (sjekker vannet jevnlig med TDS måler for å se om det er på tide å bytte).

Mitt system er 75 GPD - det tar ca 2 timer å filtrere 20l vann (jo varmere vann, desto fortere går det). Jeg pleier å filtrere meskevannet dagen før, skyllevannet filtreres som regel under selve bryggedagen.

Jeg får evaluere ølene jeg har brygget med ufiltrert vann - hvis jeg ikke trenger filteret, gir jeg det heller bort enn at det samler støv i kjelleren.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Hvis du bruker RO-systemet bare til å filtrere bryggevann, kan det gå mange år før du trenge å bytte filteret. Mitt er ca 3-4 år gammelt og jeg har ikke byttet filteret enda (sjekker vannet jevnlig med TDS måler for å se om det er på tide å bytte).

Mitt system er 75 GPD - det tar ca 2 timer å filtrere 20l vann (jo varmere vann, desto fortere går det). Jeg pleier å filtrere meskevannet dagen før, skyllevannet filtreres som regel under selve bryggedagen.

Jeg får evaluere ølene jeg har brygget med ufiltrert vann - hvis jeg ikke trenger filteret, gir jeg det heller bort enn at det samler støv i kjelleren.
Såpass ja, det er jo lovende. Er nytt filter kostbart og er de lett å få tak i?
 

Finn Berger

Moderator
Det som avskrekket meg, var at et ro-system har x antall liter den kan filtrere før du må bytte filterene og de koster mye?

Og flaskevann(First Price), er jo så og si ro, tror TDS måler var rundt 26 eller noe og er jo i utgangspunktet ikke så dyrt, og hadde jeg bare visst hvorfor, jeg vet jeg har noe høyt fluor innhold i vannet mitt, og jeg visste at det var grunnen, så hadde jeg lettere kunne levd med det og funnet meg en vei rundt det.

Det jeg dessverre opplever er at jeg stadig finner mulige grunner, bruker penger på løsninger, og mye med ølene mine har blitt bedre, men H2S er en evig plage. Ja bortsett fra denne 34/70 fra Brewly. Jeg har et stort behov for å vite problemet.. Sikkert ikke sunt, men jeg MÅ vite haha.

Det er veldig hyggelig, men folk her har allerede hjulpet og gitt meg ting, og på et punkt blir det for mye, jeg vil få søvnproblemer med all hjelpen jeg aldri får betalt tilbake, jeg er en merkelig skrue, men jeg er evig takknemlig for alle her som er så utrolig behjelpelig :) Men hører gjerne mer om hvordan ro-systemet ditt fungerer, sånn med filter bytte og antall liter o.l.

Ja jeg har fått det med meg, og venter i spenning på forsøket ditt med det veldig bløte vannet du hadde hentet :)

FAN, jeg prøver å finne ut av det der, men lett er det ikke, jeg bruker utelukkende wyeast gjærnæring, og såvidt jeg har klart å snuse opp så er det alt man trenger der, så jeg lurer på om det er noe jeg har for mye av og ikke noe jeg mangler i vannet mitt o_O Jeg mener å ha lest at en av omveiene gjæra tar som produserer H2S er for å fjerne tunge metaller.

Jeg anbefaler deg å prøve Brewly sin 34/70, hadde vært interessant å se om du opplever det samme som meg, for der, så lenge jeg bruker den direkte fra posen(e) så er det ikke tegn til H2S, jeg gjenbrukte slurry på et brygg og H2S'en var tilbake, men den var også forduftet før endt gjæring og da tilsatt jeg 5 gram gjærnæring så fort jeg merket det.

Og det er ikke lenge til jeg gjør en ny bestilling på 10 pakker, så om du ikke vil bestille selv, for frakten er blitt dyr derfra(199,-) Så kan jeg sende deg noen poser :)
Vannet tror jeg ikke spilte noen rolle, men ølet blei bra. De siste brygga ser ut til å holde et akseptabelt H2S-nivå.

Produksjon av H2S underveis i gjæringa av lagerøl er vel helt normalt, og det er ikke noe problem så lenge det blir borte før tapping. Men når det ikke blir det ... .

