Tips til BIAB på 36 l kjele.

Ja, altså jeg skjønner ikke helt dette med vannmengder osv..

Kan noen lett forklare meg ett par ting:

Jeg skal brygge http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l med en kjele på 36liter. Hvor mye vann bør jeg starte med på mesken. Og hvor mye vann skal jeg ha i under skylling og før koking.
Jeg  dette oppsettet på en pale ale, men endte opp med en OG på 1.045 og det er vel ikke bra. Og da var det akkurat 25 liter på gjeringsdunken.

Dette kan de ikke være så J vanskelig :)? Om noen gidder kan de gjerne beskrive hele prosessen slik de gjør det selv..
 
Jeg pleier å meske med 15 liter vann til 5 kg malt. Når dette er ferdig tar jeg opp posen og lar den renne av seg i fem minutter. Deretter tar jeg den oppi en annen kjele (eller en dunk av noe slag) og skyller med ca. 10-12 liter vann (ca 77 grader). Det jeg får ut da blander jeg i vørteren fra meskingen. I og med at kornet suger til seg endel vann ender jeg opp med ca 22 liter vørter. Om jeg får for lite vørter skyller jeg en gang til med mer vann. Så måler jeg OG på vørteren for å finne ut om den må koke inn noe underveis. Om den er bra tilsetter jeg kokende vann i den vørteren underveis i kokinga for å erstatte vannet som fordamper. Om OG er noe lav lar jeg vørteren koke litt inn. Jeg pleier å ende opp med ca 20 liter vørter i gjæringskaret.

BIAB gir litt lavere utbytte enn "vanlig" mesking, så om du kjøper et sett som egentlig skal gi 25 liter kan det kanskje hende at du ender opp med et par og tyve  liter med riktig OG?
 
Har ikke brygget etter BIAB selv, men det finnes jo en hel del informasjon om dette på nettet, feks denne sida: http://homebrewmanual.com/brew-in-a-bag/ Trikset med å beregne vann, slik jeg har forstått det er å ta utgangspunkt i det totale vannforbruket, dvs vann absorbert av kornet (omtrent 1 liter per kg) + ønsket sluttvolum + fordamping (8-10% per time, litt avhengig av om du har på lokk eller ikke) som til sammen skulle bli volumet vann du starter med. Ser at noe skyller i tillegg, mens andre ikke gjør det. Om du tenker å skylle, må du ta hensyn til det, og trekke fra i beregningen over.
 
blockhead skrev:
Ja, altså jeg skjønner ikke helt dette med vannmengder osv..

Kan noen lett forklare meg ett par ting:

Jeg skal brygge http://www.bryggselv.no/products/american-IPA-allgrain-lsett-25l med en kjele på 36liter. Hvor mye vann bør jeg starte med på mesken. Og hvor mye vann skal jeg ha i under skylling og før koking.
Jeg  dette oppsettet på en pale ale, men endte opp med en OG på 1.045 og det er vel ikke bra. Og da var det akkurat 25 liter på gjeringsdunken.

Dette kan de ikke være så J vanskelig :)? Om noen gidder kan de gjerne beskrive hele prosessen slik de gjør det selv..

Jeg brygger BIAB i 50 liters kjele, men kan gi deg mine tall på et slikt sett. Jeg bruker BeerSmith 2.

60 minutter kok, 8,3% avkok(dette gjelder mitt system, ditt system vet jeg ikke), 25 liter vørter til gjæring.

Totalt volum vann 35,3 L i kjele
Totalt volum av mesk og vann 39,66 L
4,1 L blir absorbert av malten
31,2 L etter jeg har fjernet masken(volum før koking)
2,6 L avkok
28,6 L etter kok
4% tap i volum på grunn av temperatur, 1,14 L
2,5 L i trub

Sitter da igjen med 25 L

Dette gjelder som sagt for mitt utstyr og min framgangsmåte, ligger på jevnt 70% utbytte

I ditt tilfelle så har du maks 36 L tilgjengelig volum.

