Tips for å slippe humlerester i øl ved flasking

Jeg tappet en IPA på søndag, lukter fantastisk og smaken er himmelsk  :namnam:

Har brygget IPA før, men denne gangen tørrhumlet jeg med 100 gram pellets på 18 liter øl. Mesteparten av humlen har bunnfelt, men noe fortsatte å flytte både på toppen og i brygget, dette var større partikler (flak)
Omstakk ølet i nytt kar med sukkerlake og flasket. Ser at i de fleste flaskene så flyter det fortsatt noe humleresten i de øverste 2-3 cm i flaska. Nå har det bare stått 2 dager siden flasking, men er det noen som
tror at dette vil kunne bunnfelle enten i løpet av karboneringsperioden eller evt når jeg setter disse i kjøleskap?

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om det flyter litt humle rundt, men det skader ikke å slippe det. Jeg vet også at man kan bruke humlepose, men det vil jeg heller ikke. Kan man f.eks bruke en kokt BIAB pose
og legge denne oppi omstikkingskaret før man stikker om ølet for deretter å ta denne forsikrig opp etter omstikking? Kanskje lage til en romslig tut av noe slag og legge denne rundt enden av slangen på heverten slik at dette blir filtrert?

Noen som har gode tips?
 
Bruk en form for sil eller dørslag ved omstikking til å fange partikler.
Eller sile veldig sent gjenom en duk.
 
Pleier som regel bare å slenge pellets oppi karet ved tørrhumling. Synes det er fint å slippe poser eller andre fremmedlegemer i gjæringskaret. Det følger med litt humlepartikler til fat og flaske, men ikke mye, og det pleier å bunnfelle ganske så pent innen rimelig tid. De dukker opp om jeg begynner å rikse på fatene, dvs flytter dem inn og ut av kjøleskap, men legger seg fort på bunnen igjen. Når du heller fra flaske er du uansett varsom. Ville ikke brydd meg så mye om det. Sett flaskene kjølig etter en stund, så ordner det seg nok fint.
Pleier ikke å justere temperaturen ned på annet enn undergjæra øl, og vil definitivt ikke bruke en sil for ikke å tilsette mer O2 enn nødvendig på dette tidspunktet.
 
Har selv tørhumlet flere ganger uten å gjøre noe spesielt for å unngå humlerester og ikkje sett spor av rester heller.

Min teknikk er å koke opp vann og røre ut pelletsen i det før eg tilsetter det, kanskje derfor det ikkje "flyter" noke på toppen?
 
Humlerestene legger seg på bunnen igjen etter en stund på flaske. Ville ikke gjort noe spesielt for å unngå det. "If its not broken, dont fix it". "flere prosesser, flere feilmarginer" osv....
 
Tilbake
Topp