Takk for gjærtilbudet, men 34/70-versjonen til Imperial - Global - ser ut til å funke fint for meg.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det fins jo evt sånne filtre? Eller regnvann? Bor ikke du borti regnskogen et sted?
Joda, bor i en av sørlandets sumper. Når vi først kjøpte huset hadde vi overflatevann, det var ufint, elendig trykk(fall var eneste trykk) så vi boret og fikk et vann som smaker og ser godt ut godt. Det er dessverre ingen problem å se at vi sliter med kalk, vannkokeren får et tydelig belegg rundt elementet etter kun 2-3 ganger og grønnsåpe skummer minimalt. ph ligger på 7,9. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal fange regnvann uten pollen, blader og andre uønsket grums dog.

Vannet tror jeg ikke spilte noen rolle, men ølet blei bra. De siste brygga ser ut til å holde et akseptabelt H2S-nivå.

Produksjon av H2S underveis i gjæringa av lagerøl er vel helt normalt, og det er ikke noe problem så lenge det blir borte før tapping. Men når det ikke blir det ... .

Takk for gjærtilbudet, men 34/70-versjonen til Imperial - Global - ser ut til å funke fint for meg.
Den er grei :) Men akseptabelt H2S nivå? H2S skal være ikke-eksisterende. Jeg er innforstått med at noe produsenter velger å akseptere at gjæra produserer H2S under prosessen om det normalt sett forsvinner før det er ferdig utgjæret, men som jeg skrev, H2S er et resultat av at gjæra må ta en omvei. En omvei fordi den støter på et hinder, jeg er på utkikk etter hva som gjør at det hinderet oppstår. Jeg er veldig opptatt av å forstå, la meg dra den helt ut for å påpeke hvor viktig det er for meg... Om en god venn ikke liker meg lenger er det helt i orden, så lenge jeg vet hvorfor, jeg er ikke ukomfortabel med å miste en venn, jeg er ukomfortabel med å ikke vite hvorfor.. Sånn er jeg (feil)skrudd sammen.

Det blir det samme med ølet jeg brygger, jeg vil så gjerne gi gjæra de beste forholdene jeg kan, jeg vil forstå hva den trenger, hvor den blomstrer og trives.. At jeg kanskje ikke kan gi den det den ønsker er på grensen til triviell.
 

YngveKL

Norbrygg-medlem
@Kloakk Filtrere regnvann kan du enkelt gjøre med et par-tre blå tønner... Grov grus i den første, så litt finere, og filtersand/glassand i den siste. Ut fra bunn i tønnene, inn i toppen. På den siste tønnen tar du ut filtrert vann i toppen. Kan brukes på annet vann enn regnvann også. Søk på google/youtube, masse info. "Off grid filtration systems" eller noe i den dur...
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
@Kloakk Filtrere regnvann kan du enkelt gjøre med et par-tre blå tønner... Grov grus i den første, så litt finere, og filtersand/glassand i den siste. Ut fra bunn i tønnene, inn i toppen. På den siste tønnen tar du ut filtrert vann i toppen. Kan brukes på annet vann enn regnvann også. Søk på google/youtube, masse info. "Off grid filtration systems" eller noe i den dur...
Høres litt omfattende ut, men skal google det og notere det som en mulighet, takk for tips :)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Her er det mye å lære av amerikanske gærninger. :D
Hehe, ja det tviler jeg ikke på, var å kikket litt på ytuben, og det er jo enkelt nok, men så er det jo å få alt hjem, jeg rocker en Suzuki s-cross og får knapt barnevogna inn, henger har jeg heller ikke. Og ikke la meg engang begynne å tenke på hvordan jeg skulle løst det om vinteren :p

Nei når alt kommer til alt er vannet vårt veldig bra, smaker ypperlig og holder alltid 4 grader, og hvis det er som @Vladimir sier, at det er mulig å få et RO-system til en tusing og den vil filtrere bryggevann i flere år så er nok det veien å gå, men vi får se.