Dermed kan du fjerne 5-10 liter fra startvolumet (35,3 L til 25-30 L)
Vannet du fjerner bruker du til å skylle med.

Som sagt, jeg har brukt mine tall og min fremgangsmåte, så mest sannsynligvis vil ikke alle tallene stemme med dine tall :)
 
Kan noen fortelle meg hva i BIAB prosessen det er som gjør at man får mindre utbytte? Jeg mistenker at mange har for liten pose, slik at malten ligger for tett. Selv bruker jeg pose like stor som gryten. Denne hviler mot en pizzarist i bunnen av kjelen, 2 cm over bunn.(Min kone kan ikke begripe hvor det er blitt av pizzaristen til microbølgeovnen...)
Jeg går på med full mengde vann, løfter posen over til et stativ på gjæringskaret og kjører hele mesken gjennom posen på ny, klemmer posen og heller mer vann gjennom posen om det er for lavt nivå. Lar det så hvile en time. Da er all trub sunket til bunns, og jeg tapper av krystallklar søtvørter som helles tilbake i karet for koking.
 
Det er vel helst det at skyllingen ikke blir like effektiv som ved f.eks. fly sparge skulle jeg tro... I alle fall ser jeg at den vørteren jeg får når jeg skyller gjennom posen min sikkert har mer godsaker i seg, men det er grenser for hvor mye jeg orker å skylle så jeg bruker heller en halv kilo malt ekstra.
 
Fossdal skrev:
Kan noen fortelle meg hva i BIAB prosessen det er som gjør at man får mindre utbytte? Jeg mistenker at mange har for liten pose, slik at malten ligger for tett. Selv bruker jeg pose like stor som gryten. Denne hviler mot en pizzarist i bunnen av kjelen, 2 cm over bunn.(Min kone kan ikke begripe hvor det er blitt av pizzaristen til microbølgeovnen...)
Jeg går på med full mengde vann, løfter posen over til et stativ på gjæringskaret og kjører hele mesken gjennom posen på ny, klemmer posen og heller mer vann gjennom posen om det er for lavt nivå. Lar det så hvile en time. Da er all trub sunket til bunns, og jeg tapper av krystallklar søtvørter som helles tilbake i karet for koking.

Det er vel mangelen på skikkelig skylling som senker effektiviteten. For min del skyller jeg ikke i det hele tatt, når meskingen er ferdig så heiser jeg opp posen som renner av i kjelen samtidig som jeg setter induksjonen på full effekt. Med tanke på at jeg ikke skyller i det hele tatt og ender fortsatt opp med en effektivitet på 70%, så velger jeg heller å tilsette litt ekstra malt enn å holde på med skylling. Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittlig effektivitet ligger på hos dem som mesker i kjøleboks og skyller skikkelig, men har konkludert med at det er enklere for meg å bruke litt mer malt kontra skylling.
 
VonRabben skrev:
Det er vel mangelen på skikkelig skylling som senker effektiviteten. For min del skyller jeg ikke i det hele tatt, når meskingen er ferdig så heiser jeg opp posen som renner av i kjelen samtidig som jeg setter induksjonen på full effekt. Med tanke på at jeg ikke skyller i det hele tatt og ender fortsatt opp med en effektivitet på 70%, så velger jeg heller å tilsette litt ekstra malt enn å holde på med skylling. Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittlig effektivitet ligger på hos dem som mesker i kjøleboks og skyller skikkelig, men har konkludert med at det er enklere for meg å bruke litt mer malt kontra skylling.

Følger deg der, men jeg synes ølet blir mye bedre når jeg ikke koker alt melet, mao at dette skylles ut.
 
