Tips til juleøl! (Noe sent...)*

Tiden og alt det andre har gjort at jeg kommer alt for sent igang med årets juleøl!
Har en RIS som ble brygget i januar (Med det dekkende navnet "Ekkofisk") som blir julens sorte får, men må ha noe annet også.
Gjerne en lager med julepreg, men oppskrifter og tips til ales er også godt innafor!

Kjør debatt og innspill! Jeg gleder meg til å bli inspirert :)
 
Juleøl på denne tid, da begynner det jo å haste snart, med mindre du skal jekke første flaska lille juleaften. Se mot belgiske varianter, vurder en kveik fra Sunnmøre.
 
Juleøl på denne tid, da begynner det jo å haste snart, med mindre du skal jekke første flaska lille juleaften. Se mot belgiske varianter, vurder en kveik fra Sunnmøre.
Nja, belgisk er ikke min kopp med tea..
Har brygget noen lager på 3 måneder før som har blitt ok.
Vurderer å klone "Advent" fra graff som en juleale, men tenkte å hente litt inspirasjon her før jeg bestemte meg.
 
Tror jeg ville gått for en ale siden det ikke er så lenge til jul.
Og gjerne litt lett, så lengre lagring ikke blir nødvendig.
Noe ala 7sorter, en tanke nedskalert, blir sikkert bra.
 
Du finner den i BeerCalc også.
c0f5f78db1ecd4021e7b19ecc23391de.jpg
7c3a800cf2a17d2eb41b49c608192fed.jpg
 
Takker Einar!
Noe sånt jeg var på utkikk etter. Er det noe røykaroma i det hele tatt med 1 gram?

Nei, du trenger en god del.

Nå finnes det, for ordens skyld, to hovedtyper røykmalt. Det du ikke skal bruke - med mindre du av en eller annen besynderlig grunn liker det - er peated (torvrøykt) malt, altså whisky-malt. Det er skarpt i smaken, og du trenger mindre av det for at det skal merkes. 100 gram til 25 liter vil du kunne kjenne om du veit det er der, og 2-300 gram blir merkbart. (Lenge siden jeg har brukt peated, men jeg mener dette er hva jeg erfarte.)

Vanlig røykmalt - som er røykt over bøk - varierer også. Weyermanns er vesentlig mye mildere enn Bestmalz. Jeg skal være litt forsiktig, men jeg ville i alle fall brukt 20% av maltet til Weyermann. Du kan godt bruke mer, alt etter hvor langt du vil gå i retning av å lage et røykøl.

Røykmalt er basismalt, så du kan i prinsippet bruke 100% av det.
 
Denne testen pleier jeg å gjøre hvert år: Hvordan klarer Holmens Julebokk seg mot forbildet Ringnes Julebokk?

Ringnes sin var faktisk litt lysere i år. Har ikke lagt merke til det før... Og sannelig er skummet også litt lysere. Det tyder kanskje på at mengden mørk münich er litt mindre enn jeg har trodd. Klonene mine fra 2019 og 2020 er veldig like – og jeg klarer heller ikke kjenne noen forskjell i smaken mellom dem. Ringnes er (som tidligere år) bittelitt annerledes, særlig i aromaen. Det er en tone av brent karamell der. Det kan være at de bruker litt mer mørkt karamellmalt og litt mer pilsmalt i gristen? Men altså - det er små nyanser – og alle tre er kjempegode øl.

Jeg smakte også på en julebokk jeg fikk tilsendt fra en flink brygger fra distriktet. Dessverre hadde han brukt lyst münichmalt i gristen, og det gjorde stor forskjell. Ølet var godt, men smaken ble litt ”tynn”, og alkoholen sto tydeligere frem. Pass på å bruke mørk münich (10 L) om du brygger etter oppskriften nedenfor.

Skal du brygge et sterkt juleøl, er det bare å fyre opp kjelen. Det er ikke lenge igjen til jul.

Oppskrift: https://brewgr.com/recipe/61114/holmens-julebokk-doppelbock-recipe?public=true

Ølsett: https://www.holmentoppen.no/collections/alle/products/holmens-julebokk

Julebokk.jpg
 
Sist redigert:
Denne testen pleier jeg å gjøre hvert år: Hvordan klarer Holmens Julebokk seg mot forbildet Ringnes Julebokk?

Ringnes sin var faktisk litt lysere i år. Har ikke lagt merke til det før... Og sannelig er skummet også litt lysere. Det tyder kanskje på at mengden mørk münich er litt mindre enn jeg har trodd. Klonene mine fra 2019 og 2020 er veldig like – og jeg klarer heller ikke kjenne noen forskjell i smaken mellom dem. Ringnes er (som tidligere år) bittelitt annerledes, særlig i aromaen. Det er en tone av brent karamell der. Det kan være at de bruker litt mer mørkt karamellmalt og litt mer pilsmalt i gristen? Men altså - det er små nyanser – og alle tre er kjempegode øl.

Jeg smakte også på en julebokk jeg fikk tilsendt fra en flink brygger fra distriktet. Dessverre hadde han brukt lyst münichmalt i gristen, og det gjorde stor forskjell. Ølet var godt, men smaken ble litt ”tynn”, og alkoholen sto tydeligere frem. Pass på å bruke mørk münich (10 L) om du brygger etter oppskriften nedenfor.

Skal du brygge et sterkt juleøl, er det bare å fyre opp kjelen. Det er ikke lenge igjen til jul.

Oppskrift: https://brewgr.com/recipe/61114/holmens-julebokk-doppelbock-recipe?public=true

Ølsett: https://www.holmentoppen.no/collections/alle/products/holmens-julebokk

Vis vedlegget 50794
Ser at en av Holmens julebokk er på boks. Tenker jeg da kan nevne det Evan Lewis sa under online ølsmaking med Ægir, da det var helt nytt for meg: Grunnen til at Ægir ikke har lagringsøl på boks er at aluminiumsbokser har et tynt belegg på innsiden av boksen for å skille væsken fra aluminiumet, og deres boksprodusent garanterer kun at dette belegget holder et år. Ikke sikkert det egentlig har noe å si, at det kan være stor forskjell på teoretisk og faktisk holdbarhet. Nevner det uansett, så du vet at om den plutselig begynner å bli stygg, så kan det være grunnen.
 
Tilbake
Topp