Jeg sitter enda på gjerdet i og med at Brewly 34/70 og overgjæret ikke gir meg H2S, jeg må også få ut fingeren og (anal)ysere vannet mitt. Kanskje det hadde vært noe åpenlyst der.

Men det skal ikke være lett, jeg har forstått at det er noe vanskelig å forske på hvorfor gjær gjør det de gjør og det er absolutt en sammenheng med stress og H2S, men jeg har enda til gode å se noe konkret om hvordan de forskjellige tunge metallene påvirker gjæringsforløpet.

Og som sagt, det er jo enkelt å bli kvitt prompen i det ferdige ølet, men det var det med å pisse i buksa for å holde varmen.. Jeg har nesten blitt besatt av å finne ut hva som er årsaken... Denne hobbyen er noen ganger er kaninhull ass..
 

Finn Berger

Moderator
Joda, bor i en av sørlandets sumper. Når vi først kjøpte huset hadde vi overflatevann, det var ufint, elendig trykk(fall var eneste trykk) så vi boret og fikk et vann som smaker og ser godt ut godt. Det er dessverre ingen problem å se at vi sliter med kalk, vannkokeren får et tydelig belegg rundt elementet etter kun 2-3 ganger og grønnsåpe skummer minimalt. ph ligger på 7,9. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal fange regnvann uten pollen, blader og andre uønsket grums dog.


Den er grei :) Men akseptabelt H2S nivå? H2S skal være ikke-eksisterende. Jeg er innforstått med at noe produsenter velger å akseptere at gjæra produserer H2S under prosessen om det normalt sett forsvinner før det er ferdig utgjæret, men som jeg skrev, H2S er et resultat av at gjæra må ta en omvei. En omvei fordi den støter på et hinder, jeg er på utkikk etter hva som gjør at det hinderet oppstår. Jeg er veldig opptatt av å forstå, la meg dra den helt ut for å påpeke hvor viktig det er for meg... Om en god venn ikke liker meg lenger er det helt i orden, så lenge jeg vet hvorfor, jeg er ikke ukomfortabel med å miste en venn, jeg er ukomfortabel med å ikke vite hvorfor.. Sånn er jeg (feil)skrudd sammen.


Det blir det samme med ølet jeg brygger, jeg vil så gjerne gi gjæra de beste forholdene jeg kan, jeg vil forstå hva den trenger, hvor den blomstrer og trives.. At jeg kanskje ikke kan gi den det den ønsker er på grensen til triviell.
Hørte akkurat på radio om hvilke råd ei gammal lærebok i husdyrhold ga den som skulle holde gris. Bl.a. skulle grisen jevnlig såpevaskes med lunkent vann. Da blei den meget lykkelig. Og den lukta sikkert mye bedre, også:). Men om dette har overføringsverdi til stellet av husdyra våre, er vel tvilsomt.

At det er en "feil" i prosessen som fører til at gjæren produserer svovel, trur jeg er tvilsomt, dvs. jeg trur ikke det er mulig å unngå det. Det er en naturlig del av metabolismen til gjæren, og noen gjærtyper produserer mer enn andre. Lagergjær produserer generelt mer enn alegjær, men noen alegjær er verre enn andre (wlp023:(). Problemet er dels overproduksjon, og dels at det som produseres ikke luftes ut, eller blir borte på andre måter, slik at nivået blir liggende under persepsjonsterskelen.

Denne artikkelen er det beste jeg har funnet av stoff skrevet for legfolk om dette problemet: https://modernbrewhouse.com/wiki/Hydrogen_sulfide

En av faktorene det pekes på, er metallinnhold - særig kobber - i vannet. Det er vel en mulighet i ditt tilfelle? Har du prøvd å få vann fra en annen kilde, fortrinnsvis et kommunalt vannverk som du kan få en vannrapport fra? Sett et lite brygg med det, og se hva som skjer.

Ellers er det nok to hovedfaktorer vi generelt skal passe på: Bruke nok gjær som er i toppform, og som har fått godt med oksygen ved oppstart, og å gi gjærnæring. Den du bruker skulle være helt fin, siden den inneholder sink, men ellers anbefales gjerne Cervomyces til lagerbrygging, uten at jeg kan si hva som er spesielt bra med den.