Fossdal skrev:
VonRabben skrev:
Det er vel mangelen på skikkelig skylling som senker effektiviteten. For min del skyller jeg ikke i det hele tatt, når meskingen er ferdig så heiser jeg opp posen som renner av i kjelen samtidig som jeg setter induksjonen på full effekt. Med tanke på at jeg ikke skyller i det hele tatt og ender fortsatt opp med en effektivitet på 70%, så velger jeg heller å tilsette litt ekstra malt enn å holde på med skylling. Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittlig effektivitet ligger på hos dem som mesker i kjøleboks og skyller skikkelig, men har konkludert med at det er enklere for meg å bruke litt mer malt kontra skylling.

Følger deg der, men jeg synes ølet blir mye bedre når jeg ikke koker alt melet, mao at dette skylles ut.

Kan være noe i det ja, men vil tro det også varierer litt etter hvilken meskepose man bruker. Er den grov så vil man få med mer malt til kok, min pose er finmasket, så jeg ender opp med en tålelig klar vørter. Den kunne selvsagt vært klarere, men foreløpig har jeg ikke merket noen usmaker på mitt øl (som jeg vet om i alle fall :)) Skulle kanskje ha vurdert å splittet en batch for å sammenligne, men det jeg liker med BIAB er at det er veldig enkelt og kjapt. Nå skal det sies at det ikke virker som så mye ekstra-arbeid å tømme over klar vørter i en gjæringsdunk etter den har fått bunnfelt for så å tømme den tilbake til kjelen. Spørs om jeg må notere meg den, for å se om det er noen forskjell. :)
 
jeg brygger en Vestkyst ipa nå. 7 kg malt, 27 liter vann på mesken. Hvor mye skyllevann bør jeg beregne da?
 
blockhead skrev:
jeg brygger en Vestkyst IPA nå. 7 kg malt, 27 liter vann på mesken. Hvor mye skyllevann bør jeg beregne da?

Det er vel alt etter hva du ønsker å sitte igjen med, hvor mye avkok det blir, hvor mye trub det blir igjen i kjelen.
 
Hmm, jeg. Det er fjerde brygget mitt så litt usikker er jeg ennå. Skal jeg bare ta mesken over i gjeringskar og måle vor mye det ble, også veske ut med så mye at jeg ender på ca 27-30liter før kok?  Det var noe slikt de fortalte meg på bryggselv.. Vil ikke ha for liten OG på denne :)
 
Hvor mange liter vørter skal det bli til gjæring? Det er det første du må vite, dette avhenger av oppskriften din.

Deretter kan du anslås hvor mye du mister på trub.

Videre så regner du ut fordamping i ditt system (for meg ligger den på rundt 2-3 liter pr time)

Da kan du regne deg bakover til totalt vannvolum som trengs. Husk også at malten trekker til seg vann.

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
Ja, høres tålelig rett ut. Husk å notere ned alle tallene slik at du kan beregne mer korrekt neste gang . Volum før og etter kok, hvor mye vann som gikk i malten, hvor mye trub osv. Kjekt med erfaringstall :)

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
074_zpsf6f98ce8.jpg


Her er oppsettet mitt. Jeg begynner med ca 26 liter vann. Posen er like stor som kjelen, jeg kunne egentlig mesket uten, men den er god å ha til skyllingen, som vist her. Jeg har en veldig finmasket pose, av stoff fra IKEA. Posen løftes ut av gryten og senkes ned i den "opp/ned med avsagd bunn plastdunken". Så har jeg den store heverten og har satt inn en ventil så jeg kan styre farten. Kjører hele mesken gjennom posen en gang til. Nå er jo malten veldig komprimert i posen og dette siler bra. Jeg får ut ca 24 liter ned gjæringskaret, som så tappes tilbake i gryten for videre koking. Dagens APA på 5 kg malt viste OG 1058 på 21 liter etter ferdig kok. Jeg blandet ut vann til OG viste 1046.
 
Ja, da var jeg ferdig. Det bra 20l med OG på 1.079 :/ Den skulle i følge oppskriften være 1.072. Håper det går bra..

Heiv oppi 3 rør med gjær..
 
Tilbake
Topp