To nye etiketter... :)

En steam-beer da vel? ;)
Næh. En "steam beer" (som er et beskyttet varemerke) eller california common, om du vil, er ganske tydelig avgrenset. Denne ølen er for lys og bruker ikke amerikansk humle. Alt i oppskriften skriker europeisk pils, unntatt det faktum at den har blitt overgjæret.
 
Lovende, men litt tidlig å si ennå. Det trenger å bli ferdigkarbonert og få litt lagring. Planen er å kjøpe et par klassiske europeiske pilsnere (sannsynligvis en tsjekkisk og en tysk) og sammenligne om et par-tre uker.
Uten muligheter for særlig temperaturregulering har alle mine tre pilsforsøk endt med det samme. Ikke med vilje dog...

Smaken har blitt litt søtere og fyldigere enn vanlig pils. Synes det minner om steam beer (jeg protesterer mot at Anchor brewery sneik seg til å patentere et så beskrivende sjangernavn), selv om det kanskje ikke er typeriktig.
 
Uten muligheter for særlig temperaturregulering har alle mine tre pilsforsøk endt med det samme. Ikke med vilje dog...

Smaken har blitt litt søtere og fyldigere enn vanlig pils. Synes det minner om steam beer (jeg protesterer mot at Anchor brewery sneik seg til å patentere et så beskrivende sjangernavn), selv om det kanskje ikke er typeriktig.
Industripilsen i Norge/Danmark er egentlig ikke så god (Sverige? pliiiz...). Hver gang jeg får en ekte Staropramen eller Urquell fra boks eller fat, så minnes jeg på hva norsk pils kunne ha vært. Staropramen er faktisk relativt søt/fruktig, og det er ikke sikkert dine forsøk er så langt unna det.
 
Industripilsen i Norge/Danmark er egentlig ikke så god (Sverige? pliiiz...). Hver gang jeg får en ekte Staropramen eller Urquell fra boks eller fat, så minnes jeg på hva norsk pils kunne ha vært. Staropramen er faktisk relativt søt/fruktig, og det er ikke sikkert dine forsøk er så langt unna det.
Det minner nok litt, men personlig synes jeg mine forsøk blir altfor søte. Urqell balanserer sødmen veldig fint :)
 
More of the same from Coalroad 9. Denne gangen en split batch red IPA med amerikanske sitrushumler gjæret med hhv US-05 og vossakveik.

Coalroad9_APACHE_013US.png

Coalroad9_Indianarane_kjem_013VK.png

Det hører med til historien at datteren min syntes IPA var litt politisk ukorrekt her. "Det heter jo ikke indianere. Du burde kalle det NAPA - Native American Pale Ale". ;)

Vi fant også ut at jeg hadde litt inkonsekvent språkbruk. Valgte likevel ikke å gå for "Raud Opprinneleg Amerikansk Bleikøl".
 
Sist redigert:
@Gjaevert Gratulerer! Fine etiketter. Men jeg må nesten spørre: Er det brukt blekkskriver eller laserskriver på de etikettene? Hvis det er blekkskriver, så vil jeg anbefale fargelaser for senere etiketter. Blekk tåler vann dårlig. Hvis du har brukt laser, så har jeg ingen gode råd for de etikettene som flyter litt utover i isvannet. (Gjetter på at ølet var godt og kaldt, da. :) )
 
Takk takk :)
Vi har faktisk kjent hverandre noen år allerede, heldigvis!

@Gjaevert Gratulerer! Fine etiketter. Men jeg må nesten spørre: Er det brukt blekkskriver eller laserskriver på de etikettene? Hvis det er blekkskriver, så vil jeg anbefale fargelaser for senere etiketter. Blekk tåler vann dårlig. Hvis du har brukt laser, så har jeg ingen gode råd for de etikettene som flyter litt utover i isvannet. (Gjetter på at ølet var godt og kaldt, da. :) )


Husker faktisk ikke hvilken printer som ble brukt, men føler use-casen her med flaskene i vann er såpass sjelden at jeg skal klare meg fremover :)
 
Bryllup denne helga på meg, håper å servere et par hjembrygg. Siste prøvesmaking på fredag tenker jeg :p
Men etikettene er klare! Bildet er prototype med blekkprinter, skriver de endelige ut med laser på jobb.
19264896_10155401910679299_2145956010_n.jpg
 
Bryllup denne helga på meg, håper å servere et par hjembrygg. Siste prøvesmaking på fredag tenker jeg :p
Men etikettene er klare! Bildet er prototype med blekkprinter, skriver de endelige ut med laser på jobb.
19264896_10155401910679299_2145956010_n.jpg
Finnes det ikke noen internasjonale standarder for merking av sånt?
 
Tilbake
Topp