Jeg trur ikke det blir produsert så overvettes mye H2S i brygga mine; problemet ser heller ut til å være at den ikke blir borte, eller at det tar urimelig lang tid. Men som sagt, det har blitt bedre. Og når jeg sier "akseptabelt nivå", mener jeg at jeg tåler at det fremdeles er merkbart om jeg kjenner godt etter ved flasking. Da veit jeg at det er temmelig umerkelig når ølet er ferdig etter karbonering og eventuelt litt ekstra lagering.

Men jeg er så klart enig i at det beste er at det er helt borte, dvs. at mengden ligger under persepsjonsterskelen:).
 
Sist redigert:

Kloakk

Norbrygg-medlem
Hørte akkurat på radio om hvilke råd ei gammal lærebok i husdyrhold ga den som skulle holde gris. Bl.a. skulle grisen jevnlig såpevaskes med lunkent vann. Da blei den meget lykkelig. Og den lukta sikkert mye bedre, også:). Men om dette har overføringsverdi til stellet av husdyra våre, er vel tvilsomt.

At det er en "feil" i prosessen som fører til at gjæren produserer svovel, trur jeg er tvilsomt, dvs. jeg trur ikke det er mulig å unngå det. Det er en naturlig del av metabolismen til gjæren, og noen gjærtyper produserer mer enn andre. Lagergjær produserer generelt mer enn alegjær, men noen alegjær er verre enn andre (wlp023:(). Problemet er dels overproduksjon, og dels at det som produseres ikke luftes ut, eller blir borte på andre måter, slik at nivået blir liggende under persepsjonsterskelen.

Denne artikkelen er det beste jeg har funnet av stoff skrevet for legfolk om dette problemet: https://modernbrewhouse.com/wiki/Hydrogen_sulfide

En av faktorene det pekes på, er metallinnhold - særig kobber - i vannet. Det er vel en mulighet i ditt tilfelle? Har du prøvd å få vann fra en annen kilde, fortrinnsvis et kommunalt vannverk som du kan få en vannrapport fra? Sett et lite brygg med det, og se hva som skjer.

Ellers er det nok to hovedfaktorer vi generelt skal passe på: Bruke nok gjær som er i toppform, og som har fått godt med oksygen ved oppstart, og å gi gjærnæring. Den du bruker skulle være helt fin, siden den inneholder sink, men ellers anbefales gjerne Cervomyces til lagerbrygging, uten at jeg kan si hva som er spesielt bra med den.

Jeg trur ikke det blir produsert så overvettes mye H2S i brygga mine; problemet ser heller ut til å være at den ikke blir borte, eller at det tar urimelig lang tid. Men som sagt, det har blitt bedre. Og når jeg sier "akseptabelt nivå", mener jeg at jeg tåler at det fremdeles er merkbart om jeg kjenner godt etter ved flasking. Da veit jeg at det er temmelig umerkelig når ølet er ferdig etter karbonering og eventuelt litt ekstra lagering.

Men jeg er så klart enig i at det beste er at det er helt borte, dvs. at mengden ligger under persepsjonsterskelen:).
Flott side, så den bokmerket jeg og skal gå grundigere over når jeg finner tid mellom ting 1 og ting 2, jeg har prøvd å sette meg inn i dette fordi jeg er besatt av å forstå og ikke bare løse problemet. Jeg sitter enda og prøver å dekode informasjonen fra denne siden:


Og joda noe svovel må til, H2S er ikke bare et biprodukt i biosyntesen av de svovelholdige aminosyrene, men faktisk et viktig molekyl involvert i avgiftning, populasjonssignalering og forlengelse av cellulær levetid. Og det kjøper jeg glatt, men da snakker vi om i så små mengder at det burde gå ubemerket forbi, for som nevnt, jeg finner ikke spor av det når jeg bruker 34/70 fra Brewly..

Igjen takk for linken :)
 
Topp